2023-09-08, 18:22
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilosopher
Vet inte vem du svarar här, hursomhelst missar du min poäng.

Koranen beskriver jorden som platt. Koranen får ej ifrågasättas, då den är guds ofelbara ord. Vilket ger, att även de muslimer som tillägnar sig högre bildning och möjligen börjar misstänka att inte allt står rätt till varken kan eller får ge röst åt sina tvivel. De som lever kvar under teokrati skulle inte komma på tanken ens. Det finns många muslimer, och inte till obetydlig del rättrogna.

Platt.
Men det är inga muslimer som för fram åsikten att jorden är platt. Det går inte att säga emot verkligheten.
De själva hade skepp och var ända upp till Island för att röva slavar, så de vet förstås att det inte är så. Om det nu står så i Koranen, så har de väl löst det på något sätt, annars blir alla deras kartor fel.

Men det är förstås inte muslimer som driver platt-jord argumenten, med hänvisning till Koranen. Har aldrig hört någon muslim hävda det, då det faktiskt inte går. Även där, kommer de som anser det att ses som virrpannor, speciellt om de börjar prata om beväpnade pingviner som skyddar sydpolen, som sträcker sig runt hela jorden ytterkant, vilket plattjordarna gör. Jag tror det bara undviker frågan eller tolkar påståendet metafysiskt, som man gör med mycket i Bibeln. Egentligen är jag ointresserad, då det är en sidodiskussion. Fråga en muslim och återkom.

Kristna drev tidigare åsikten om att solen snurrade runt jorden, men det finns inga idag som säger det, då det är överbevisat, liksom förstås att jorden inte är platt.

Edit: Det finns förstås samma sak i samhället idag. Både forskare och många andra som säger att kön är en social konstruktion. Men det är förstås inte sant. Men vet du inte bättre, tror du det.
Senast redigerad av EnCarte 2023-09-08 kl. 18:25.
Citera
2023-09-08, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
Finns i stort sett inga platt-jordare. ...

Du underskattar vad bristande skolning inom naturvetenskap i kombination med religion och indoktrinering kan ställa till det.

Citat:
Ursprungligen postat av EnCarte
De som tror att någon, faktiskt och ärligt, tror att jorden är platt, bör undersöka sig. De flesta som driver det, är de som vill argumentera utifrån en absolut och total felaktig ståndpunkt, som egentligen inte går att försvara, som en intellektuell lek. ...

Det är väl snarast du som har lite taskig förståelse för hur mycket stollar det finns, vad det innebär att växa upp under sektliknande förhållanden och hur mycket man förstår om man har IQ 80.

Om man tror att jorden är 6000 år gammal och man förnekar evolutionen så kan man även tro att jorden är platt. Vi pratar om människor som sätter tro framför vetenskap och kunskap. Vi pratar om människor med existentiella problem som vägrar att acceptera att de kom till av en slump och att de befinner sig i utkanten av ett oändligt universum. Vi pratar om människor som till vilket pris som helst vill känna att de är i skapelsens centrum.

FE handlar mer om geocentrism än den faktiska formen på jorden.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-09-08 kl. 18:32.
Citera
2023-09-08, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Ja, jag är flat earther. Vi existerar sannerligen. ...

Ja du, jag har inga som helst tvivel på att du är den äkta varan.
Citera
2023-09-08, 18:34
Bannlyst
Jag skulle bli väldigt förvånad om jorden är platt men jag skulle bli ännu mer förvånad om det hade visat sig att människor faktiskt hade varit på månen.
Så om man jämför dom två trosinriktningarna så är jag mer plattjordare än jag är månlandningstroende...
Citera
2023-09-08, 18:38
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du underskattar vad bristande skolning inom naturvetenskap i kombination med religion och indoktrinering kan ställa till det.

Det är väl snarast du som har lite taskig förståelse för hur mycket stollar det finns, vad det innebär att växa upp under sektliknande förhållanden och hur mycket man förstår om man har IQ 80.

Om man tror att jorden är 6000 år gammal och man förnekar evolutionen så kan man även tro att jorden är platt. Vi pratar om människor som sätter tro framför vetenskap och kunskap.
Frågan är väl om det är det är sådana som är på forumet och driver frågan.

Man kan vända på det. Det finns de som tror att majoriteten av de som säger att jorden är platt, faktiskt tror det.
Frågan är då, om de som tror det, är smartare än de som tror att jorden är 6000 år?
Eller är det bara så, att någon de ser som en auktoritet, har sagt att plattjordarna faktiskt tror det, och så tror de bara på det påståendet, utan att ens fundera om det är vettigt?
Citera
2023-09-08, 18:44
Avslutad
I ytterst begränsad mängd. Det går knappt hitta en sida de styr så om man nu vill bli en organiserad flat earther är det supersvårt.

Det är som en Don Quijote bok där folk måste bevisa att väderkvarnarna(flat earthers) har fel.
Citera

Moderatormeddelande

Postat av gason 2023-09-09, 08:50
Moderator
OT raderat.
Ämnet är om det finns folk som tror på en platt jord på riktigt.

Alla diskussioner om jorden är platt eller inte tas i denna tråd:
(FB) Flat Earth--Jorden är platt

/Moderator
2023-09-09, 22:38
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd

Kort sagt är iaf mitt intryck att Flashbacks plattjordare visst är på riktigt.

Ändå är det förstås slöseri med tid att argumentera mot dem. Mata inte trollen -- om de är troll. Och om de är på riktigt, brottas inte med en gris i en lergrop...
Jag är övertygad att troll matas, här på FB till nära 100 procent. Av dig och andra.

Det visar sig i vad jag tidigare förklarade. De är liksom inte intresserade av att diskutera fenomen/fakta. De hoppar vidare och fortsätter trolla om andra saker.

Nej, jag tror inte att många som påstår sig vara plattjordare verkligen är plattjordare. Mänskligheten må ha sin skara av mindre begåvade, men det krävs särdeles låg begåvning för att tro på en platt jord. Jag har svårt att tro att en sådan person skulle klara av att registrera sig på ett forum.
Citera
2023-09-10, 03:25
Medlem
Jinxess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av system
Nej, jag tror inte att många som påstår sig vara plattjordare verkligen är plattjordare. Mänskligheten må ha sin skara av mindre begåvade, men det krävs särdeles låg begåvning för att tro på en platt jord. Jag har svårt att tro att en sådan person skulle klara av att registrera sig på ett forum.

Du är bara okunnig kring vad dessa människor tror på och du har liten erfarenhet av att interagera med någon som har stark övertygelse. Jag har diskuterat med personer som tror att jorden är platt i verkligheten.

Mitt tips är att du registrerar dig på Facebook-gruppen Flat Earth Sweden. Läs vad de skriver och argumentera med dem så inser du strax att de inte bara låtsas. Det behöver inte ens vara särdeles låg begåvning som ligger bakom utan det kan vara en personlig tragedi tillsammans med stark misstro till auktoritet och system. Plattjord går också alltid hand i hand med andra knäppa konspirationsteorier som 5G, chemtrails, etc. När man väl dykt i är kaninhålet som leder till slutsatsen att alla ljuger och allt är fejk inte särskilt djupt.

Annars kan jag starkt rekommendera artikeln Conspiracy Theory as Individual and Group Behavior: Observations from the Flat Earth International Conference av Fernbach och Bogard. Då kan du samtidigt utbilda dig lite i psykologin bakom varför människor tror på uppenbart felaktiga konspirationsteorier.
Citera
2023-09-10, 08:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av system
Allt hänger på vilken trosuppfattning du har.
Klarar du av att tänka utanför boxen (vilket dom flesta inte gör) så är inte flat earth så jättekonstigt att tro på.
Jag är helt övertygad om att många menar allvar med sin tro.
Citera
2023-09-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9.79benj
Allt hänger på vilken trosuppfattning du har.
Klarar du av att tänka utanför boxen (vilket dom flesta inte gör) så är inte flat earth så jättekonstigt att tro på.
Jag är helt övertygad om att många menar allvar med sin tro.

Du menar förmågan att förkasta samtliga bevis för att jorden definitivt inte är platt?
Har man den förmågan så är man nog inte trovärdig ens som troll.
Citera
2023-09-10, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M18A1-Claymore
Du menar förmågan att förkasta samtliga bevis för att jorden definitivt inte är platt?
Har man den förmågan så är man nog inte trovärdig ens som troll.
Trådfrågan är väl inte vem som är mest trovärdig?
Frågan är väl om plattjordare verkligen tror att jorden är platt.

Och det är jag övertygad om att många verkligen gör.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in