Citat:
Ursprungligen postat av
Elon-Fiske
Märkligt att ett vapenexporterande land vägrar att leverera till ett land som blir enligt FN olagligt angripen av ett grannland?
Vem kommer att vilja köpa vapen som de är involverade i?
Bra fråga, men jag tror jag börjar förstå Polen och deras inköp av stridsvagnar från Sydkorea. Sydkorea verkar vilja vara intresserade av export och samarbete för att förädla teknologin, då genom att låta Polen tillverka en del av vagnarna på licens men även förändra produkten, det i samarbete med Sydkorea, jag tror båda parter gynnas av det hela på sikt.
Schweiz däremot? -Detta hårdnackade motstånd mot att släppa ifrån sig några stridsvagnar som kan gynna Ukraina, det är okej att vara ädel i sinnet men det landet börjar närma sig den mörka sidan enligt mitt sätt att se på saken.
https://www.ft.com/content/f33417b0-89a6-4212-a052-41da96f75234
Citat:
Switzerland has vetoed a plan to export nearly 100 mothballed Leopard battle tanks to Ukraine, citing neutrality laws for a decision made just as Kyiv’s counteroffensive enters a decisive phase.
Bern’s veto is likely to spark anger among Switzerland’s European allies, who for months have been pressing the government to relax its restrictive interpretation of a long-cherished neutrality policy.
The tanks have never been in service in Switzerland, were never intended for use by the Swiss military and are not based in the country. All 96 are stored in Italy, having been acquired in 2016 from the Italian military in a private transaction by the Swiss arms manufacturer Ruag.