Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-09-19, 21:22
Medlem
Varför har vi ett forum för Integration och invandring när inte ens moderatorerna längre bryr sig om att minst hälften av trådarna i Politik-inrikes handlar om att övertrumfa varandra i floskler över invandringen?
Detta är faktiskt ett problem enl mig då inrikes politik innehåller så mycket mer än att hata muslimer. Om II användes för de frågorna så kan man prata andra frågor inom PI där vi inte bara har frågor för riket utan även region och kommunalpolitik.
Just nu har vi två exakt likadana trådar i dessa två underforum med samma rubrik som handlar om de kommande interneringslägren vi ska placera dem i.

Jag kan bara se till mig själv och jag projekterar mina tankar på andra. Om hatarna håller sitt hat till invandrarna i II så kan vi som vill prata om andra frågor få utrymme för sakliga diskussioner än att behöva gå i meningslös polemik om oss som personer.
Citera
2023-09-19, 21:39
Medlem
i&i..
flashbacks soptunna..
fb´s avdelning för ryggdunk, så länge man skriver rasistiskt och #SD 20**

En forumdel jag inte längre besöker
Citera
2023-09-19, 22:18
Medlem
Problemet är väl att mer eller mindre nästan alla problem i svensk politik beror på att våra politiker fyllt upp varenda hyresområde i samtliga städer med analfabeter och liknande.

För 30 år sen hade vi 3 ghettoområden i Sverige. Nu har vi ca 100-200 sådana områden. Finns minst 2-3 områden i varenda stad i hela landet.

Att inte kunna diskutera dess påverkan på allt inom politikområdet är ju helt befängt.

Samhället är byggt för 8 miljoner arbetande svenskar. Nu har vi ca 10 miljoner och hela offentliga sektorn är helt översköljd av problem med invandringen.

Migrationsverket som kostar multum, tolkkostnader som kostar multum, folk som varit här i 10-20 år och inte kan ett ord på svenska och som går på bidrag.

Polisen som helt tvingas ge upp hela bostadsområden och fly när de blir attackerade av stora mobbar med hundratals människor.

Bostadsbristen beror inte på att det "byggs för lite", det beror på att man tagit hit över 1 miljon människor på kort tid.

Etc.

Att inte kunna diskutera detta på inrikespolitik är ju att gömma elefanten! Det går nästan inte att diskutera en enda fråga utan att man kommer in på detta haveri.
Citera
2023-09-19, 23:22
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Problemet är väl att mer eller mindre nästan alla problem i svensk politik beror på att våra politiker fyllt upp varenda hyresområde i samtliga städer med analfabeter och liknande.

För 30 år sen hade vi 3 ghettoområden i Sverige. Nu har vi ca 100-200 sådana områden. Finns minst 2-3 områden i varenda stad i hela landet.

Att inte kunna diskutera dess påverkan på allt inom politikområdet är ju helt befängt.

Samhället är byggt för 8 miljoner arbetande svenskar. Nu har vi ca 10 miljoner och hela offentliga sektorn är helt översköljd av problem med invandringen.

Migrationsverket som kostar multum, tolkkostnader som kostar multum, folk som varit här i 10-20 år och inte kan ett ord på svenska och som går på bidrag.

Polisen som helt tvingas ge upp hela bostadsområden och fly när de blir attackerade av stora mobbar med hundratals människor.

Bostadsbristen beror inte på att det "byggs för lite", det beror på att man tagit hit över 1 miljon människor på kort tid.

Etc.

Att inte kunna diskutera detta på inrikespolitik är ju att gömma elefanten! Det går nästan inte att diskutera en enda fråga utan att man kommer in på detta haveri.

Kan bara instämma till 100%.
För 10 eller 20 år sedan var det kanske befogat med ett Integration och invandringsforum under Politik pg av den den pariastämpel kritik mot invandring och invandringspolitiken ledde till men vi är ju sedan länge förbi den situation där man kunde låtsas som att invandringen inte påverkade hela samhället (och därmed borde kunna vara en del av diskussionen i vilket forum som helst på fb).
Nu ligger en massa trådar i Integration och invandring som borde ligga i andra forum men det kanske är så att flashbacks ledning och moderaterna fortfarande har sån beröringsskräck för detta att man vill ha kvar en "sopptunna"!?

Var det inte så för ett antal år sedan att SD inte fick diskuteras under Politik inrikes utan skulle diskuteras under Integration och invandring eller har jag drömt det?
Nu vore det iaf passande att lägga ner forumet Integration och invandring eller göra om det till något annat utanför Politiken. Bättre att diskutera inrikespolitiska frågor i Pi helt oavsett om det berör invandring eller inte och det gäller naturligtvis andra forum också som tex Pu och Brottsforum.
Citera
2023-09-19, 23:39
Avstängd
Samma debila situation gäller även geo- och utrikespolitik-trådarna. Klubbar för inbördes beundran där det hajfajvas om vem som kan upprepa SVTs och andra systemmediers överenskomna floskler. Fakta och dubbelsidig rapportering är helt verbooten.
Citera
2023-09-19, 23:52
Medlem
Citat:

Etc.

Ungefär så funkar det i PI. Även om man vill prata om andra ämnen än invandring så bemöts man precis med det du nu gör. I denna forumdel diskuterar vi, Flashback och i denna tråd är topic vart olika ämnen bör ligga och lik förbannat börjar du prata om invandringen.
Har du testat trädgårdsskötel? Det går nog att prata invandring där med.
Citera
2023-09-20, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Ungefär så funkar det i PI. Även om man vill prata om andra ämnen än invandring så bemöts man precis med det du nu gör. I denna forumdel diskuterar vi, Flashback och i denna tråd är topic vart olika ämnen bör ligga och lik förbannat börjar du prata om invandringen.
Har du testat trädgårdsskötel? Det går nog att prata invandring där med.

Jag argumenterar för att du inte kan exkludera invandring från politik inrikes.

Om det startas en tråd om bostadspolitik i politik inrikes. Då ska man bara få diskutera antalet bostäder (bostäder för 30 000 per år) som ska byggas och inte hur många som bor i landet (ökning med 100 000 per år)? Genom att exkludera en så pass viktig variabel får du en stympad diskussion.

Jag argumenterar helt enligt din frågeställning. Vart ska dessa argument ligga. De bör ligga i politik inrikes.

Om du i denna tråd inte vill diskutera vart information om politik inrikes och invandring ska ligga bör du kanske inte starta en sån här tråd.
Citera
2023-09-20, 11:26
Moderator
Gordon Blixts avatar
Om du tycker att politik är mer än sådant du läser i Politik: inrikes, och det är det säkerligen eftersom politik är oerhört mångfacetterat, så är du varmt välkommen att starta en tråd om något politiskt stoff du tycker ventileras för lite. Eftersom politik är så mångfacetterat är det också ofrånkomligt att diskussioner i Politik: inrikes stundom kommer att beröra ämnen som också avhandlas i andra delfora.
Citera
2023-09-20, 12:16
Medlem
Citat:
Jag argumenterar för att du inte kan exkludera invandring från politik inrikes.

Om det startas en tråd om bostadspolitik i politik inrikes. Då ska man bara få diskutera antalet bostäder (bostäder för 30 000 per år) som ska byggas och inte hur många som bor i landet (ökning med 100 000 per år)? Genom att exkludera en så pass viktig variabel får du en stympad diskussion.

Jag argumenterar helt enligt din frågeställning. Vart ska dessa argument ligga. De bör ligga i politik inrikes.

Om du i denna tråd inte vill diskutera vart information om politik inrikes och invandring ska ligga bör du kanske inte starta en sån här tråd.
Det är en helt annan sak. Då handlar tråden om bostadspolitik, inte den 500:ade om invandringen specifikt.
Om du däremot startar en tråd om hur invandringen påverkar bostadsbyggandet så blir det II eftersom fokus ligger på invandringens effekter och inte ränteläget.
Att vissa, icke namngivna personer inte kan förstå skillnaden är en sak men detta bör moderatorerna kunna förstå.
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Om du tycker att politik är mer än sådant du läser i Politik: inrikes, och det är det säkerligen eftersom politik är oerhört mångfacetterat, så är du varmt välkommen att starta en tråd om något politiskt stoff du tycker ventileras för lite. Eftersom politik är så mångfacetterat är det också ofrånkomligt att diskussioner i Politik: inrikes stundom kommer att beröra ämnen som också avhandlas i andra delfora.
Fast grejen är ju den att det redan finns ett helt eget delforum för Integration och invandring. Ta de två delforumen Familj och Relation. (De heter inte riktigt så men du förstår).
Det händer inte allt för sällan att det postas inlägg i familj där någon är trött på sin fru och dessa brukar då förpassas till relationsforum.
Jag vill inte förbjuda folk att prata invandring (läs:Hata muslimer) utan bara att de gör det på anvisad plats.
Citera
2023-09-20, 12:43
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Fast grejen är ju den att det redan finns ett helt eget delforum för Integration och invandring. Ta de två delforumen Familj och Relation. (De heter inte riktigt så men du förstår).
Det händer inte allt för sällan att det postas inlägg i familj där någon är trött på sin fru och dessa brukar då förpassas till relationsforum.
Vissa inlägg låter sig inte ämnesmässigt sorteras in i mer än ett delforum medan andra inlägg låter sig sorteras in i mer än ett delforum.
Citat:
Jag vill inte förbjuda folk att prata invandring (läs:Hata muslimer) utan bara att de gör det på anvisad plats.
Det är dock ett tankefel av dig att I&I skulle vara den enda anvisade platsen för detta. Det är knappast gångbart att inte låta användare ventilera politiska uppfattningar som bygger på att de hatar muslimer, älskar judar, vill utvisa hinduer, gillar afghaner, osv. I&I bör därför enligt min enkla mening inte heller vara den enda anvisade platsen.
Citera
2023-09-20, 13:08
Medlem
Citat:
Vissa inlägg låter sig inte ämnesmässigt sorteras in i mer än ett delforum medan andra inlägg låter sig sorteras in i mer än ett delforum.

Det är dock ett tankefel av dig att I&I skulle vara den enda anvisade platsen för detta. Det är knappast gångbart att inte låta användare ventilera politiska uppfattningar som bygger på att de hatar muslimer, älskar judar, vill utvisa hinduer, gillar afghaner, osv. I&I bör därför enligt min enkla mening inte heller vara den enda anvisade platsen.
Ok. Vi gör så här och jag spinner vidare på Flashbackdasens svar.
Två trådar i samma ämne.
1. Invandringen skapar bostadsbrist och Svenska uteliggare ökar dramatiskt.
2. Bostadsbristen skapar byggboom trots det svåra ekonomiska läget.

Nu vet alla som hängt länge i PI att båda kommer hamna i PI där den första hör hemma i II även om invandringen i detta fall har positiva effekter på byggandet samt konjunkturen. Man vet även att det andra exemplet kommer överösas med snack om att det är invandringens och självklart Sossarnas fel😉.

Vi har även massor av trådar som handlar om partipolitik och partier. Dessa placeras oftast i det allmänna men där flyttas det ganska omgående till rätt underkategori.
Fördelen med alla underforum är ju att vi användare ska kunna söka oss till de saker vi själva vill prata om.
The13 utrycker det ganska visande. Om detta styrs upp så kan vi själva välja om vi vill ta del av invandringsfrågor eller inte. Det kan vi faktiskt inte gör i dag då Invandringsinläggen inte bara tagit över varandra utan i princip är det samma trådar i mängd med ytterst små skillnader.
Citera
2023-09-20, 13:47
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Om detta styrs upp så kan vi själva välja om vi vill ta del av invandringsfrågor eller inte.
Jag upprepar min åsikt om det:
Citat:
Det är knappast gångbart att inte låta användare ventilera politiska uppfattningar som bygger på att de hatar muslimer, älskar judar, vill utvisa hinduer, gillar afghaner, osv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in