Citat:
Ursprungligen postat av
Psilosopher
Vet inte vem du svarar här, hursomhelst missar du min poäng.
Koranen beskriver jorden som platt. Koranen får ej ifrågasättas, då den är guds ofelbara ord. Vilket ger, att även de muslimer som tillägnar sig högre bildning och möjligen börjar misstänka att inte allt står rätt till varken kan eller får ge röst åt sina tvivel. De som lever kvar under teokrati skulle inte komma på tanken ens. Det finns många muslimer, och inte till obetydlig del rättrogna.
Platt.
Men det är inga muslimer som för fram åsikten att jorden är platt. Det går inte att säga emot verkligheten.
De själva hade skepp och var ända upp till Island för att röva slavar, så de vet förstås att det inte är så. Om det nu står så i Koranen, så har de väl löst det på något sätt, annars blir alla deras kartor fel.
Men det är förstås inte muslimer som driver platt-jord argumenten, med hänvisning till Koranen. Har aldrig hört någon muslim hävda det, då det faktiskt inte går. Även där, kommer de som anser det att ses som virrpannor, speciellt om de börjar prata om beväpnade pingviner som skyddar sydpolen, som sträcker sig runt hela jorden ytterkant, vilket plattjordarna gör. Jag tror det bara undviker frågan eller tolkar påståendet metafysiskt, som man gör med mycket i Bibeln. Egentligen är jag ointresserad, då det är en sidodiskussion. Fråga en muslim och återkom.
Kristna drev tidigare åsikten om att solen snurrade runt jorden, men det finns inga idag som säger det, då det är överbevisat, liksom förstås att jorden inte är platt.
Edit: Det finns förstås samma sak i samhället idag. Både forskare och många andra som säger att kön är en social konstruktion. Men det är förstås inte sant. Men vet du inte bättre, tror du det.