2023-09-20, 09:06
Medlem
Ni läste rätt, Postnord, inte jag, vill att jag ska betala tillbaka dom för ett paket som kommit bort.
För några månader sen skickade jag ett REK-paket utomlands vars spårning upphörde helt efter inlämnandet. Jag skapade ett reklamationsärende om detta och efter 2 mån blev jag informerad att de inte kunde hitta försändelsen och att de därför kommer ersätta mig för innehållet, vilket de gjorde.

Nu några veckor senare får jag plötsligt ett nytt mail från dom där dom säger att paketet visst blev levererat och vill att jag ska betala tillbaka hela summan dom ersatt mig.

Min fråga är, vilken juridisk grund har Postnord för detta? Om de inte lyckas hitta ett paket inom 2 mån (vilket är deras tidsfrist) och därmed utbetalar ersättning, kan de verkligen sedan komma och kräva att jag ska betala tillbaka pengar till dom igen?
Senast redigerad av flubblubb 2023-09-20 kl. 09:38.
Citera
2023-09-20, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flubblubb
Ni läste rätt, Postnord, inte jag, vill att jag ska betala tillbaka dom för ett paket som kommit bort.
För några månader sen skickade jag ett REK-paket utomlands vars spårning upphörde helt efter inlämnandet. Jag skapade ett reklamationsärende om detta och efter 2 mån blev jag informerad att de inte kunde hitta försändelsen och att de därför kommer ersätta mig för innehållet, vilket de gjorde.

Nu några veckor senare får jag plötsligt ett nytt mail från dom där dom säger att paketet visst blev levererat och vill att jag ska betala tillbaka hela summan dom ersatt mig.

Min fråga är, vilken juridisk grund har Postnord för detta? Om de inte lyckas hitta ett paket inom 2 mån (vilket är deras tidsfrist) och därmed utbetalar ersättning, kan de verkligen sedan komma och kräva att jag ska betala tillbaka pengar till dom igen?

Låter helt orimligt. Oavsett om paket kom fram har det funnits stora brister i tjänsten du köpte av dem om det nu är så som du säger.

Jag skulle vänligt förklara det för dem och påpeka att ersättningen dem betalat ut är att se som kompensation för att du inte fått den utlovade tjänst du betalt för, dvs en fungerande spåringslänk etc. Skulle dom motsätta sig så skulle jag gå till ARN.

Har du fått bekräftat från mottagaren att paketet verkligen kommit fram?
Citera
2023-09-20, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlpraOxy1337
Låter helt orimligt. Oavsett om paket kom fram har det funnits stora brister i tjänsten du köpte av dem om det nu är så som du säger.

Jag skulle vänligt förklara det för dem och påpeka att ersättningen dem betalat ut är att se som kompensation för att du inte fått den utlovade tjänst du betalt för, dvs en fungerande spåringslänk etc. Skulle dom motsätta sig så skulle jag gå till ARN.

Har du fått bekräftat från mottagaren att paketet verkligen kommit fram?

Ja, jag kontaktade sedan mottagaren via ebay och fick svar att det kom fram, men spårningsinfon visar fortfarande att paketet bara lämnat inlämningsstället. Inget om att det lämnat Sverige, kommit fram till mottagarlandet, och ingen kvittens på att det faktiskt kommit fram. På ett REK-brev där mottagaren måste signera för att hämta ut det!

I ett annat ärende lyckades dom slarva bort ett paket värt runt 6000 spänn, men då det inte var REK (var ej valbart för paket över 2 kg) ersatte dom mig bara med 1300 spänn... (och det paketet kom aldrig fram alls).
Citera
2023-09-20, 09:26
Medlem
Citat:

Levererades försändelsen för sent eller är det att försändelsen inte gick att spåra du har synpunkter på?
Citera
2023-09-20, 09:31
Medlem
Glorfindels avatar
Det känns väl inte helt orimligt, kan jag tycka.
Paketet kom ju fram, det måste ju vara det viktiga, kan jag tycka. Inte huruvida det är möjligt att spåra det eller inte.

Vad säger det finstilta när du köpte REK-tjänsten? Står det att de garanterar en fungerande spårbarhet?

Dessutom är ju titeln på tråden helt felaktig. Paketet är ju inte borttappat, det har ju kommit fram till mottagaren, även om spårningen inte fungerar.
Citera
2023-09-20, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moderatorhora
Levererades försändelsen för sent eller är det att försändelsen inte gick att spåra du har synpunkter på?

Att det inte gick att spåra alls; mottagaren hade för länge sen kunnat kräva pengarna tillbaka och hävda att paketet inte kommit fram vilket styrks av den bristande spårningsinformationen. Då jag hade fått ersätta mottagaren som sedan fått behålla både pengar och paket. Jag hade sedan behövt vänta 2 mån på Postnords ersättning, och sedan få detta mail som kräver att jag betalar tillbaka dom. Och då hade jag stått där med skägget i brevlådan; utan paket, utan pengar och utan ersättning.

Dvs, jag har betalat för ett REK för att ha en försäkring på att paket kommer fram eller få full ersättning om det inte gör det. Enligt spårningen (som agerar som leveransbevis) så har paketet fortfarande inte kommit fram.
Citera
2023-09-20, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
Det känns väl inte helt orimligt, kan jag tycka.
Paketet kom ju fram, det måste ju vara det viktiga, kan jag tycka. Inte huruvida det är möjligt att spåra det eller inte.

Vad säger det finstilta när du köpte REK-tjänsten? Står det att de garanterar en fungerande spårbarhet?

Dessutom är ju titeln på tråden helt felaktig. Paketet är ju inte borttappat, det har ju kommit fram till mottagaren, även om spårningen inte fungerar.

Det enda relevanta som står är följande: "Försändelsen kvitteras ut av mottagaren mot uppvisande av legitimation i mottagarlandet.

Vid skada eller förlust ersätter vi dig med max 2 000 kronor respektive 10 000 kronor, beroende på vilken variant av rekommenderat brev du skickar."

Det står inget om spårbarhet eller att de skulle ha rätt att kunna kräva tillbaka "felaktigt" utbetald ersättning.

Har förtydligat trådstarten.
Citera
2023-09-20, 09:42
Avslutad
Det är rimligt att du får avdrag eller helt slipper betala för leveransen.

Men att du ska få behålla alla pengar du har fått i ersättning för det borttappade paketet nu när det återfunnits är inte rimligt. Då ska det till lite speciella omständigheter.
Citera
2023-09-20, 09:48
Medlem
Citat:
Att det inte gick att spåra alls; mottagaren hade för länge sen kunnat kräva pengarna tillbaka och hävda att paketet inte kommit fram vilket styrks av den bristande spårningsinformationen. Då jag hade fått ersätta mottagaren som sedan fått behålla både pengar och paket. Jag hade sedan behövt vänta 2 mån på Postnords ersättning, och sedan få detta mail som kräver att jag betalar tillbaka dom. Och då hade jag stått där med skägget i brevlådan; utan paket, utan pengar och utan ersättning.

Dvs, jag har betalat för ett REK för att ha en försäkring på att paket kommer fram eller få full ersättning om det inte gör det. Enligt spårningen (som agerar som leveransbevis) så har paketet fortfarande inte kommit fram.

Men spårningen är inte leveransbevis, leveransbeviset är att mottagaren uppvisar legitimation samt skriver under att försändelsen mottagits. Hur lång tid efter att du skickade försändelsen mottogs den?
Citera
2023-09-20, 09:50
Medlem
Om vi tar en snabbkik i deras allmäna tjänstevillkor så hittas detta av relevans:

Samt:

I och med att du har fått pengarna åter redan kan vi anta att det har gått längre tid än 2 månader och postnord har därmed accepterat försändelsen som förlorad, vilket innebär att du (enligt deras egna villkor ovan) ska få en underättelse om paketet återfinns inom ett (1) år med möjlighet att "återköpa" (lösa ut paketet) inom 3 månader.

Att Postnord själva i stället valt att leverera paktetet utan att kontakta dig för att se hur du vill göra skulle jag säga går i strid med deras villkor och du kan då inte anses hållas ansvarig för att betala för leverans.
Citera
2023-09-20, 09:50
Medlem
S.Jorgens avatar
Citat:

Full ersättning för innehållet? Inte bara pengarna tillbaka för REK-tjänsten?
Var innehållet högt värderat kan det svida.

Annars håller jag med dig om att situationen kunde slutat illa med dubbla ersättningsanspråk från både mottagare och PostNord.
Citera
2023-09-20, 09:53
Medlem
hakro807s avatar
Citat:

Ja, det låter väl fullt logiskt. De hade ju faktiskt levererat paketet. De borde ersätta dig för dina utgifter för att skicka försändelsen eftersom det blev så mycket strul, men ersättningen för det "förlorade" paketet borde du betala tillbaka.

Vi kan ju skapa en hypotetisk situation där du skickat guld till ett värde av 10 miljoner kronor. Försändelsen försvinner och du ersätts med 10 miljoner. Efter några veckor upptäcks att paketet faktiskt levererades till mottagaren. Bör du då få behålla de 10 miljoner som betalades ut i ersättning?

Jag valde en så hög summa som 10 miljoner för att det då blir lättare att särskilja kostnaden för att skicka försändelsen och värdet på försändelsen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in