Citat:
Ursprungligen postat av
korvfalun
https://x.com/gloooud/status/1705314088971112787?s=46
Må länka denna igen. Häftigt hur 2 -3 drönaroperatörer samarbetar. Sänder orcherna till belsebub där de kan fortsätta suga varandras mikrokukar🙂
Delar av det som filmats i det där klippet utgör sannolikt brott mot krigets lagar, i vart fall så som det svenska försvaret ser och länge sett på lagligheten i att medvetet bekämpa kombattanter som är sårade och försatta ur stridbart skick. Det är ju inte alltid lätt att avgöra och handlingsutrymmet är sannolikt stort, särskilt i trängda situationer, men de sista granaterna som släpps ned släpps ju uteslutande mot kombattanter som alldeles tydligt inte längre är i stridbart skick och där ingen längre gör motstånd. Inte för att jag har några illusioner om att ryssarna skulle beakta några som helst krigslagar, det har de aldrig gjort, men att heja på agerande av detta slag bär mig ärligt talat emot även om jag är på Ukrainas sida. Att släppa granater på fientliga kombattanter är helt rätt och om någon skjuter tillbaka så får man släppa fler granater även om sårade soldater kommer i kläm, men att släppa granater på redan utslagna soldater som inte är förmögna att göra motstånd och när inget motstånd heller längre görs finns det jävlar i mig ingen ära i. Nu kommer säkert bara rysstrollen heja på mig men det må så vara.