Citat:
Ursprungligen postat av
IMBILDEN
Att slippa umgås med en massa idioter är bara frihet för mig. Man behöver för övrigt inte isolera sig i ett slutet fängelserum för att slippa viruset. Det räcker med att inte träffa främmande människor. Du kan umgås med folk du tycker om. En mindre grupp som lever likadant. Du kan skapa dina egna luftslussar. Alla som släpps in får sitta i karantän. Som ett slags gated community i valfritt format. Jag tyckte det var rätt nice. Jag slapp alla dessa jävla förkylningar i nästan två års tid.
När du säger "massa idioter": Syftar du på dina arbetskamrater då?
Jag får intrycket att covid-restriktionerna gav dig en respit från en livssituation som du starkt vantrivdes med. Kan det vara så att det huvudsakliga skälet till att du inte blev förkyld under den där perioden, var att lockdowns eliminerade din primära källa till kronisk stress (dvs att tvingas gå till jobbet och interagera med kollegor)? Kronisk stress är ju nåt som bevisligen pajar immunförsvaret och gör att man blir sjuk ofta. Har den tanken aldrig slagit dig?
Så varför nu passivt sitta och rulla tummarna i väntan på att en yttre kraft ska riva omkull samhället igen, bara för att du ska slippa gå till ett jobb som du uppenbarligen avskyr? Är det inte bättre att själv aktivt söka en livssituation som du faktiskt trivs med? Kanske fundera på att byta karriär? Hitta nån arbetsplats som inte är befolkad av "massa idioter", och kanske få arbetsuppgifter som du är bättre lämpad för?
EDIT:
Kan ju nämna att jag själv bytte karriär nyligen. Nu vantrivdes jag visserligen inte med mitt gamla jobb. Men om man har gjort samma sak under många år så kan det vara väldigt välgörande att testa nåt nytt. Känner faktiskt ett allmänt lyft i hälsoläget. Känner mig inte stel och trött på mornarna längre. Träningen går bättre. Fått höra att jag ser yngre ut helt plötsligt.
Så kan verkligen rekommendera det: Skaffa nytt jobb!