2023-09-10, 11:04
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Fel Nato/Usa vill inte att Ukraina ska vara Rysslands bitch.

Du menar att ukrainarna egentligen ville bli mördade och bli slavar under diktatorn, massmördaren och krigsförbrytaren Putin, men Biden och Stoltenberg lurade ukrainarna att säga nej till detta?

Det låter helt otroligt...

Det är inte så världen har uppfattat situationen.
Citera
2023-09-10, 11:07
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag förstår inte varför vi ens ska blanda oss i detta? Ukraina, ett land jag knappt hört talas om innan kriget startade. Jag kände endast till det pga intresse för fotboll och Shevchenko.
Om du är så ointresserad, varför hänger du då här?
Citat:
Som jag ser det är detta Rysslands bakgård.
Du håller med andra ord på Ryssland.
Citera
2023-09-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
De medelklassryssar som på olika sätt lyckats bluffa till sig ett schengen-visa förbjuds att ta sig in i EU med bil.

Russians are banned from entering the #EU in private cars

The European Commission has confirmed that entry into the EU countries with cars registered in Russia will be regarded as prohibited import.

Also, Russians crossing the EU border are not allowed to bring with them cosmetics, suitcases, laptops and smartphones, leather and fur products, semi-precious and precious stones, shampoos and cameras

https://nitter.net/nexta_tv/status/1700782580486812150#m

Borde sluta ge visum till ryssar öht. De kan åka till Kazakhstan eller nåt om de vill ha semester. De ska inte kunna underminera Europas säkerhet och sedan tro de är välkomna hit!

Läste förresten att Thailändarna är duktigt less på alla ryssar som hittat dit nu, bl.a. för att de "jobbar billigare än lokalbefolkningen" Kan du tänka förnedringen att ha en lägre lön än Saetang? Men det är klart, med rubelns skräpstatus så börjar väl t.om. baht framstå som ett tryggare val.
Citera
2023-09-10, 11:15
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Hur kan nerskjutna kartong och plastdrönare orsaka så stora skador med nerfallande bråte som det heter?
Har ukraina sån otur att dom aldrig träffar själva laddningen i drönaren så att den exploderar i luften.
Om den exploderar i luften borde det bara bli skit kvar av det som faller till marken.
Samma visa i Kiew nu inatt, stora skador av nerfallande bråte från drönare står det i expressen.
Hur mycket bråte kan det finnas i en liten plastdrönare egentligen?

Det är inte samma drönare, de iranska moppedrönarna är stora och har explosionsmotor etc. De har vingar, propeller och så som ett litet flygplan.
Citera
2023-09-10, 11:25
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrecrist
Någon som har koll på kärnkraftverket i Zaporizjzja? Således Europas största. Är det ännu okuperat av Ryssland? Isåfall varför stänger dom inte ner det då blir väll typ halva Ukraina utan ström? Eller hur fungerar det, hajar ju att dom inte vill ha en härdsmälta men kan man bestämma att stänga ner utströmningen av el alt leda om? Känns som dom har mycket makt genom att ha kontroll över det.

Det går på miniminivå och har än så länge kylvatten trots att Ryssland tömde dammen. Ryssland kontrollerar det men FN-observatörer får åka dit ibland.
Citera
2023-09-10, 11:40
Medlem
donald12s avatar
10.09.2023
Tanks — 4554 (+10)
Armored fighting vehicle — 8755 (+16)
Cannons — 5811 (+22)
MLRS — 760 (+3)
Anti-aircraft warfare — 509 (+1)
Planes — 315
Helicopters — 316
UAV — 4593 (+5)
Cruise missiles — 1455
Ships (boats) — 19
Cars and cisterns — 8338 (+40)
Special equipment — 872 (+2)
Military personnel — aprx. 268630 people (+490)
Citera
2023-09-10, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf
Vi får ju alla tro vad vi vill. Men relationen mellan usa och Ryssland har väl aldrig varit bättre än då Trump var president? Liksom med Nordkorea och lite andra länder.

Likväl fick han skit för allt när han var president.men ändå har världen aldrig varit stabilare än då han satt där.
Biden är ju som gjord för skapa konflikter överallt tillsammans med uk som polare.

Tror Trump förstår vad kriget i Ukraina verkligen handlar om så jag tror han vill försöka städa upp det som går.
Tror även ryssarna väntar sig det faktiskt.

Trumps har alltid haft ett snett öga till kineserna för corona viruset och att de nu öppet jävlas med usa tror jag retar honom mer. Och att föra ett krig på två fronter klarar usa inte av idag. Kinesen och ryssen och dess allierade är för stora och starka nu.

Sedan är som sagt ryssen försvagad så varför då slösa utrustning och energi på dem när de har halva Asien som fiender snart?

Som vanligt kommer det bli svensken som står för och skriker slava ukraniiii och sedan får sticka med svansen mellan benen när ryssen närmar sig Sverige.
Detta är min teori.

Ryssen har fortfarande bara tagit i Ukraina med silkesvantarna och de har stora trupper kvar att köra på med om de verkligen vill förinta Ukraina.
Tror du att relationen bara handlar om att man träffas och pratar utan att veta vad som sägs?

Trump och Kim Jong-Un jämförde storleken på sina avfyrningsknappar till kärnvapenmissilerna. Nordkorea fördubblade sin arsenal av kärnvapen som svar på att Trump träffade dem för nedrustningssamtal.

Hans hotretorik fungerar bara om han backar upp den med muskler, det blir han tvungen att göra mot Putin. De kommer att eskalera kriget tack vare sina egon.

Det är ryssar som slaktas på slagfälten nu och det sker i en aldrig tidigare skådad takt. De kör in allt utan att ens lyckas att hålla sina defensiva linjer. Normalt ska den defensiva partens dödstal vara betydligt mindre än anfallarens, i Ukraina är det helt omvänt.
Citera
2023-09-10, 11:46
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Ganska intressant hur ryssland skickar sina bäst utbildade trupper in i köttkvarnen nu https://twitter.com/secretsqrl123/status/1700192978361258004
Desperationen är påtaglig, ryssen har satsat allt på fettot surovikins försvarslinje.

Det är de trupperna som är den strategiska reserven, de är de enda som har materielen till att göra motanfall och försvara de Ukrainska genombrotten. Många andra trupper kan bara sitta på ett ställe och har inga transporter eller tunga vapen.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogosity
En del av vad Ukraina gör på andra frontavsnitt än kring Robotyne är bara för att hålla ryssarna ärliga. Tar Ryssland för mycket trupp från andra frontavsnitt och skickar på självmordsuppdrag mot Robotyne så kan Ukraina göra landvinningar och binda trupp med relativt små insatser på andra fronter. Om ryssarna är alldeles för oärliga och drar massvis av trupp från ett frontavsnitt så är en kollaps liknande Kupiansk-sprinten möjlig på något randomavsnitt av fronten.

Ryssarnas fördel nu är att de har så stora minfält och väldigt många sämre utbildade och utrustade soldater längs fronterna (Om de har närmare ½ miljon man i Ukraina https://twitter.com/maria_drutska/status/1700769673158054216 ), så snabba genombrott blir svåra annat än i Robotyne-området där de tagit sig igenom ett par försvarslinjer.
Citera
2023-09-10, 11:53
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaKlava
Jag förstår inte varför vi ens ska blanda oss i detta? Ukraina, ett land jag knappt hört talas om innan kriget startade. Jag kände endast till det pga intresse för fotboll och Shevchenko.

Som jag ser det är detta Rysslands bakgård.

Du hade ’knappt hört talas om Ukraina’ innan kriget? Studier, utbildning och allmän koll är inte riktigt din grej va?
Citera
2023-09-10, 12:12
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carl-henric
Borde sluta ge visum till ryssar öht. De kan åka till Kazakhstan eller nåt om de vill ha semester. De ska inte kunna underminera Europas säkerhet och sedan tro de är välkomna hit!

Läste förresten att Thailändarna är duktigt less på alla ryssar som hittat dit nu, bl.a. för att de "jobbar billigare än lokalbefolkningen" Kan du tänka förnedringen att ha en lägre lön än Saetang? Men det är klart, med rubelns skräpstatus så börjar väl t.om. baht framstå som ett tryggare val.

Ska detta genomföras ordentligt så måste EU vara mycket restriktiva med att ge ryssar schengen-visum och senare eventuellt asyl. Ryssar är skickliga på att ljuga och dikta ihop historier så de bör bevisa att de verkligen arbetat emot regimen, annars riskerar EU bli fullt med trojanska hästar. Jag har dock inga stora förhoppningar. Som EU-länder arbetat hittills prioriteras bluff-flyktingar och lycksökare, stora majoriteten av EU:s "flyktingar" har aldrig varit i närheten av en frontlinje eller krigzon, på sin höjd sett krigsbilder på TV. Bedragarna tar sig till EU, riktiga flyktingar blir fast i tältläger i aktuella landet.
Citera
2023-09-10, 12:19
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Helt korrekt, minnet hos vissa är kort och trollinstruktionerna fallerar för många.
Hösten 2021 kom det en lång radda av osammanhängande svammel med "kravlista" från Kreml om vad de ansåg att andra länder skulle få göra och inte få göra.

Nu i efterhand kan vi konstatera att det var ett patetiskt försök till maskirovka från uralmongolerna medan de byggde upp sina styrkor mot gränsen till Ukraina.
Något som USA redan då visste och meddelade offentligt, de hade uppenbart information i realtid om vad som hände på marken.

Jag tror faktiskt de kunnat tänka sig att avstått från att invadera Ukraina ifall förhandlingarna gått deras väg. Men de var nog t.o.m. själva rätt säkra på att sannolikheten för det var minimal. Ryssland, åtminstone Putins, mål är att Ryssland skall antagen annektera, eller åtminstone fullständigt kontrollera, sina grannländer. Så hade omvärlden gått med på det utan några strider hade nog Putin funnit det t.o.m. än bättre.
Citera
2023-09-10, 12:21
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Ska detta genomföras ordentligt så måste EU vara mycket restriktiva med att ge ryssar schengen-visum och senare eventuellt asyl. Ryssar är skickliga på att ljuga och dikta ihop historier så de bör bevisa att de verkligen arbetat emot regimen, annars riskerar EU bli fullt med trojanska hästar. Jag har dock inga stora förhoppningar. Som EU-länder arbetat hittills prioriteras bluff-flyktingar och lycksökare, stora majoriteten av EU:s "flyktingar" har aldrig varit i närheten av en frontlinje eller krigzon, på sin höjd sett krigsbilder på TV. Bedragarna tar sig till EU, riktiga flyktingar blir fast i tältläger i aktuella landet.

Så sant. Tragiskt att alla så kallade "Sverigevänner" inte fått in i sina dumma huvuden att ryssar bara är ännu ett blattefolk som man bör hålla långt borta från civilisationen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in