2023-09-11, 15:56
Bannlyst
Den välkända varningen. Man ska aldrig bara dra ut lagringsenheten, för då kan det gå käpprätt åt helvete. För mig har det då alltid gått bra och har även hört mig för bland lite folk med glasögon som inte heller drabbats av detta.

Såvida man inte är mitt i att göra ändringar/flytta saker på enheten så tänker jag att risken för skada är minimal. Enda gångerna jag verkligen ejectar (förlåt ordet) är om jag är lite nojig och suttit länge med ett projekt jag är rädd om.

Har du drabbats personligen, eller vet du någon som dragit usb-pinnen och skador uppstått i det digitala mediat?

Är detta som en milleniebuggen-pryl? Kejsaren är naken men man vet ju aldrig hur tokigt det kan gå om man inte spelar med. I värsta fall och så vidare.
Senast redigerad av HMBPTOLEMAJOW 2023-09-11 kl. 16:13.
Citera
2023-09-11, 15:59
Medlem
Jag har dödat ett par usb minnen , men det händer inte ofta
försöker du formatera om efteråt så har minnet försvunnit och går inte att hitta på igen på någon dator
Citera
2023-09-11, 16:17
Medlem
tomatlarss avatar
Det var väl mer vanligt på äldre usb teknink när det kom ut. Har inte hört något om det på 10 år.
Citera
2023-09-11, 16:24
Medlem
Drar du ut den medans den skriver eller läser finns en risk, hänt 1 gång på 30 år
Citera
2023-09-11, 16:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HMBPTOLEMAJOW
Har du drabbats personligen, eller vet du någon som dragit usb-pinnen och skador uppstått i det digitala mediat?

Om ett USB-minne går sönder är det ju svårt att veta om det gick sönder för att man inte avmonterade det på rätt sätt ur systemet, eller om det hade gått sönder ändå.
Citera
2023-09-11, 16:25
Medlem
yz44s avatar
Använder billiga 32Gb-minnen (långsamma men 40:-/st.) för filmer och liknande.
Avbryter man skrivningen till dem blir de oanvändbara.
Citera
2023-09-11, 16:27
Medlem
Protons avatar
Citat:
Den välkända varningen. Man ska aldrig bara dra ut lagringsenheten, för då kan det gå käpprätt åt helvete. För mig har det då alltid gått bra och har även hört mig för bland lite folk med glasögon som inte heller drabbats av detta.

Såvida man inte är mitt i att göra ändringar/flytta saker på enheten så tänker jag att risken för skada är minimal. Enda gångerna jag verkligen ejectar (förlåt ordet) är om jag är lite nojig och suttit länge med ett projekt jag är rädd om.

Är detta som en milleniebuggen-pryl? Kejsaren är naken men man vet ju aldrig hur tokigt det kan gå om man inte spelar med. I värsta fall och så vidare.
För många herrans år sedan drar jag mig till minnes att en kompis kompis drog ur en usb-hdd (ej solid state-disk) och därmed korrumperade den, så ja, det går att åstadkomma skador på datat om man inte gör rätt, speciellt om det är långsammare minnen/diskar man håller på med.
Citera
2023-09-11, 16:28
Medlem
Har för mig jag bara dragit ut både usb minnen o usb hårddiskar hur som, aldrig hänt något. Varnar ens windows 10 fortfarande att man ejectat på felaktigt sätt?

Vad jag förstått så läggs usb enheter automatiskt till som "ej cache-bara". Så värsta som ska hända om du drar ut mitt i en skrivning är att just den filen försvinner eller tar skada.

Annat är det om enheten har lagt till som en fast enhet att den får "cachas" för ökad prestandard
Citera
2023-09-11, 16:33
Medlem
Microsoft confirms you really, really don’t need to ‘safely remove’ USB flash drives anymore / You probably haven’t needed to do so for a while

Change in default removal policy for external storage media in Windows

Citat:
Quick removal: This policy manages storage operations in a manner that keeps the device ready to remove at any time. You can remove the device without using the Safely Remove Hardware process.
Citera
2023-09-11, 16:37
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:

Jag sparade några riktigt fina fotografier på en USB på en kompis dator (laptop) (kompisen flyttade sen till annan stad). Drog ut stickan utan att avsluta korrekt. Naturligtvis fanns fotona inte på USB'n efter det....
Det var 12-13 år sen...
Citera
2023-09-11, 17:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Nej, inget kan hända.
Citera
2023-09-11, 17:42
Medlem
OneTaps avatar
mata ut heter de. men ja tror de e egentligen ingen fara o mata ut så länge man inte överför en fil just då. men ja vill inte riskera nåt så ja trycker alltid mata ut. tar ju bara en sekund o trycka o e oturen framme så kommer man ju ångra att man inte tryckt mata ut :P
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in