Citat:
Ursprungligen postat av
handtralala
Ja, det verkar så. Dock enligt wikipedia så håller man på och uppdaterar samtliga äldre varianter till en nyare med en monolitisk laddning.
Ja, verkligen. Det är kanske inte så meningsfullt att spekulera i vad som hade hänt om Väst hade gett Ukraina allt det material de nu har fått på en gång. Kan förstå varför det har skett på det sätt som det skedde, men nog kan man tänka att situationen varit annorlunda om Ukraina kunnat slå till med ett kraftigare slag tidigt.
Å andra sidan tror jag att den ukrainska militären har lärt sig mycket sedan förra året och ändrat taktik i många avseenden. Dvs, kanske hade de ändå inte varit redo fullt ut under 2022.
Under 2022 var det också mycket snack om att inte bara den ryska logistiken men också den ukrainska logistiken var bristfällig, något som jag uppfattar det som att man har förbättrat rejält på den ukrainska sidan under 2023.
Ja jag vill inte spekulera utifrån nåt ”what if”-scenario utan snarare se på situationen som den är.
Ukraina är i stort behov av långdistans-vapen för att göra någon avgörande skillnad när det kommer till krigets möjliga slut.
ATACMS och modernt flygvapen/LV hade varit en ”omöjlighet” så som det såg ut vid invasionens första månader.
Nog för att allt har sin tid men när det gäller ATACMS så är uppgifterna om en mindre mängd rätt vaga och intetsägande.
I intervjun med Budanov som jag postade tidigare så hävdar han att Ukraina behöver dessa i hundratals för att göra en avgörande skillnad och det lär nog inte ske under annat än ett längre spann av tid.
Inte ens 300km är så väldigt långt när det gäller ryssland, dessa hade behövts nu.
Ska man vara helt ärlig så hade Ukraina behövt mer av allt nu, väst sölar. Beslutsamhet krävs, för vissa kan det vara obekväma beslut rent politiskt men snabbspår som EU-kandidat eller avtal som berör återuppbyggnad av Ukraina efter kriget tex är av sekundär betydelse sålänge ryssland tillåts ockupera delar av landet.