Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2023-09-21, 00:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z-z-z
Kl 22.20 i kveld: "Siktet (30) i Jonas-saken erkjenner ikke straffskyld: – Han våknet i dag sjokkert.
Den andre mannen som ble pågrepet og siktet for drap på Jonas Aarseth Henriksen, sier han ikke har noe med drapet å gjøre, men samtykker til varetektsfengsling i to uker."

"Advokaten sier at den andre siktede 28-åringen er en gammel kjenning fra ti år tilbake, som han kun hadde kontakt med igjen nå nylig. De skal ha vært på en tur sammen i sommer.
– Det som er klart er at de to har vært på en tur rundt i området i forkant av drapet.
Han har vært sammen med tiltalte i tiden før drapet, men ikke da drapet skal ha skjedd, sier forsvareren.
Den siktede sier han var hjemme 17. august, og at han hadde alibi da drapet skjedde.
– Blant annet naboer og andre som kan bekrefte at han var hjemme på dødstidspunktet. Det var en konkret navngitt person som skal ha vært på besøk hos ham da drapet skjedde"
https://www.nrk.no/norge/siktet-30-aring-i-jonas-saken-erkjenner-ikke-straffskyld-1.16565596

Sier han at de har vært i området rundt hytta tidligere i sommer? Eller snakker han bare om området rundt der de bor?
Citera
2023-09-21, 00:19
Medlem
Citat:
"Få dager før han ble drept, ville Jonas Henriksen roe ned oppstyret rundt trakasseringen han var utsatt for. - Han sa «nå lar vi den saken ligge i ro», forteller tidligere kollega."

Hvordan tolker dere dette, og er det utsagnet logisk når han hadde levd to år i frykt?

"roe ned oppstyret rundt trakasseringen han var utsatt for. - Han sa «nå lar vi den saken ligge i ro»"
- rimer dette med at det skulle produseres Avhørt-podcast om det han hadde fortalt om trakasseringen m.m. til de som lager denne podcasten?
Fetad: Er dette logisk, hvis det stemmer at J levde i frykt den siste tiden før drapet og at J byttet adresse til postboksadresse få dager før drapet?
Citera
2023-09-21, 00:20
Medlem
Citat:
Nye spekulasjonsdetaljer i forbindelse med tidligere postet spekulasjon om en GM som lurte både J og MGM:

GM (som er en person som J stolte på) leder J til å ønske å skaffe seg våpen og GM tilbyr seg å få ordnet en avtale med en våpenselger om våpenkjøp.
GM kan ha kontaktet MGM anonymt og utgitt seg for å være J, og GM kan ha avtalt et møte med MGM for kjøp av våpen. Dermed vet ikke MGM at det finnes en mellommann.

Etter at våpen og penger har byttet eier ved hytta, drar MGM fra hytta.
Kan GM ha vært skjult i Js bil (og at dette var avtalt mellom GM og J, "for Js sikkerhet")?
GM spør J om å få holde våpenet (som kanskje har MGMs fingeravtrykk på seg), og GM skyter J.

Ja satt han da gjemt i takboksen tenker du? Og kanskje JAH lånte den stigen som lå utenfor annekset ? JAH klatret opp stigen åpnet takboksen som han hadde fylt med penger fra Nokas-ranet som han hadde funnet i en brønn som han hadde rengjort tidligere og som han nå skulle kjøpe våpen for men som GM hadde fjernet for å få plass der selv hopper ut av boksen og napper pistolen fra en annen GM
Kan det være en teori du støtter?
Senast redigerad av ViNyh 2023-09-21 kl. 00:22.
Citera
2023-09-21, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Sier han at de har vært i området rundt hytta tidligere i sommer? Eller snakker han bare om området rundt der de bor?
Jeg vet ikke hvilket område de snakker om. Jeg gjetter at det er i området rundt der de bor.
Citera
2023-09-21, 00:21
Medlem
Citat:
Nye spekulasjonsdetaljer i forbindelse med tidligere postet spekulasjon om en GM som lurte både J og MGM:

GM (som er en person som J stolte på) leder J til å ønske å skaffe seg våpen og GM tilbyr seg å få ordnet en avtale med en våpenselger om våpenkjøp.
GM kan ha kontaktet MGM anonymt og utgitt seg for å være J, og GM kan ha avtalt et møte med MGM for kjøp av våpen. Dermed vet ikke MGM at det finnes en mellommann.

Etter at våpen og penger har byttet eier ved hytta, drar MGM fra hytta.
Kan GM ha vært skjult i Js bil (og at dette var avtalt mellom GM og J, "for Js sikkerhet")?
GM spør J om å få holde våpenet (som kanskje har MGMs fingeravtrykk på seg), og GM skyter J.

Tror Jonas hadde ordnet seg våpen på en annen måtte en dette vis det var det han ønsket.. Forstår ikke handlingen din vis dette er et overlagt drap som er nøye planlagt.

(noe som det viser seg å være, da knoll å tott har noe med saken å gjøre og generelt planlagt drap)

Jeg mener de «sikre» kildene som har fortalt feks avhørt at dette er er et planlagt drap som tydeligvis var i planleggingsfase allerede før Jonas var i kontakt med avhørt)

Hvordan vet denne sikre kilden dette uten å ha noe med dette å gjøre?
Hvor stiller den/de seg i saken?
Citera
2023-09-21, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Les VG, mye klarere

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7kW6A/forsvarer-var-paa-bursdagstur-med-medsiktede
Citera
2023-09-21, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
I samma artikel står det såhär:

Han kjenner ikke til avdøde Jonas Henriksen, han har bare lest om saken i mediene/

Den meningen är ganska intressant som MGM2 uppger då jag funnit att Jonas och MGM2 har eller haft en gemensam vän på Facebook.

( vet ej om profilen till gemensamma vännen är gammal, kan ju även vara som så att MGM2 inte sett att dom har en gemensam vän )

Kan du gi noen tips som gjør det lettere å finne den?
Citera
2023-09-21, 00:31
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StellaWild
Å skifte miljø trenger ikke være ensbetydende med at man holder seg på rette siden av loven eller unngår kriminelle handlinger. Kanskje så gikk han fra vinningskriminalitet og holdt seg kun til bruk av rusmidler, men selv da lever man jo på kanten av loven. At han ikke har hatt med politiet å gjøre kan også være fordi han ikke er tatt. Med en gang han begynte å vanke sammen med gamle bekjente ble jo det lagt merke til, og da blir jo det «nye» livet glemt.

Når det er sagt så synes jeg folk skal holde seg for god til disse mobbetendensene som florerer så mange steder på nettet, spesielt de som handler om personkarakteristikker om utseende (vekt osv).

Å skifte miljø tolker jeg som at han har skiftet omgangskrets, og at han lever et annerledes liv enn han gjorde tidligere. Hvorvidt han fortsatt bruker enkelte rusmidler, eller om han gjør andre ting som er på kanten av loven er ikke nødvendigvis relevant i forhold til om han har skiftet miljø.
Det er naturligvis også en mulighet, som du sier, at han rett og slett lever som tidligere, men at han ikke har blitt tatt.

Siden forsvareren poengterer dette, og MGM2 villig har latt seg avhøre i 5 timer i dag, så er jeg tilbøyelig til å la tvilen komme ham til gode foreløpig. I forhold til at han har skiftet miljø.

Enhver er uskyldig til det motsatte er bevist, og personkarakteristikker har lett for å bli sensasjonelle av ren skadefryd, snarere enn av et realistisk og helhetlig bilde av personen.
Jeg vil samtidig nevne at flere har omtalt MGM2 som en empatisk, snill og morsom gutt. På innsiden av rusproblematikk og andre utfordringer.
Citera
2023-09-21, 00:34
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siggizs

Hvordan vet denne sikre kilden dette uten å ha noe med dette å gjøre?
Hvor stiller den/de seg i saken?

Nettopp...
Citera
2023-09-21, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81
Les VG, mye klarere

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Q7kW6A/forsvarer-var-paa-bursdagstur-med-medsiktede

Takk. Burde selvsagt ha gjort det. Men det vil jo da si at de kan ha vært å sjekket ut området ved hytta på denne turen, evt så var det da taggingen ble utført og/eller det ble gjort hærverk på hulken?

Ingen drar på bursdagstur eller ferie til Hønefoss.
Senast redigerad av Atal 2023-09-21 kl. 00:48.
Citera
2023-09-21, 00:39
Medlem
16-Smulans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medvetenommycketxx
I samma artikel står det såhär:

Han kjenner ikke til avdøde Jonas Henriksen, han har bare lest om saken i mediene/

Den meningen är ganska intressant som MGM2 uppger då jag funnit att Jonas och MGM2 har eller haft en gemensam vän på Facebook.

( vet ej om profilen till gemensamma vännen är gammal, kan ju även vara som så att MGM2 inte sett att dom har en gemensam vän )

Jeg har også en felles venn med MGM2. Jeg hadde aldri hørt om ham før dette. Facebookverden er ikke stor.
Citera
2023-09-21, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16-Smulan
Å skifte miljø tolker jeg som at han har skiftet omgangskrets, og at han lever et annerledes liv enn han gjorde tidligere. Hvorvidt han fortsatt bruker enkelte rusmidler, eller om han gjør andre ting som er på kanten av loven er ikke nødvendigvis relevant i forhold til om han har skiftet miljø.
Det er naturligvis også en mulighet, som du sier, at han rett og slett lever som tidligere, men at han ikke har blitt tatt.

Siden forsvareren poengterer dette, og MGM2 villig har latt seg avhøre i 5 timer i dag, så er jeg tilbøyelig til å la tvilen komme ham til gode foreløpig. I forhold til at han har skiftet miljø.

Enhver er uskyldig til det motsatte er bevist, og personkarakteristikker har lett for å bli sensasjonelle av ren skadefryd, snarere enn av et realistisk og helhetlig bilde av personen.
Jeg vil samtidig nevne at flere har omtalt MGM2 som en empatisk, snill og morsom gutt. På innsiden av rusproblematikk og andre utfordringer.

MGM2 (R*y) har jeg mine tvile om at er med i drapshandlingene.. isåfall er han dratt u-viten på hva ham er med på.. tror han tenker at han ville fortelle så mye han vet om saken for å bli evt sjekket ut av saken (vis han ikke HR blitt tratt inn i saken slik jeg mistenker å har nevnt tidligere)

selv om han har et langt rulleblad og en amatør kjeltring som jeg tidligere har nevnt.. så vil jeg også slenge meg med på at han er en empatisk, snill og omtenksom (hjelper alle type) så er han mann med en tøff barndom å rusproblematikk. Han stiller opp for
«Alle» men har rett og slett kommet i feil miljø.. nå «vet vi omsider» at dette er et overlagt drap. Så mi må glemme litt de som er siktet så langt å fokusere mer på gjerningsmann eller liga. Flerr pågripelser i denne innen kort tid nærmere Hønefoss/Tønsberg/Oslo er 199% sikker på!
Senast redigerad av Siggizs 2023-09-21 kl. 01:06.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in