Citat:
Ursprungligen postat av
Sidansidan
Några biverkningar av den? På vilket sätt hjälper den dig?
Har inte märkt några biverkningar på Invega. Jag var dock försiktig med maten i början för att undvika viktökning.
Jag har ganska jobbig paranoia, men det är svårt att sätta fingret på exakt vad det är jag är rädd för. Ibland har jag svårt bland folk. Jag brukar se det som att det började som social fobi i 16-22 års-åldern, som sen utvecklades till ren paranoia, då jag började tro att allt jag gör registreras, filmas, läses o.s.v. Det är en jobbig känsla.
Om jag inte tar någon medicin mot det, så brukar jag säga att jag lider av det, men både Invega o Haldol tar bort detta lidande (i form av bl.a. ångest), men tanken finns fortfarande där, men är uthärdlig. Oavsett om jag höjer dosen så är den kvar.
Jag har provat de flesta neuroleptika mot det, o det är Haldol, Risperdal o Invega som hjälper mot det (men Risperdal blev jag så trött av), o de är alla tre besläktade med varandra. Risperdal är en vidarebyggnad på Haldol, o Invega är i sin tur en vidarebyggnad på Risperdal.
Men t.ex. Zeldox, Zyprexa, Abilify o Seroquel hade noll verkan mot det. O Abilify tog bort hela mitt känsloliv, som började komma tillbaka först efter 3 månader jag slutade med den. Det fanns en medicin till som funkade, Esucos, en ganska mild neuroleptika, men den avregistrerades.