2023-09-08, 11:23
Medlem
Jack.Elams avatar
Jag har lite svårt att se hur det ska fungera, men noterbart är att systemet med att skydda flygplan med bildäck verkar ha spritt sig till andra flygplanstyper.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1700075812995608746
Citat:
Russian source associated with military aviation shared an up close photo of a new Russian aviation protection technology on the example of Su-34.
Citera
2023-09-08, 11:24
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankylosaurus
Men om det nu är så att luftherravälde är centralt (vilket man kan tro att det är, eftersom det väl sätter extremt många käppar i hjulet för motståndarna?), varför har väst inte prioriterat detta för Ukraina? Är det för att det är för komplicerat och för dyrt, att piloterna behöver rätt utbildning etc, och att det är mycket lättare att skicka ett gäng stridsvagnar?

Är det lite grand som med pansarkryssarna under andra världskriget, dvs att prestigeförlusten om dessa skulle bli förstörda är så stor att man väljer att inte använda dem, tänka Yamamoto eller den där tyska kryssarn som gömde sig i en norsk fjord hela kriget, men som (om jag kommer ihåg rätt) sprändes ändå?

Kanske är det så att flyg fungerar bäst när den ena sidan är totalt överlägsen, som när USA flygbombade civila i Irak eller när Nato gjorde samma sak i Libyen? Vad händer när båda sidorna är med i matchen och motståndaren inte består av ett gäng dårar med kalashnikovs? Då kanske det inte ens är ett alternativ att försöka få luftherravälde?

Många frågor här, ty jag kan inget om detta.

Skulle vara intressant att få svar av någon initierad.
För det första har det ansetts som en röd linje.
Men när väst insett att putins röda linjer bara varit tomma hot så har det blivit alltmer sannolikt.
Har du hängt med de senaste månaderna så har du kunnat läsa att en stor mängd F16 kommer att levereras till Ukraina. utbildning tar mer än ett halvår för en erfaren pilot.
Citera
2023-09-08, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
För det första har det ansetts som en röd linje.
Men när väst insett att putins röda linjer bara varit tomma hot så har det blivit alltmer sannolikt.
Har du hängt med de senaste månaderna så har du kunnat läsa att en stor mängd F16 kommer att levereras till Ukraina. utbildning tar mer än ett halvår för en erfaren pilot.

Varför ansågs det som en röd linje?
Så ursprungligen trodde väst att det skulle räcka att förse Ukraina med bara markbaserade system, men de senaste månaderna har man förstått att utan flyg är Ukraina rökta? Är det så?
Citera
2023-09-08, 11:42
Medlem
Citat:
Ryske generalen Andrei Mordvichev medger att "Ukraina är bara början":
https://twitter.com/laowaiaround/status/1699973178372903055

Det ser ut som att valet står mellan att låta Ryssland vinna och få fred en kort stund, eller att totalt köra Ryssland i botten en gång för alla och riskera kärnvapenkrig.
Ett är säkert: -Ryssland kommer att bygga upp till nya angrepp i framtiden om dom förlorar i Ukraina.
Om Putin-regimen ramlar omkull och Ryssland får en "snäll" regim kommer det efter ett tag en regim som fortsätter den flera hundra år gamla ryska mentaliteten.
Men . . . som tur är verkar väst nu ha fattat hur det ligger till med Ryssland.
Citera
2023-09-08, 11:42
Medlem
Citat:
Jag märker att du hängt med alldeles för dåligt och orkar inte berätta alla dessa fakta för dig. Det är enklast om du googlar och skaffar dig en bild själv.

Jag har min bild, däremot är jag ingen militärstrateg, därav mina frågor angående strategierna bakom luftherraväldet. Vad jag kan se så behandlas de här frågorna knappt alls i media, så det är alls inte enkelt att googla fram vettiga svar.
Citera
2023-09-08, 11:43
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Jag har lite svårt att se hur det ska fungera, men noterbart är att systemet med att skydda flygplan med bildäck verkar ha spritt sig till andra flygplanstyper.

https://twitter.com/bayraktar_1love/status/1700075812995608746
Ha ha 😂😂

Ännu en lysande rysk innovation! Kanske nåt de kan sälja in till sina vänner i Nordkorea och Iran?
Citera
2023-09-08, 11:44
Avstängd
smaug20017s avatar
En sårad mongol får nådastöten....
Citat:
A wounded invader is finished off. The Ukrainian army is merciful. They put him out of his Misery and saved him hours of agony and pain.
https://twitter.com/parrot_reborn/status/1700045627193737688

Vii skaa ta dett landet Ukraina telbakka....
Citera
2023-09-08, 11:45
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Det ser ut som att valet står mellan att låta Ryssland vinna och få fred en kort stund, eller att totalt köra Ryssland i botten en gång för alla och riskera kärnvapenkrig.
Ett är säkert: -Ryssland kommer att bygga upp till nya angrepp i framtiden om dom förlorar i Ukraina.
Om Putin-regimen ramlar omkull och Ryssland får en "snäll" regim kommer det efter ett tag en regim som fortsätter den flera hundra år gamla ryska mentaliteten.
Ja det gäller att ta vara på den här chansen att snöpa ryssen för gått!

Nu gäller det bara att steppa upp vapenleveranserna med mer och bättre vapen.
Citera
2023-09-08, 11:48
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smaug20017
En sårad mongol får nådastöten....

https://twitter.com/parrot_reborn/status/1700045627193737688

Vii skaa ta dett landet Ukraina telbakka....
Han blev bönhörd.

Hann borde ju tidigare frågat sig vad han hade där att göra? Och gjort nåt åt det….
Citera
2023-09-08, 11:49
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emtor
Ja naturligtvis. Svinen renoverar T-55 och T-62 för att tampas med deras söndersprängda pansarfordon som är uppgraderade av västerländsk teknik och utrustning.

Den mongoliska armén sitter fast i Ukraina och det är alltid bullshit och lögner från deras sida
Citera
2023-09-08, 11:57
Avstängd
smaug20017s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Innerfittefett
Han blev bönhörd.

Hann borde ju tidigare frågat sig vad han hade där att göra? Och gjort nåt åt det….
Dom svinen har blivit hjärntvättade sedan deras begynnelse och det kan vi se i Ian Gardners bok Generation Z.

https://www.hurstpublishers.com/book/z-generation/

Jag varnar er att läsa den. Jag mådde så illa.....
Citera
2023-09-08, 11:59
Medlem
Drozds avatar
Lite förbryllande det här att Ukraina som i princip bara är en enda jättelik veteåker använder ammunition som förstör åkerarealen för lååång tid framåt. Klusterammunitionen orsakar en långvarig plåga av blindgångare som gör åkermark i princip obrukbar innan den minsökts (vilken bonde kör ut på en åker där det ligger odetonerade granater liksom?). Och klustergranaterna Ukraina fick i present av sponsorerna är från 1980-talet och har passerat bäst före-datumet för decennier sen. Och deras "dud rate" är givetvis extremt mycket högre i praktiken än vad Washington ljuger om.

Det utarmade uranet är nästan ännu värre eftersom det förgiftar marken för "evigt". Toxiskt som fasen, förgiftar mark och grundvatten med en radioaktiv halveringstid på 700 miljoner år (U-235). Vem vill köpa den spannmålen, vem vill bo där? Knappast Lill-Churchill eller Sleepy Joe i alla fall...

Att Washington skiter fullständigt i om Ukraina förstörs i proxykriget är givet, men att Kiev också verkar göra det får en att misstänka att de inte ens själva tror att de kommer kunna återta några områden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in