2023-09-24, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbolasse
Faran ligger i att Ukraina som medlem av Nato kommer få USA-kontrollerade militära anläggningar utplacerade längs gränsen mot Ryssland. Bara förekomsten av dessa innebär ett hot och ett påtryckningsmedel vid förhandlingar och konflikter.
Varför det? Nato har haft gräns mot ryssland sedan 1949 och inte invaderat en enda gång
Citera
2023-09-24, 15:03
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvfalun
Ja. Troligtvis kommer inte Ukraina lyckas ta tillbaka hela sitt förlorade område. Det kommer att kosta allt för många liv.

Ryssen gnetar på och strider med ohyggliga förluster men det verkar vara ok för dom. Vi får vänta på en regimändring i Ryssland. Tyvärr är prutten bara 70 år. Ingenting för en diktator egentligen..

Ukraina verkar också vara ’ok med deras förluster’. Hur okej det nu kan vara. I vilket fall har de inte lett till kapitulation.
Citera
2023-09-24, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
Vad har Turkiet och Ungern med USAs stödpaket till Ukraina att göra?? Och vad gäller kongressen så befinner sig det republikanska partiet (som har majoritet i Representanthuset) i den sitsen att man ännu inte ens lyckats förhandla fram ett budgetförslag som en majoritet av de egna ledamöterna står bakom och det är en vecka till den nya budgeten ska börja att gälla.

Churchill gamla påstående om USA fungerar rätt förträffligt även i detta fall.

"Winston Churchill once famously observed that Americans will always do the right thing, only after they have tried everything else."

Det gäller även för de republikanska senatorerna och kongresledamöter. Några fåtal tokar kan kvitta.
Citera
2023-09-24, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
McGregors pension räcker kanske inte till. Därför spyr han ut lögner på RT och annan media mot betalning......
Jag förstår inte hajpen. Hur många tusen pensionerade/avskedade överstar finns det i USA och alla efterblivna nissar citerar den som har supit bort mest av sitt förstånd. Fast det klart, lika barn leka bäst.
Citera
2023-09-24, 15:24
Medlem
Citat:
Jag anser också att Ryssland gjorde fel när man invaderade Ukraina, krig är aldrig en bra lösning på ett problem. Däremot förstår jag varför man invaderade, det handlade främst om att förhindra att Ukraina går med i Nato.

Allt detta handlar om att putte och några hans oligarker ville bli ännu rikare.
Sätta en majorinetteregering på plats för att sen på samma sätt som de gjort i Ryzzland dränera landet på naturresurser.

putte ville även bli stortsar och inskriven i historieböckerna.

Han förväntade sig inte att Ukrainas befolkning inte var intresserade av att bli kuvade igen.

Varför tror du att i princip alla gamla öststater söker sig till Nato?

Siktade Ukraina på att bli som Polen eller Belarus?

Att man hatar USA rättfärdigar inte Ryzzlands beteende.
De ska ut ur Ukraina, ta den tid det tar. Vi kan inte vika ner oss för kärnvapenhot!
Citera
2023-09-24, 15:26
Medlem
Citat:
Jag förstår inte hajpen. Hur många tusen pensionerade/avskedade överstar finns det i USA och alla efterblivna nissar citerar den som har supit bort mest av sitt förstånd. Fast det klart, lika barn leka bäst.

Handlar aldrig om den person som vet mest/bäst. Det handlar om att hitta personer som stödjer det man redan tror. Samma koncept som swishjournalist.
Citera
2023-09-24, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Lavrovs resa från ansedd diplomat, till någon som står bland bastkjolarna i ngt U-land där han raggar vänner är faktiskt sorglig att se. Någonstans borde han förstå att han numera framstår som en riktig pajas och hålla en lite lägre profil.

OT: Ser att de ryska tråd-trollen, till skillnad från soldaterna vid fronten, iaf får lite avlösning då och då. Senaste tillskottet är Rimming-lasse, välkommen!

Jag har gillar Lavrov historiskt.
Ryktet säger att han velat sluta innan SOn men inte fått.
Tarik Aziz gillade jag också trots att han var saddams motsvarighet.

Lavrov har som sagts gått från en spjuver till en avtrubbad gammal stofil (tror inte han är nöjd med sitt eftermäle).
Citera
2023-09-24, 15:52
Medlem
Citat:
Jag anser också att Ryssland gjorde fel när man invaderade Ukraina, krig är aldrig en bra lösning på ett problem. Däremot förstår jag varför man invaderade, det handlade främst om att förhindra att Ukraina går med i Nato.
Nu ligger inte detta under humor.
Men man verkar okej med att Finland och Sverige går med eller varför inte invadera där också? Nato är bara ett av svepskälen Putin använder
Citera
2023-09-24, 15:56
Medlem
Det är bara att hoppas det finns en grupp eller flera grupper inom FSB som förstår att Putin måste avlägsnas. Kanske också personer under den högsta militära ledningen.

Insiders bör kunna spåra kärnvapenväskan och se till att den vansinnige Putin inte har tillgång till den.

Vad jag är orolig för att man förväxlar väskor och säkrar den inte så viktiga bajsväskan.... .....
Citera
2023-09-24, 15:58
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Han lockar retards, precis som Tucker lockar retards inom alt-right.
Citera
2023-09-24, 15:59
Medlem
MrEGreys avatar
Citat:
Lite rätt har han väl på så sätt att det knappast kan vara något fullskaligt krig. Om man ska tro medias rapporter så skickar ryssarna några robotar mot nån stad då och då, det är väl knappast ett krig. Ytterst få civila offer trots att "kriget" pågått i mer än ett och et halvt år. Om man menade allvar skulle hundratals ryska bombplan mullra in över Ukraina och spränga städer, broar, hamnar och flygplatser. Tusentals stridsvagnar skulle massakrera hus och städer. Ryssarna måste väl kunna prestera bättre än de halvhjärtade försök vi ser idag.

Hundratals ryska bombflygplan? De har på pappret ca 120 bombplan varav en viss del är vikta för marina uppdrag och det är ytterst osannolikt att samtliga dessa flygplan ens är flygbara.

Tusentals stridsvagnar? Hela ryska armén (inklusive marininfanteriet) hade ca 3000 stridsvagnar före invasionen och har förlorat minst 1300 (som det finns fotobevis på är utslagna) och kanske upp till ca 4000. De har alltså försökte med tusentals stridsvagnar men misslyckats kapitalt. De har inga tusentals stridsvagnar och stridsvagnsbesättningar i reserv. Det är därför det kommer rullande gamla stridsvagnar från 1950-talet nu.

Ryssland är inte Sovjet och saknar helt det djup i reserver som Sovjet hade i förband, manskap och utrustning.
Citera
2023-09-24, 16:02
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
Överskattat menar du?. Putin går snart all in sen är skiten över. Kommer dock ta många år.

Han har inte så många tandlösa att skicka efter nästa mobilisering.

Den normala ryssen förstår även det.
Jojo men problemet är ju att läget blir väldigt kritiskt för Ukraina om kriget drar ut flera år.
Det är Putins sista hopp.
Om detta tar flera år så kommer uraltsaren att vinna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in