2023-09-17, 17:12
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
En grundregel är att ambulansen skall transportera sjuka och levande personer. Undantag görs relativt ofta om det rör sig om förolyckade och döda personer på allmän plats. Även när det gäller barn under 15 år.

Tack!
Citera
2023-09-17, 17:56
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj Björkhagen
Jag åkte där förra veckan och de håller på att breddar vägen på båda sidor. Dessa breddade ”vägrenar” håller nu på att asfalteras. Bilarna kör på den ordinarie vägen emellan och har en 5-7cm asfaltskant där den nya asfalten börjar.

Så vägrenen ligger 5 cm högre än vägbanan då?

Man ser faktiskt asfaltskanter på bilderna, ja, med koner/varningsmärken utplacerade för att förhindra att vägrenen används att köra på.
Senast redigerad av Lonnrot 2023-09-17 kl. 18:31.
Citera
2023-09-17, 18:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sirsia0
Undrar om bilen som började brinna var en elbil? De ska tydligen vara lättantändliga vid krock.
Precis min första tanke oxå.
En vanlig bil börjar inte brinna så lätt.
Däremot elbil, brinner ju lite lättare, det har vi ju blivit varse om innan😆
Citera
2023-09-17, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinjo
Det finns bara ett tillfälle där en "icke läkare" kan konstatera om en människa är död eller inte. När huvudet är avskilt från kroppen.

Nejnej, det finns en rad tillstånd utöver om huvudet är avskiljt, där bland annat poliser och sjuksköterskor får dödförklara en person, exempelvis när förruttnelse har båbörjats eller om kroppen är förkolnad.
Citera
2023-09-17, 18:53
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaj Björkhagen
Jag åkte där förra veckan och de håller på att breddar vägen på båda sidor. Dessa breddade ”vägrenar” håller nu på att asfalteras. Bilarna kör på den ordinarie vägen emellan och har en 5-7cm asfaltskant där den nya asfalten börjar.

…och vad är det för hastighet skyltad? 30? 50?
Citera
2023-09-17, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Så vägrenen ligger 5 cm högre än vägbanan då?

Man ser faktiskt asfaltskanter på bilderna, ja, med koner/varningsmärken utplacerade för att förhindra att vägrenen används att köra på.

Ja typ 5cm högre. Som om de ska asfaltera över gamla asfalten i nästa etapp
Citera
2023-09-17, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
…och vad är det för hastighet skyltad? 30? 50?

Tror det var 70 innan, men förra veckan började de asfaltera och satte upp rödljus och ledde kön med lotsbil förbi.
Citera
2023-09-17, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klv442
Vad är det som säger att en läkare inte var på platsen?

Det finns ett tillfälle då "lekman" får/kan dödförklara en människa, det är när huvudet är avskilt från kroppen.

Det är otroligt ovanligt att läkare åker ut så. Det skulle vara vid större extrema händelser där det behovs göra åtgärder på platsen, tex terrorattentatet på drottninggatan.
Jag kan garantera dig att det inte va läkare på plats här. Finns inte några läkare som är ”över” som kan åka ut på en trafikolycka.
Citera
2023-09-17, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kryptonitmannen
Jag vet då flera som är utbildad läkare och som även jobbar på ambulansen.

Finns nog inte 5 läkare i hela landet som till vardags jobbar i ambulans. Det är i de flesta fall en abulans-sjukvårdare tillsammans med en ambulans-sjuksköterska, eller i bästa fall är båda sjuksköterskor.
Så jag har väldigt svårt att se att du vet flera.
Citera
2023-09-17, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joagus
Det är otroligt ovanligt att läkare åker ut så. Det skulle vara vid större extrema händelser där det behovs göra åtgärder på platsen, tex terrorattentatet på drottninggatan.
Jag kan garantera dig att det inte va läkare på plats här. Finns inte några läkare som är ”över” som kan åka ut på en trafikolycka.

Räddningstjänsten i Eksjö har i sin larmplan att vid större olyckor med mer än 5 drabbade köra ut 2 läkare till olycksplatsen ! Om Eksjö räddningstjänst är ute på annat larm så ligger den uppgiften på Räddningsvärnet i Anneberg
Citera
2023-09-17, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av joagus

Nej, det är ej endast vid extrema händelser som akutläkarbil skickas ut.
Det finns akutläkare "som är över" då deras arbetsuppgift är att vara tillgänglig via akutläkarbil.
Citera
2023-09-17, 19:47
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oaklake-15
Räddningstjänsten i Eksjö har i sin larmplan att vid större olyckor med mer än 5 drabbade köra ut 2 läkare till olycksplatsen ! Om Eksjö räddningstjänst är ute på annat larm så ligger den uppgiften på Räddningsvärnet i Anneberg

Räddningstjänsten har inget Medicinskt ansvar, så det låter väldigt underligt!

Ambulanssjukvården kan isamråd med Regional Läkare i Beredskap alt. Tjänsteman i Beredskap begära ut sjukvårdsgrupp, där läkare ingår, enligt nationella larmplanen."PreHospital Sjukvårdsledning" !

Du menar nog att Räddningstjänsten hämtar läkare när ambulanssjukvården begär ut?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in