2023-03-17, 22:54
Medlem
Om man vill kombinera IT med el/styr så finns det hur mycket jobb som helst. Att läsa något inom automation ger garanterat jobb.
Citera
2023-03-20, 09:11
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Arbetsgivarsidan ljuger vitt och brett hela tiden om sina "brister" för att dumpa löner och villkor. Sen när du skickar in din ansökan låtsas de som att det regnar. Dom har kört den här taktiken i decennier nu och det borde vara allmänt känt men folk faller för det hela tiden.
Känner igen mig 100%. Så det är rentav vansinne att skola om sig inom IT idag?
Senast redigerad av avc 2023-03-20 kl. 09:38.
Citera
2023-09-14, 20:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av c0mbiner
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Som säkert sagt.

Oerfaren supporttekniker (nej din hobby räknas inte) ligger så lågt som 22 i lön.
Det är bara göra hundåren. Är man duktig går lönen upp väldigt fort. Lär dig allt du kan.365, säkerhet, drift (hur man konfar integrationer on-prem - Moln)
Då har du inom 5 år 40+ i lön
Citera
2023-09-14, 20:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av myrdal
Programmeringsjobben är också svåra att få in foten på idag, om man saknar erfarenhet. Det är för många juniorer och för få platser.

Jag känner väldigt många som pluggat till detta och nu upptäckt hur det står till.

Handlar om att man måste visa framföttera.

Programmering idag kräver att man ska kunna prata med andra människor och vara del i ett projekt. Alltså är erfarenhet från arbetslivet ovärderligt.
Citera
2023-09-14, 20:55
Avslutad
Sen går det inte trycka för mycket på det.

My fellow nerds:

People skills är det som räknas till 51%. Mer än tekniska förmågor.

En supporttekniker längst ner måste kunna prata för att ge support.
En programmerare måste kunna förstå kundens behov.
En arkitekt måste kunna förena verksamhetens behov för att designa en lösning
Projektledaren måste "leda" sin grupp.

Att tycka att alla är idioter och inte se sin egen del i tillvaron. Det diskvalificerar er direkt.

Kom ihåg. Du kan inte ändra andra. Den enda du kan ändra på är dig själv. Om du inte får jobb. Sorry. It's not them. It's you.

Du är en fucking produkt. Du säljer dig själv. Arbetsgivaren köper dina tjänster. Företaget Datamupp AB ska leverera. Om företaget Datamupp har en kompetent säljavdelning som kan prata för sig samt har kunskaper som det är brist på kan företaget ha en månadslön på 80.000.

Jag kan säga att när vi hade produktion på mitt förra jobb så var det en jääävla massa "duktiga it-killar" som jobbade med att montera saker.
Vi var glada över att det fanns kompetens vi kunde ta och befordra internt. Men sorry. Det räckte väldigt sällan. Däremot lyfte vi gärna tjejer med people skills och ödmjukhet som kunde lära sig teknik. De var mycket enklare att få in i team och peppa. För de var inte så fulla av sig sjkälv som vissa av ungtupparna var. De får stå kvar med skruvdragaren.
Senast redigerad av Shingen 2023-09-14 kl. 20:58.
Citera
2023-09-14, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shingen
Som säkert sagt.

Oerfaren supporttekniker (nej din hobby räknas inte) ligger så lågt som 22 i lön.
Det är bara göra hundåren. Är man duktig går lönen upp väldigt fort. Lär dig allt du kan.365, säkerhet, drift (hur man konfar integrationer on-prem - Moln)

Hehe....men 5 års erfarenhet inom IT och 40tkr lön/mån är mer eller mindre en slavlön idag, du kan väl inte ärligt tycka det är bra?
Citera
2023-09-14, 23:53
Avslutad
Har jag rätt eller fel?, de jag känner/känt inom IT mer erfarna med hög lön,har oftast övertid inbakat i lönen och snittar ofta 50timmar arbetsvecka? Samtidigt så nördar de gärna ner sig i jobbet.
Det förklarar väl också lönenivån.
Citera
2023-09-15, 00:28
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shingen
Som säkert sagt.

Citat:
Ursprungligen postat av Prodel1n
Hehe....men 5 års erfarenhet inom IT och 40tkr lön/mån är mer eller mindre en slavlön idag, du kan väl inte ärligt tycka det är bra?
"Marknadslönen 2023 för supporttekniker IT ligger mellan 29 000 och 35 000 kronor per månad för en lägre svårighetsnivå. Vid komplexa installationer och mindre projekt ligger lönen mellan 34 000 och 45 000 kronor per månad."
(https://www.unionen.se/rad-och-stod/om-lon/marknadsloner/supporttekniker-it)
Citera
2023-09-15, 10:00
Medlem
Citat:
Varför är det så jävla svårt att få jobb inom IT, ens som support eller tekniker? Det tjatas ju om att 90.000 it-tekniker eller liknande, behövs under en 2-årsperiod och att folk sticker från branschen. Varför vill de då inte anställa? Varför är de så jävla kräsna och varför är de så jävla snåla med lönen?

Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har, men om du har något års erfarenhet borde det vara lätt att få jobb.

Det finns få tillfällen då en person inte blir anställd även om denne har ett bra CV, vilket oftast brukar vara odräglighet, många sjukskrivningar eller dåligt omdöme. Vart du passar in på detta vet jag inte.
Citera
2023-09-15, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Nu vet jag inte vilken erfarenhet du har, men om du har något års erfarenhet borde det vara lätt att få jobb.

Det finns få tillfällen då en person inte blir anställd även om denne har ett bra CV, vilket oftast brukar vara odräglighet, många sjukskrivningar eller dåligt omdöme. Vart du passar in på detta vet jag inte.
Det skulle man ju kunna tro, men så är det inte.

I mitt närområde vill de bara ha eliten och samtidigt bara betala 22-25k före skatt i lön.

Inget av det du rabblar upp, stämmer in på mig.
Citera
2023-09-15, 11:16
Medlem
Mogaku-sans avatar
Det verkar ju som hela branschen skriker efter supporttekniker. Dock så är det inte lätt att få jobb inom it om ingen vill ge en chansen.

Gick en liknande utbildning till supporttekniker för snart 2 år sedan. IT och supporttekniker (Lexicon)

Denna är ifall man kanske har runt 32 000 kr och kan tänka sig att omskola sig. Om inte annat så kanske det är skillnad om man betalar själv jämfört med att låta Arbetsförmedlingen stå för utbildningen.
Citera
2023-09-15, 11:35
Medlem
Citat:
Det skulle man ju kunna tro, men så är det inte.

I mitt närområde vill de bara ha eliten och samtidigt bara betala 22-25k före skatt i lön.

Inget av det du rabblar upp, stämmer in på mig.

Men måste det vara i "närområdet"? Finns 1000-tals jobb i Stockholm och Göteborg ex. Många gånger så kan man förhandla om att bara vara på "plats" när det behövs och sedan jobba hemifrån.

Låter inte rimligt det du skriver, därför är jag skeptisk till att det är hela sanningen.

Personligen jobbar jag med it-säk och finns "inga" jobb i mitt närområde, men om man är villig att ta tåget till ett möte 1-2 gånger i månaden så öppnas plötsligt möjligheterna upp. Med tanken på hur stor brist det är på duktiga tekniker så måste det vara någon av dessa anledningar till att du inte får jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in