2023-09-11, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tymmiedickzon
Moretex är ju lysande. Jag noterar att du anklagar denne för "lögner". Intressant, tänkte jag. Vilka lögner då? Tydligen det här som Moretex skriver:

"Du menar från Kiev och det kom efter förhandlingarna i Istanbul. Det är så förhandlinger fungerar och i detta fall gick Kiev med på att fortsätta förhandlingar och ryssarna drog sig tillbaka som svar. Tyvärr kom ju Bucha lägligt och sen Boris Johnson på besök. Ukraina ska slåss till siste man och förstöra sitt land tyckte väst, Ryssland ska krossas.

Vad det gäller reträtten i Kherson eller Kharkiv så var den strategiskt för att jämna ut fronten då ryssarna inte hade tillräckligt med soldater. Man stannade inte och slogs till siste man och förlorade soldater och utrustning i onödan som Kievregimen gör som i exempelvis Bakhmut och Lysychansk förra året. Men väst betalar ju notan och så länge det finns folk kan man då slåss.

Jag fick rätt då jag sa att det inte skulle bli lika enkelt med sommaren offensiv men ni trodde på er egen propaganda att ryssarna skulle springa i skräck och att det skulle bli lika enkelt som i Kharkiv regionen förra året då ryssarna backade till bättre ställningar.

Jag hade fel i att ryssarna inte fortsatte mot Odessa innan förra årets ukrainska mobilisering var klar. Jag ansåg det för defensivt men jag är ingen general som Surovikin som tog besutet och nu förlorat ansvaret för fronten (jag kanske hade rätt ändå).

Det är din grupp av människor som står för önsketänkandet för hur går kriget och sanktionerna mot Ryssland? Du ser, jag hade rätt hela tiden bara för att jag har lite kunskap om världen."

Frågan är helt enkelt, vilken är lögnen?

Du fortsätter med "strategisk reträtt" osv. Allt går enligt plan vi ville inte ta Kiev.

Förstår du inte hur ovärdigt det är att ljuga när alla vet att du ljuger? Vi gör inte i så I väst.
Citera
2023-09-11, 07:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Jag fattar inte den här typen av inlägg. Rupeen flyter och kan utan problem (?) växlas till USD eller andra valutor. Indier gör det hela tiden. Varför är det sämre för Ryssland att få rupier än något annat? Uppriktig fråga.
Men det är ju skillnad att indiska privatpersoner växlar småbelopp jämfört med att en stat vill växla miljardbelopp. Vem vill växla rupier med ryssarna menar du? Eftersom ytterst få stater vill bygga upp någon form av rupee-reserv så bygger oviljan att växla (helt bortsett från sanktioner mot Ryssland) i min värld på att indierna inte vill få betalt i sin egen valuta vid internationell handel. Det är också positivt för rupien att stora belopp "fryses" utomlands, om något bör detta får en viss deflaterande effekt för Indien.

Se även länken om att rupien är delvis konvertibel men inte fullt (pga inhemska restriktioner):
https://wam.ae/en/details/1395303175422
Senast redigerad av Enterprise 2023-09-11 kl. 07:36.
Citera
2023-09-11, 07:48
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Några dagar gammalt men jag tyckte det kunde vara värt en delning.

https://www.forbes.com/sites/davidaxe/2023/09/04/the-russians-bolted-1950s-naval-guns-to-armored-tractors-and-produced-nearly-useless-combat-vehicles /

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1700984170259116531
Haha😂😂

Hur fan tror de att de kan träffa något med detta missfoster?
Citera
2023-09-11, 07:50
Medlem
EastAreaPapists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Men det är ju skillnad att indiska privatpersoner växlar småbelopp jämfört med att en stat vill växla miljardbelopp. Vem vill växla rupier med ryssarna menar du? Eftersom ytterst få stater vill bygga upp någon form av rupee-reserv så bygger oviljan att växla (helt bortsett från sanktioner mot Ryssland) i min värld på att indierna inte vill få betalt i sin egen valuta vid internationell handel. Det är också positivt för rupien att stora belopp "fryses" utomlands, om något bör detta får en viss deflaterande effekt för Indien.

Se även länken om att rupien är delvis konvertibel men inte fullt (pga inhemska restriktioner):
https://wam.ae/en/details/1395303175422
Fast vadå vem? Valutamarknaden liksom. Jag gissar att rupien är väldigt likvid och inte kommer påverkas nämnvärtav att ryssarna växlar ett par miljarder. Men i annat fall försvagas den bara precis som alla andra flytande valutor. Det kommer knappast uppstå något slags market failure, där det helt enkelt inte går att hitta någon som vill köpa rupier oavsett pris. Det kan ju vara så att ingen vill ha med ryssarna att göra i.o.m. sanktionerna, men det är rimligtvis sant oavsett valuta.
Citera
2023-09-11, 07:56
Medlem
donald12s avatar
The total combat losses of the enemy from 24.02.22 to 11.09.23 were approximately:

personnel / about 269,210 (+580) persons / persons,
tanks ‒ 4560 (+6) units,
armored combat vehicles / APV ‒ 8767 (+12) units,
artillery systems – 5839 (+28) units,
RSZV / MLRS – 760 (+0) units,
anti-aircraft warfare systems ‒ 512 (+3) units,
aircraft – 315 (+0) units,
helicopters – 316 (+0) units,
UAV operational-tactical level – 4628 (+35),
cruise missiles ‒ 1455 (+0),
ships / boats / warships / boats ‒ 19 (+0) units,
vehicles and fuel tanks – 8370 (+32) units,
special equipment / special equipment ‒ 877 (+5).

Data are being updated.

Beat the occupier! Together we will win! Our strength is in the truth!/ Strike the occupier! Let's win together! Our strength is in the truth!
Citera
2023-09-11, 07:57
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Inget civiliserat land vill vara Rysslands bitch.

Nej, Ukraina dock är och har inte vart civiliserat med svenska mått mätt under hela sin långa 30 åriga historia.
Dock verkar flera svenskar vilja vara Biden bitch genom att att försöka gå med i Nato.
Citera
2023-09-11, 07:58
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
...och tydligen inte Ukrainarna heller som håller på att göra Ryzzland till Nordkoreas bitch...

Dem tecknen har jag missat. Hur har du kommit fram till detta?
Citera
2023-09-11, 08:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Nej, Ukraina dock är och har inte vart civiliserat med svenska mått mätt under hela sin långa 30 åriga historia.
Dock verkar flera svenskar vilja vara Biden bitch genom att att försöka gå med i Nato.

Sveriges NATO-ansökan finns det en särskild tråd för vilket ni ryssar/serber borde känna till vid det här laget.
Citera
2023-09-11, 08:16
Medlem
Citat:
Inte från Natos sida.

Men nu var det Putin som startade det här idiotkriget. Och det är han som vägrar avsluta det dessutom.
Citera
2023-09-11, 08:42
Medlem
FockeWulf190ds avatar
Citat:
Du menar "världen" som AB som du läser varje dag?
Du vet att konflikten enbart gäller pengar/naturresurser och prestige va?

Är väl ändå skönt när en ryssapologet öppet erkänner att Rysslands angrepp på Ukraina baseras på Rysslands vilja att stjäla naturresurser från Ukraina samt Putin-gängets prestige. Från Ukrainas sida är det dock en kamp för fred och frihet. Att man men denna insikt ändå väljer att stå på den ryska fascistiska diktaturens sida är anmärkningsvärt.
Citera
2023-09-11, 08:53
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FockeWulf190d
Är väl ändå skönt när en ryssapologet öppet erkänner att Rysslands angrepp på Ukraina baseras på Rysslands vilja att stjäla naturresurser från Ukraina samt Putin-gängets prestige. Från Ukrainas sida är det dock en kamp för fred och frihet. Att man men denna insikt ändå väljer att stå på den ryska fascistiska diktaturens sida är anmärkningsvärt.

hehe, va?? Enda anledningen att Nato/EU är aktiva i denna konflikt är Ukrainas naturresurser.
Varför tror du att jag -är pro-ryss? Är det för jag inte är lika efterbliven som du?
Citera
2023-09-11, 08:56
Medlem
Area55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Så, Enade Ryssland fick över 70% av rösterna i skenvalet enligt Homoryssland. Det är mycket intressant att dom fick det trots att valkontoret i Zaporizhzhia flög i luften. Jag fattar inte varför man "låtsas" hålla val, inte ens dom kraftigt efterblivna ryssarna tror på skiten.

Återigen. Det handlar om den tilltänkta publiken eller mottagarna. Det finns olika, sådana, för olika typer av propaganda. Det måste vi lära oss.
Vi i väst skrattar åt detta försök till hittepå-demokrati eller vad man ska kalla det.
Men det finns så många andra som går på detta, för de vet inte bättre.
Ex Ivan och Olga på landsbygden.
Är dessa personer viktiga? Ja, om man ska mobilisera mera soldater, vill man ha fler riktigt frivilliga, som tror att de ställer upp för fosterlandet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in