2023-09-12, 00:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Formann
Det er helt vanlig med håndpumpe der det ikke er strøm.

Det er vel aller mest vanlig med gammeldags brønn, olle eller oppkomme på strømløse hytter. Og ved håndpumpe på borebrønn ville den vel stått rimelig synlig plassert på tunet et sted, ettersom de som borrer for å ha håndpumpe som regel vil ha det gammeldagse klenodiet både synlig som pynt, og praktisk lett tilgjengelig.
Citera
2023-09-12, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Villvandrer
Det er vel aller mest vanlig med gammeldags brønn, olle eller oppkomme på strømløse hytter. Og ved håndpumpe på borebrønn ville den vel stått rimelig synlig på tunet et sted, ettersom de som borrer for å ha håndpumpe som regel vil ha det gammeldagse klenodiet både synlig som pynt, og praktisk lett tilgjengelig.

Ja det er også en pyntegjenstand, men det var neppe det første som gikk gjennom hodet til JH når han kom dit.

Jeg regner med at det første han gjorde var å se etter folk der, banke på døra ol.
Citera
2023-09-12, 01:02
Medlem
Citat:
Det er vel aller mest vanlig med gammeldags brønn, olle eller oppkomme på strømløse hytter. Og ved håndpumpe på borebrønn ville den vel stått rimelig synlig plassert på tunet et sted, ettersom de som borrer for å ha håndpumpe som regel vil ha det gammeldagse klenodiet både synlig som pynt, og praktisk lett tilgjengelig.

Noen skrev at brønnen var i kjelleren? Men det ser jo ikke ut som det er noen kjeller i den hytta?
Citera
2023-09-12, 01:03
Medlem
Citat:
Ja det er også en pyntegjenstand, men det var neppe det første som gikk gjennom hodet til JH når han kom dit.

Jeg regner med at det første han gjorde var å se etter folk der, banke på døra ol.

Det ville selvsagt også kunne gitt en dårlig magefølelse, hvis det så ut som om det ikke var folk der - ikke bil, ikke folk i tunet - hvis han var forespeilet at hytteeieren skulle være der da han kom.
Citera
2023-09-12, 01:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Atal
Noen skrev at brønnen var i kjelleren? Men det ser jo ikke ut som det er noen kjeller i den hytta?

JAH drev jo med trykking av borebrønner. Og det er vel heller sjelden at det blir bora etter vann innendørs, i en kjeller. Da er det ihvertfall snakk om en gammeldags grunn brønn.
Citera
2023-09-12, 01:05
Medlem
Citat:
Det ville selvsagt også kunne gitt en dårlig magefølelse, hvis det så ut som om det ikke var folk der - ikke bil, ikke folk i tunet - hvis han var forespeilet at hytteeieren skulle være der da han kom.

En ting vi kan fastslå med sikkerhet, er at han har møtt folk der.
Citera
2023-09-12, 01:06
Medlem
Citat:
En ting vi kan fastslå med sikkerhet, er at han har møtt folk der.

Den/de kan ha ankommet etter JAH.
Citera
2023-09-12, 01:17
Medlem
drsniffers avatar
Citat:
Har de bilder fra varmesøkende kameraer også? Så man evt kan se varme kjøretøyer, dyr eller mennesker i bushen?

Dette området er et kjempestort kaninhull som jeg ramlet oppi rett etter Lørenskog-saken skjedde. Fortsatt ikke maktet å klatre helt opp og ut.

Du har for eksempel den tyske TerraX SAR satellitten som går i en LEO-bane. Veldig lavt, ca 550km og den snoker på nesten alt mulig.

Det meste er tilgjengelig for de som har nok datakraft. Det er ikke en spøk. Krever sjukt mye regnekraft for å bare dra rundt test-datasettene.

Litt "knock yourself out" opplegg. Utfordringen ligger i å finne ut hvilke datasett som skal settes sammen.

Praktisk eksempel er de folkene som fant et eller to vikingskip ved hjelp av "kunstig" fremstilte kart.

https://earth.esa.int/eogateway/catalog/terrasar-x-tandem-x-full-archive-and-tasking

https://imgur.com/a/Ur1flZG

https://imgur.com/a/Z73qJpQ
Citera
2023-09-12, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av drsniffer
Dette området er et kjempestort kaninhull som jeg ramlet oppi rett etter Lørenskog-saken skjedde. Fortsatt ikke maktet å klatre helt opp og ut.

Du har for eksempel den tyske TerraX SAR satellitten som går i en LEO-bane. Veldig lavt, ca 550km og den snoker på nesten alt mulig.

Det meste er tilgjengelig for de som har nok datakraft. Det er ikke en spøk. Krever sjukt mye regnekraft for å bare dra rundt test-datasettene.

Litt "knock yourself out" opplegg. Utfordringen ligger i å finne ut hvilke datasett som skal settes sammen.

Praktisk eksempel er de folkene som fant et eller to vikingskip ved hjelp av "kunstig" fremstilte kart.

https://earth.esa.int/eogateway/catalog/terrasar-x-tandem-x-full-archive-and-tasking

https://imgur.com/a/Ur1flZG

https://imgur.com/a/Z73qJpQ

Det her er gresk for meg men du får forske på det og se hva du finner ut 👍
Citera
2023-09-12, 01:22
Medlem
Citat:
Den/de kan ha ankommet etter JAH.
Ugg. Ekkel tanke. Kjente han dem? Hadde de pistolene hevet? Jeg blir smådårlig.
Citera
2023-09-12, 01:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81

Det tar jeg nesten for gitt.
Citera
2023-09-12, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StonesThrow81

Ja grusomt å tenke på. Og jeg får en like uggen følelse av at en sånn tragedie blir underholdning for oss andre. Det er litt den bitre ettersmaken man sitter med når man graver i sånt som dette; det er fryktelig spennende, men det er samtidig en forferdelig tragedie for den familien det gjelder.

Får bare tenke at det kanskje kommer frem ett eller annet her som kan hjelpe i etterforskningen. Og heller tenke litt mindre på hva han følte i de siste sekundene, hva familien må leve med og så videre, ettersom det er lite konstruktivt i forhold til å finne GM og tegne et bilde av hva som egentlig skjedde der oppe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in