2023-09-09, 01:04
Medlem
Economicuss avatar
Ponera att man har en kurs som består av två delprov.
Delprov 1 som består av en skriftlig inlämningsuppgift i grupp och Delprov 2 som består av en skriftlig tentamen.

Man måste klara kursens alla delmoment för att klara kursen.
Men tänk man endast skriver delprov 2 dvs skriftliga tentamen men inte delprov 1 dvs skriftliga inlämningsuppgiften i grupp.

OBS! jag menar inte att man skriver delprov 1 och får underkänt och sedan skriver godkänt under tillfället som ges under sommaren. Utan att man inte alls har en grupp eller försökt skriva delprov 1 under kursens gång av någon anledning.

Kommer man få en chans att skriva delprov 1 under sommaren trots att uppgiften är av karaktären "skriftlig inlämningsuppgift i grupp".

Kursen är en spärr kurs och är viktig att klara ifall man ska gå vidare tills nästa årskurs.

Tacksam om någon där ute kan ge mig ett gediget svar.
Citera
2023-09-09, 01:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Delprov 1 som består av en skriftlig inlämningsuppgift i grupp och Delprov 2 som består av en skriftlig tentamen.

Men tänk man endast skriver delprov 2 dvs skriftliga tentamen men inte delprov 1 dvs skriftliga inlämningsuppgiften i grupp.

OBS! jag menar inte att man skriver delprov 1 och får underkänt och sedan skriver godkänt under tillfället som ges under sommaren. Utan att man inte alls har en grupp eller försökt skriva delprov 1 under kursens gång av någon anledning.

Kommer man få en chans att skriva delprov 1 under sommaren trots att uppgiften är av karaktären "skriftlig inlämningsuppgift i grupp".

Kursen är en spärr kurs och är viktig att klara ifall man ska gå vidare tills nästa årskurs.

Man har rätt till fler chanser, men det är inte säkert att det blir under sommaren.
Citera
2023-09-09, 01:22
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Man har rätt till fler chanser, men det är inte säkert att det blir under sommaren.

Hur många chanser?
Citera
2023-09-09, 01:26
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur många chanser?
Det är upp till högskolan/universitetet att bestämma om de vill begränsa antalet tillfällen eller ej (utgångspunkten är obegränsat antal försök), men även om de begränsar så måste man få minst fem chanser på en sån här uppgift:

"Om en högskola begränsar det antal tillfällen som en student får genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs, skall antalet tillfällen bestämmas till minst fem. Om godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs förutsätter att studenten genomgått praktik eller motsvarande utbildning med godkänt resultat, skall antalet praktik- eller motsvarande utbildningsperioder bestämmas till minst två." (fetstil tillagd)
(Högskoleförordningen 6:21)
Citera
2023-09-09, 01:33
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Det är upp till högskolan/universitetet att bestämma om de vill begränsa antalet tillfällen eller ej (utgångspunkten är obegränsat antal försök), men även om de begränsar så måste man få minst fem chanser på en sån här uppgift:

"Om en högskola begränsar det antal tillfällen som en student får genomgå prov för att få godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs, skall antalet tillfällen bestämmas till minst fem. Om godkänt resultat på en kurs eller del av en kurs förutsätter att studenten genomgått praktik eller motsvarande utbildning med godkänt resultat, skall antalet praktik- eller motsvarande utbildningsperioder bestämmas till minst två." (fetstil tillagd)

Kursen startar i oktober och varar fram till 1 november i år.
Alltså kommer man få 5 ggr på sig att skriva inlämningsuppgiften mellan kursens slutdatum och fram till slutet av sommaren nästa år.
Citera
2023-09-09, 01:33
Medlem
makuhiras avatar
Normalt brukar det vara en "uppsamling" typ augusti. Annars är det nästa gång kursen hålls. Men ett tips är ju att kolla med den ansvarige
Citera
2023-09-09, 01:48
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makuhira
Normalt brukar det vara en "uppsamling" typ augusti. Annars är det nästa gång kursen hålls. Men ett tips är ju att kolla med den ansvarige

Det är ju det jag menar. "Uppsamlingtenta" eller "uppsamling".
Dock vet jag inte om det endast är för skriftliga tentamen som det gäller eller också för "skriftliga individuella/grupp" uppgifter.
Citera
2023-09-09, 02:01
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Jag förstår inte. Menar du en sommarkurs du har gått i år eller menar du en kurs du ska gå och sen veta hur det ser ut inför nästa sommar?
Citera
2023-09-09, 02:08
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:

Jag är ganska övertygad om att det var tidsspannet som TS funderar kring.
Jag vet inte hur det är nu men förut var det tex så att upp till 5 år efter att en kurs avslutats (inte fanns längre) hade man rätt att tenta den.. ditt svar ligger lite på den nivån.. typ.. inte om 5 år utan vad gäller nu.. vecka, månad, kvartal... slutet på en termin eller bara till sommaren...
Citera
2023-09-09, 02:10
Medlem
Economicuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FyFanVadFattigt.
Jag förstår inte. Menar du en sommarkurs du har gått i år eller menar du en kurs du ska gå och sen veta hur det ser ut inför nästa sommar?

Jag kommer gå en kurs som börjar i oktober och slutar i november.
Kursen har två delprov.

delprov 1. inlämningsuppgift i grupp
delprov 2. skriftlig tenta

Jag kan göra skriftliga tenta dvs delprov 2 men kommer inte kunna skriva delprov 1 av personliga skäl.
Så min fråga är: Kommer jag få en chans att kunna skriva delprov 1 under sommaren innan ht 2024 börjar. Och detta är också en spärrkurs inför kommande årskurs. Så man måste klara kursen eller med andra ord alla delmoment i kursen. För skriver man endast tentan delprov 2 men inte delprov 1 så har man ju tekniskt sätt inte klarat kursen.
Citera
2023-09-09, 02:19
Medlem
FyFanVadFattigt.s avatar
Citat:
Jag kommer gå en kurs som börjar i oktober och slutar i november.
Kursen har två delprov.

delprov 1. inlämningsuppgift i grupp
delprov 2. skriftlig tenta

Jag kan göra skriftliga tenta dvs delprov 2 men kommer inte kunna skriva delprov 1 av personliga skäl.
Så min fråga är: Kommer jag få en chans att kunna skriva delprov 1 under sommaren innan ht 2024 börjar. Och detta är också en spärrkurs inför kommande årskurs. Så man måste klara kursen eller med andra ord alla delmoment i kursen. För skriver man endast tentan delprov 2 men inte delprov 1 så har man ju tekniskt sätt inte klarat kursen.

Slarvigt läst av mig... jag tog inte fasta vid grupptenta delen...

Kanske inte?

Jag missade en sån tenta och fick göra den med personer på ett helt annat program istället för att göra den i tid.. men om du missar den och den är en spärrtenta.. då får du nog ha riktigt bra "personliga" skäl.. fast du har väl inte fobi för människor.. du har redan börjar utbildningen så för sent för att försöka skjuta upp starten?
Citera
2023-09-09, 02:36
Medlem
Citat:

Kontakta kursansvarig/läs Kurs PM.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in