Citat:
Ursprungligen postat av
clandeztino
Känns som en retorisk fråga, men för att ta några exempel: att inte alls, eller endast slapphänt, undersöka 1520 och 3230's förehavanden vid mordtillfället, fylleri-IM:et, Holmérs förehavanden under mordnatten, polisman A:s förehavande under mordnatten, Dekorima-mannen, (miss)hanteringen av kulorna, larmtiderna på LAC-banden, mannen som Gedda och Wikström såg på Regeringsgatan, eventuella militärövningar i anslutning till mordet, eventuell övervakning av OP i anslutning till mordet, walkie talkie-observationer, Sydafrika-spåret.. osv osv.
Det är ju saker som det spekulerats om i evigheter och som är svåra att "komma runt" på grund av att de aldrig utreddes tillräckligt för att kunna avfärdas.
3230s förehavanden är utredda. Inget konstigt med den.
1520s uppgifter om att de åkte direkt på UHs anrop stämmer ju öppenbart inte, men det finns inget å andra sidan som tyder på att sysslat med något som de inte har redovisat. Personer har sett dess väg från kungsträdgården upp mot DBs gata där den svänger in ca 23.25.
Holmèr var i Dalarna det är fullständigt klart.
Östling var i sin bostad där han hade flera besök under kvällen och natten, visserligen inte för hela tiden, men inget tyder på att han inte vär där under hela tiden. Han var dessutom påtagligt påverkad av sitt tillstånd den kvällen enligt de som träffade honom den dagen.
Dekorima-mannen är ett hjärnspöke som inte funnits i verkligheten.
Den verkliga person som befunnit sig vid Dekorima före mordet är Björkman.
Jag och en "kollega" hittade en gammal artikel från årsdagen 1988 där Gedda berättar om mannen han och Wikström såg. Jag nämnde den för min kontakt som spontant då nämnde till mig att Gedda borde höras igen angående detta, vilket han strax efter det att jag nämnde artikeln också blev. Min kontakt återkom senare med uppgiften att Gedda hörts igen och att man inom PU hade en klar uppfattning om vem mannen Gedda och Wikström såg var. Mer fick inte jag veta.
Enligt min kontakt, som var delaktig i utredningen kring de militära delarna som rörde palmemordet, var det ingen övning i militär eller polisiär regi den kvällen.
Detsamma gäller WT-spåren, vilket nog är bland de saker som utretts mest under åren. Det går inte koppla dem till MOP, det går inte ens att bekräfta att de är något som faktiskt fanns i verkligheten.
Enligt min kontakt var det en polisinsats vid norra bantorget/Vasagatan vid ca 21.30 den kvällen.