Citat:
Ursprungligen postat av
Haschpundaren
Nu upprepar du bara det jag sa.
Problemet är dock att denna skiten drabbar universitetet och de andra eleverna.
Jag ser inte att det drabbar universitetet på något sätt, förutom att deras lärare och vissa studenter blir lite ledsna i ögat och de måste hantera honom och all jäkla mediauppmärksamhet.
Dessutom skulle jag vara försiktig med att anta att alla som hoppade av kursen gjorde det just p.g.a. CP. Avhopp sker i alla kurser och program. Sen tror jag nog ett antal hoppade av för att de förväntat sig undervisning och diskussioner, men kursen sen blev en läskurs.
Däremot håller jag med om att ett antal studenter säkerligen hoppade av p.g.a. CP. Det är upp till dem, men on de hoppar av p.g.a. CP men han inte har gjort något fel, så kan han knappast hållas ansvarig för det.
Ibland gillar folk inte varandra och vill inte ha med varandra att göra. Sånt är livet.
Citat:
Ursprungligen postat av
FyFanVadFattigt.
Och där har vi ett problem.. flatheten kring att inte någon tagit tag i möjligheten att skilja studenter från utbildning.
För att inte ta upp en massa plats i onödan får du länk till ett tidigare inlägg i en annan tråd som berör detta.
(FB) Regeringen funderar på att inskränka studenters rättigheter pga extremister.
Citat:
Ursprungligen postat av
FyFanVadFattigt.
Det finns andra starka skäl till avstängningar i utredningen.
Tyvärr så tänkte jag inte på att leta upp utredningen och publicera den i tråden så gjorde det i senare inlägg.
Det som Mats Persson pratar om är SOU 2021:83
Enligt DNs artikel var den färdig för ett år sedan men det stämmer inte.
Den var färdig och publicerades 25 oktober 2021.
Remissrundan avslutades 7 februari 2022.
Remissvaren finns också på regeringens hemsida (länken nedan).
Efter detta har inget hänt.
Ingen lagrådsremiss.
Ingen proposition.
Men nu när detta dyker upp så vaknar i alla fall Mats Persson till liv, mycket intressant.
"Utredningens förslag: Det ska införas en ny avskiljandegrund som avser en students klandervärda uppträdande. Avskiljandegrunden ska gälla studenter på alla högskoleutbildningar."
På sidan 203 börjar det som berör just denna saken.
Innan handlar det tex om belastningsregisterkontroll.
Utredningen är på totalt 299 sidor.
Den hittas på regeringens hemsida
https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2021/10/sou-202183/
Tackar för länken!
Jag tycker det låter som en onödig ändring. Vi har redan mer eller mindre samma sak i högskoleförordningen:
"
Disciplinära åtgärder får vidtas mot studenter som
1. med otillåtna hjälpmedel eller på annat sätt försöker vilseleda vid prov eller när en studieprestation annars ska bedömas,
2. stör eller hindrar undervisning, prov eller annan verksamhet inom ramen för utbildningen vid högskolan,
3. stör verksamheten vid högskolans bibliotek eller annan särskild inrättning inom högskolan, eller
4. utsätter en annan student eller en arbetstagare vid högskolan för sådana trakasserier eller sexuella trakasserier som avses i 1 kap. 4 § diskrimineringslagen"
(10:1 1 st.)
Jag tycker att 2, 3, och 4 mer än väl täcker de fall av dåligt beteende mot andra studenter eller lärare som borde leda till avstängning