Citat:
Ursprungligen postat av
develi
Detta är oerhört intressant och fick mig funderar på manipulation, om hon utnyttjar sin "skörhet" på vissa arenor.
Sen tycks det där vantebeteendet som skuggfigur göra att hon liksom bara passerar bedömning i det stora hela. Tyst, snäll, lite blyg.
Hon är inte snäll. Hon är inte försynt och lugn på Nöjet.
Därav började jag undra kring dold narc.
Hur paradoxalt det än låter är de mkt osäkra men har samtidigt samma negativa egenskaper som den mer bombastiska typen man är van. Suger energi av få personer, lever i skyggan och verkar timid.
Skillnaden ligger i extrovert vs introvert, att den ena är mer skrytsam och hörs ute på torget. Den andra är mer bitchen bakom kulisserna.
Samma skit oavsett.
För att hårddra och måla en mer tydlig bild.
Jag tror att Maja har lärt sig att många människor i skolans, vårdens och omsorgens värld går igång på diagnoser och ”svårigheter”. Det finns ett begrepp som jag tycker passar väldigt bra in på Majas tillvaro.
Sjukdomsvinst. Maja gör stora vinster genom sina diagnoser. Hon slipper krav, folk tar hänsyn, hon blir inte konfronterad utan stöttad när hon beter sig illa, hon blir curlad osv. Varför skulle hon ge upp det frivilligt? Hon kör på det som fungerar.
Om det är medveten manipulation? Nja, jag ser det mer som ett mönster som hon upprepar mer eller mindre automatiskt. Det är så hon är van att agera i många sammanhang. Tyvärr har omgivningens förhållningssätt skapat ett monster. Hon tror att hon kan komma undan med vad som helst. Hon tror att det är
hennes rättighet att komma undan med vad som helst.