2023-09-22, 12:19
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Fast nu har det framkommit information att han tydligen hade rätt att köra bil via någon typ av tillfälligt tillstånd?

Det har framkommit i media att han hade tillstånd att övningsköra ledsagad av licensierad förare som handledare. Han körde emellertid utan sådan. Således utan körkort.

Citat:
Alqubaisi, according to the affidavit, had a four-year learner’s permit and did not have a licensed driver in the vehicle with him at the time.
https://www.statecollege.com/articles/local-news/police-crime/penn-state-student-charged-with-vehicular-homicide-in-fatal-park-avenue-crash/
Citera
2023-09-22, 13:02
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odovacer
Det har framkommit i media att han hade tillstånd att övningsköra ledsagad av licensierad förare som handledare. Han körde emellertid utan sådan. Således utan körkort.

Du gör verkligen allt för att misstänkliggöra den unge mannen.

Det verkar finnas väldigt mycket felaktig information och missförstånd kring den här olyckan som i teorin kan ha berott på tekniska problem med styrningen.

"Det har framkommit i media"

Vad ska man egentligen tro om detta? Är media tillförlitliga när det gäller rapporteringen kring aktuella fall? Enligt min mening brukar de ofta utelämna viktiga faktorer.
Citera
2023-09-22, 13:08
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Du gör verkligen allt för att misstänkliggöra den unge mannen.
Jag har skrivit ett enda inlägg i denna tråden som handlar om en enda sak, nämligen hans körkortsstatus. Hur kan det vara att göra allt?

Citat:
Det verkar finnas väldigt mycket felaktig information och missförstånd kring den här olyckan som i teorin kan ha berott på tekniska problem med styrningen.
Detta har absolut ingenting med det jag skrev att göra. Jag diskuterade mannens körkortsstatus och inget annat. Du saknar helt förmåga att läsa en text och förstå vad det står i texten.

Citat:
"Det har framkommit i media"

Vad ska man egentligen tro om detta? Är media tillförlitliga när det gäller rapporteringen kring aktuella fall? Enligt min mening brukar de ofta utelämna viktiga faktorer.
Ja uppgifter i media är ofta bristfälliga men diskussionen måste ju utgå från den information som finns så här långt.
Citera
2023-09-22, 13:13
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Vi kan även addera att den unge mannen är nykter och drogfri vid olyckstillfället.
Varför skriver du det? Har någon påstått att han inte skulle vara det? Vem?
Citera
2023-09-22, 13:16
Medlem
Citat:
Jag har skrivit ett enda inlägg i denna tråden som handlar om en enda sak, nämligen hans körkortsstatus. Hur kan det vara att göra allt?

Detta har absolut ingenting med det jag skrev att göra. Jag diskuterade mannens körkortsstatus och inget annat. Du saknar helt förmåga att läsa en text och förstå vad det står i texten.

Ja uppgifter i media är ofta bristfälliga men diskussionen måste ju utgå från den information som finns så här långt.

Jag kan väl tillägga att polisen, när de informerade Lovisas familj, sa precis samma saker som rapporterats i media.
Citera
2023-09-22, 13:18
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Det är inte lätt att skilja på er skribenter som försöker misstänkliggöra den unga nyktra drogfria föraren. Han har av viss information haft rätt att köra bil, han har inte heller kört för fort enligt polisen.

Citat:

Men då ska inte du rikta kritik mot de skribenter som ifrågasätter medias rapportering kring det aktuella fallet. Du vet lika väl som alla andra att de utelämnar ofta viktiga fakta.

Sammantaget så går det inte att utesluta att olyckan kan ha berott på tekniska problem på fordonet, det är svårt att förstå varför vissa är så fientliga till den teorin?

Bara för att det handlar om en svensk blondin vs en ung arabisk man så betyder inte det automatiskt att araben är boven i dramat.
Citera
2023-09-22, 13:23
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Varför skriver du det? Har någon påstått att han inte skulle vara det? Vem?

För saklighetens skull ska det påpekas att föraren var nykter och drogfri vid olyckstillfället.

Det borde väl öka sannolikheten för att olyckan kan ha berott på tekniska på fordonet som dessutom var en ny modell?
Citera
2023-09-22, 13:23
Medlem
Odovacers avatar
Citat:
Det är inte lätt att skilja på er skribenter som försöker misstänkliggöra den unga nyktra drogfria föraren.
Jo det är otroligt lätt även för lågbegåvad skribent. Profilnamnet på den som skrivit ett inlägg står alltid till vänster om texten som skribenten skrivit.
Varför nämner du åter igen att han var nykter och drogfri? Jag frågade dig just om någon påstått att han inte skulle vara det. Vd är det för poäng att påstå något som ingen har sagt emot.

Citat:
Han har av viss information haft rätt att köra bil, han har inte heller kört för fort enligt polisen.
Vilken information. I den text som jag länkade till stod att han hade rätt att övningsköra med licensierad medfötrare, men att sådan inte fanns. Påstår du att det inte stämmer? Vad är det för viss information som visar att han har haft rätt att köra?
Citera
2023-09-22, 14:47
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Fast nu har det framkommit information att han tydligen hade rätt att köra bil via någon typ av tillfälligt tillstånd? Inte heller har han varit påverkad av droger och alkohol.

Helt uppenbart var vi matats med felaktig falsk information och den enda anledningen till att du och många engagerat er i detta beror på att en "svensk blondin" råkade vara i vägen för bilen när den unge arabiske mannen tappade kontrollen över den och då kan man fråga sig om detta berodde på ett tekniskt problem med fordonet?

Bilmärket har haft olika typer av tekniska problem med olika bilmodeller under en längre tid. Vi vet helt enkelt inte i nuläget om den unge mannen är oskyldig till att olyckan kunde äga rum?

Ah, i all din godhet att försöka se detta altruistiskt så känner jag att min roll blir att, som en äldre och klokare man vars syfte är att guida en vilsen men välmenande yngling, fortsätta att upplysa dig.

Hans så kallade tillstånd innebär att han får övningsköra om det finns en handledare med i bilen. Ungefär som i Sverige när man har körkortstillstånd. Han körde utan en handledare i bilen vilket är ett uppenbart brott förutom att hans otillräckliga förmåga och bristande kontroll ledde till denna tragiska händelse. Det är ett välkänt faktum att män i denna ålder och särskilt från länder som han kommer från, har svårt med impulskontroll.

BMW är inte kända för att ha "olika typer av tekniska problem med olika bilmodeller under en längre tid". Kan du redovisa någon fakta för detta eller menar du den obsoleta artikeln som du lite enträget hänvisar till?

Jag ser att du kanske kan bli något om du fortsätter ha ett välvilligt synsätt men just nu är du vilsen såsom tårar i regn.
Citera
2023-09-22, 16:28
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Hans så kallade tillstånd innebär att han får övningsköra om det finns en handledare med i bilen.

Men det måste inte ha varit orsaken till att olyckan kunde äga rum. Händelsen kan ha berott på en annan faktor.

Citat:
Ungefär som i Sverige när man har körkortstillstånd.

Det aktuella fallet inträffade i USA.

Citat:
Han körde utan en handledare i bilen vilket är ett uppenbart brott förutom att hans otillräckliga förmåga och bristande kontroll ledde till denna tragiska händelse.

Fast nu ignorerar du att det kan ha uppstått tekniska problem med bilen och att detta kan ha vållat olyckan, det går inte att utesluta att händelsen där kvinnan avled kan ha legat utanför förarens kontroll?

Citat:
Det är ett välkänt faktum att män i denna ålder och särskilt från länder som han kommer från, har svårt med impulskontroll.

Det enda du verkar vara ute efter är att misstänkliggöra den unge bilföraren. Acceptera istället att han har inte överskridit tillåten hastighet eller uppvisat spår efter alkohol och droger.

Citat:
BMW är inte kända för att ha olika typer av tekniska problem med olika bilmodeller under en längre tid

Vem har sagt att de är kända för att ha olika typer av bilar med tekniska problem? Däremot har flera olika bilmodeller haft tekniska problem med bla styrningen och i det aktuella fallet så går det inte att utesluta att det kan ha uppstått någon typ av malfunction som gjorde att den unge mannen förlorade kontrollen över fordonet?
Citera
2023-09-23, 13:31
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:

Det aktuella fallet inträffade i USA.

Vem har sagt att de är kända för att ha olika typer av bilar med tekniska problem? Däremot har flera olika bilmodeller haft tekniska problem med bla styrningen och i det aktuella fallet så går det inte att utesluta att det kan ha uppstått någon typ av malfunction som gjorde att den unge mannen förlorade kontrollen över fordonet?

Nej, det inträffade i Pennsylvania med deras lagstiftning.

Du skrev det (om bilmodellerna) nu får du hålla ordning på dina inlägg 🤗

Just denna modell har en avancerad monocoque med helsvetsade styrstag. Hjulen trillar av innan bilens styrning fallerar. På bilderna som publicerats så sitter hjulen kvar så den teorin som du har kan uteslutas.

Occams rakkniv leder till slutsatsen att det var föraren utan giltigt körkort som dessutom uppenbart körde för fort, som själv orsakat denna händelse.

Ett enkelt tack för att jag fortsatt guidar dig i denna process duger gott 😘

@slitochslang1 Bra fångat, det är Bladerunner. En av världens bästa filmer 👍
Citera
2023-09-23, 13:49
Medlem
whack-a-moles avatar
Jag hade en bror som blev ihjälkörd i LA. Var en olycka under oklara omständigheter. Jag kunde säkert kunnat hålla på bråka rättsligt över incidenten. Men till vilken nytta? Personen som har avlidit kommer inte tillbaka. Dessutom skall den andra parten leva med att förorsakat en dödsolycka. Tror ingen vill ha det på sitt samvete.
Jag får intrycket att tjejens familj är efter en payoff med tanke på att han som förorsakade olyckan har en förmögen familj. Hoppas jag har fel.
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-09-23 kl. 13:58.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in