Citat:
Skrev tidigare i tråden i Augusti (1 månad sedan) att kriget hade stelnat till eftersom byn Robotyne med sina 400 invånare slogs upp i media som en stor militär seger, och fick då motta stark kritik.
Undrar bara om jag fortfarande får kritik om jag anser att offensiven går långsamt för Ukraina?
Till och med Zelensky medger det nu:
"Ukrainas motoffensiv tar få steg framåt, varnar president Volodymyr Zelenskyj.
– Kriget saktar ner, det erkänner vi. Alla steg blir svårare och tar längre tid, från sanktioner till vapenleveranser.
Efter en vecka med besök av Antony Blinken och Mette Frederiksen – och ett amerikanskt löfte om krigsbistånd på en miljard dollar – sänker Ukrainas president förväntningarna på snabbare resultat av motoffensiven.
Folk har en tendens att vilja ha allt på en gång, och det är förståeligt, men det här är inte en spelfilm där allt är över på 90 minuter, säger Volodymyr Zelenskyj enligt The Guardian.
Hans ord kommer på en konferens i Kiev, arrangerad av oligarken Viktor Pintjuk, och med gäster som Storbritanniens förre premiärminister Boris Johnson i publiken.
Åhörarna fick höra att Ukrainas krigföring hade kunnat röra sig i snabbare fart om bara väst inte agerade så saktfärdigt."
https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
Undrar bara om jag fortfarande får kritik om jag anser att offensiven går långsamt för Ukraina?
Till och med Zelensky medger det nu:
"Ukrainas motoffensiv tar få steg framåt, varnar president Volodymyr Zelenskyj.
– Kriget saktar ner, det erkänner vi. Alla steg blir svårare och tar längre tid, från sanktioner till vapenleveranser.
Efter en vecka med besök av Antony Blinken och Mette Frederiksen – och ett amerikanskt löfte om krigsbistånd på en miljard dollar – sänker Ukrainas president förväntningarna på snabbare resultat av motoffensiven.
Folk har en tendens att vilja ha allt på en gång, och det är förståeligt, men det här är inte en spelfilm där allt är över på 90 minuter, säger Volodymyr Zelenskyj enligt The Guardian.
Hans ord kommer på en konferens i Kiev, arrangerad av oligarken Viktor Pintjuk, och med gäster som Storbritanniens förre premiärminister Boris Johnson i publiken.
Åhörarna fick höra att Ukrainas krigföring hade kunnat röra sig i snabbare fart om bara väst inte agerade så saktfärdigt."
https://www.dn.se/varlden/folj-det-sakerhetspolitiska-laget-i-europa/
Framryckning/framgång mot en nedgrävd fiende är inte linjär. Bara för att det tog en månad att rycka fram en kilometer innebär det inte att varje kilometer kommer ta en månad. Den svåraste delen är just nu, med de bäst förberedda försvarslinjerna och minfält. Efter det blir det mer rörligt.
Framgångarna tidigare mot t.ex. kupiansk och cherson föregick också av hårt arbete innan resultatet kom snabbt.
Summa summarum: det kommer inte gå så här långsamt hela vägen fram till kusten.