2023-09-20, 16:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bbwolf
Data och statistik pekar ensidigt på att det med mycket stor sannolikhet handlar om förarens inkompetens.

Fast nu ignorerar du teorin att det kan ha varit fel på styrningen av hans BMW.

"Som om det inte vore nog med BMW:s återkallelse av laddhybrider, där batteriet kan kortslutas och ägarna avråds från att ladda sina bilar, kommer nu ytterligare en återkallelse från BMW.

Den här gången omfattas totalt 21 000 bilar världen över av ett fel i styrstaget. I värsta fall kan den felaktigt designade komponenten spricka vilket kan leda till styrproblem och olyckor"

https://www.vibilagare.se/nyheter/bmw-aterkallar-flera-modeller-pa-grund-av-fel-i-styrningen?page=1

Citat:
Föraren körde inte heller mot färdriktningen, han tappade kontrollen över fordonet och korsade mötande körbana innan han dödade L*vis*

Ja det är märkligt att han tappade kontrollen över fordonet men vad tror du egentligen om hypotesen att det kan ha varit ett fel i styrstaget och att detta kanske orsakade olyckan? Allt är givetvis en teori men går det att utesluta?
Citera
2023-09-20, 16:48
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whack-a-mole
Inte för att det spelar någon roll direkt. Men Penn State är ett mediokert universitet i USA.

”The Pennsylvania State University—University Park's ranking in the 2022-2023 edition of Best Colleges is National Universities, #77.”

Så både svenskan och sandnegern tillhörde inte intelligentsian direkt.

Tack, jag misstänkte det redan från början.

Det är tyvärr också svensk media som blåser upp det här händelsen trots att olyckan kan ha orsakats av tekniska problem med styrningen.

Man undrar dessutom om den unge mannen kommer att få en rättvis prövning i domstolen? Det verkar vara ett drev mot honom.
Citera
2023-09-20, 16:51
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Förare utan körkort och särskilt i åldersgruppen 21-34 år löper en 11 gånger så hög risk att orsaka olyckor än de med körkort.

https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/812046

Tack för ditt engagemang men vet du om den unge olycksdrabbade mannen har körkort i sitt hemland?

Att han inte har det i USA saknar väl egentlig betydelse för olyckan såvida han har körkort i sitt hemland?
Citera
2023-09-20, 17:52
Medlem
Citat:
Inte för att det spelar någon roll direkt. Men Penn State är ett mediokert universitet i USA.

”The Pennsylvania State University—University Park's ranking in the 2022-2023 edition of Best Colleges is National Universities, #77.”

Lustig tolkning. Hon var där på fullt stipendium för att ta sin doktorsexamen efter att hon fått sin masters i rymdfysik. Hon var oerhört begåvad.
Citera
2023-09-20, 18:17
Medlem
Odovacers avatar
Citat:

Finns över 400 universitet i USA där man kan doktorera. Då skulle jag inte säga att 77 är någon dålig plats. 77/431 = 18% från botten. Tar du med universitet som inte erbjuder PhD så blir ju rankingen betydligt fördelaktigare i relativa termer.
https://www.statista.com/statistics/239962/doctorate-granting-institutions-in-the-us/
Citera
2023-09-20, 19:13
Medlem
Citat:

Högre rankat än Lunds universitet.
Citera
2023-09-20, 20:36
Medlem
Citat:

Penn State tillhör för övrigt den 98 percentilen i USA. Jag skulle inte kalla det mediokert.
Citera
2023-09-20, 23:47
Medlem
bbwolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Tack för ditt engagemang men vet du om den unge olycksdrabbade mannen har körkort i sitt hemland?

Att han inte har det i USA saknar väl egentlig betydelse för olyckan såvida han har körkort i sitt hemland?

Ett giltigt körkort från UAE är giltigt även i USA.

Han hade alltså inte ett körkort från sitt hemland.

Case closed.
Citera
2023-09-21, 00:15
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slitochslang1
Penn State tillhör för övrigt den 98 percentilen i USA. Jag skulle inte kalla det mediokert.
Tror du blandar ihop det med UPenn/Wharton.
Sandnegern hade knappast blivit antagen om det var Tier 1.
Medioker behöver ju inte betyda dåligt, dom kanske har väldigt bra fysik utbildningar. Rankningen är för undergraduate utbildningar.
Vad jag har läst så hade bilföraren ett learners permit för att köra bil. Trots att jag bott i USA rätt länge har jag aldrig hört talas om det tidigare. Men det kanske är unikt för Pennsylvania.

Verkar som Pennsylvania har det, lång text.

https://www.dmv.pa.gov/Driver-Services/Driver-Licensing/Driver-Manual/Chapter-1/Pages/Applying-for-a-Learner's-Permit.aspx
Senast redigerad av whack-a-mole 2023-09-21 kl. 00:22.
Citera
2023-09-21, 00:32
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ett giltigt körkort från UAE är giltigt även i USA.

Han hade alltså inte ett körkort från sitt hemland.

Men hur vet vi att han inte har ett körkort från UAE?

Det föreligger kanske ett missförstånd här från polisens sida?

De "anser" kanske att han saknar giltigt körkort av någon anledning?

Har du några källor?
Citera
2023-09-21, 00:40
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Vad jag har läst så hade bilföraren ett learners permit för att köra bil. Trots att jag bott i USA rätt länge har jag aldrig hört talas om det tidigare. Men det kanske är unikt för Pennsylvania.

Verkar som Pennsylvania har det, lång text.

https://www.dmv.pa.gov/Driver-Services/Driver-Licensing/Driver-Manual/Chapter-1/Pages/Applying-for-a-Learner's-Permit.aspx

Så vi har alltså matats med falsk och felaktig information här!?!

Den unge utländska mannen har alltså haft rätt att köra bil?

Man kan fråga sig om det finns onda krafter som vill få honom att framstå som något han inte är, dvs en påstådd körtkortslös vettvilling? Nu verkar det alltså som han fick köra bil och då faller alltså en del av misstankarna bort.

Man kan fråga sig varför det är så viktigt för vissa människor att han döms för något han ej verkar ha gjort sig skyldig till?

Man kan ana ett drev här med dunkla motiv. Svensk media verkar dessutom ta ställning mot den unge mannen trots att det finns stora frågetecken kring olyckan. Hur är det egentligen med alla människors lika värde?
Citera
2023-09-21, 00:45
Medlem
whack-a-moles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Så vi har alltså matats med falsk och felaktig information här!?!

Den unge utländska mannen har alltså haft rätt att köra bil?

Man kan fråga sig om det finns onda krafter som vill få honom att framstå som något han inte är, dvs en påstådd körtkortslös vettvilling? Nu verkar det alltså som han fick köra bil och då faller alltså en del av misstankarna bort.

Man kan fråga sig varför det är så viktigt för vissa människor att han döms för något han ej verkar ha gjort sig skyldig till?

Man kan ana ett drev här med dunkla motiv. Svensk media verkar dessutom ta ställning mot den unge mannen trots att det finns stora frågetecken kring olyckan. Hur är det egentligen med alla människors lika värde?
Läste inte hela texten. Är skillnad på reglerna beroende på ålder 16, 18 och 21. Om man får färdas själv vet jag inte. Beror nog på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in