En artikel i NWT där Tobias Hübinette ger sin syn på saken:
https://www.nwt.se/2023/09/08/hogerradikal-student-bakom-massavhopp-och-krismoten-pa-karlstads-universitet-b9d97/
Några citat ur artikeln:
"Den högerradikala nätprofilen Christian Peterson har börjat studera på Karlstads universitet.
Det har lett till att kursledaren Tobias Hübinette sjukskrivit sig och att flera studenter hoppat av den aktuella utbildningen.
Nu pågår flera krismöten med universitetsledningen om hur man ska hantera den kontroversielle studentens agerande.
– Det är en väldigt problematisk situation och det har pågått möten varje dag här under en tid, säger universitetets rektor Jerker Moodysson."
"När första lektionen hölls på videolänk i torsdags i förra veckan var en av deltagarna en högerradikal nätprofil som är mycket aktiv i sociala medier, vilket Dagens Nyheter var först att rapportera om.
– Ganska så snart så urartade allting. Redan första dagen så började han skriva om de andra studenterna, hans klasskamrater. Han raljerade bland annat om att han tycker att de är vänster och vartenda dygn har han lagt ut nya saker om mig och kursen, säger kursledaren Tobias Hübinette."
"De senaste två åren har han vid upprepade tillfällen blivit kontaktad av den högerradikale nätprofilen Christian Peterson, och han har även polisanmält nätprofilen för att förfölja honom.
– Då blev han väldigt irriterad och arg. Sen började han ta reda på vad jag undervisade i vid Karlstads universitet och deklarerade att han kommer gå mina kurser och då valde han den kursen som är aktuell nu, säger Tobias Hübinette."
"Förutom universitetsstudent är Christian Peterson även reporter på högerradikala sajten Insikt24. Han förklarar för NWT att han valt att gå kursen vid Karlstads universitet för att han vill skildra den framväxande så kallade woke-rörelsen i Sverige.
– Eftersom Tobias Hübinette är en framträdande person inom den rörelsen kan det vara intressant att granska vad han gör i dag och det är därför jag går kursen, säger Christian Peterson."