2023-09-07, 09:03
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Det var fler än jag hoppades, förstås.
Men då har alltså Ukraina tagit ut 48% av Ryssens artillerikapacitet. Därtill har de rapporterade problem med ammunition.. detta är signifikant för fortsättningen!

Jag tror att det är bra att inte förlita sig på den där typen av information som innehåller "ryssland har snart slut på" och sen så kan man sätta in valfritt ord så som, kryssningsmissiler, elitsoldater, stridsvagnar, artilleri.

Ryssland må vara sanktionerade, men de vet hur man får snurr på en krigsindustri och att bara räkna bort enheter från en ursprunglig lista och komma fram till hur mycket de har kvar är ingen bra modell.

De har nog absolut fått igång produktion av artilleripjäser och eldrör. Jag undrar till och med om inte en viss mängd av det som är utställt är gammalt skit som bara syftar till att agera skenmål. D.v.s de saturerar områden med en stor mängd mål av dålig kvalitet samtidigt som de tillverkar nya.

Däremot så tror jag det stämmer att deras tidigare överlägsenhet i kapacitet på artilleri har jämnats ut, men det är nog mer för att Ukraina har blivit bra på att bekämpa framskjutna ammunitionsdepåer med de lite längre räckviddiga system de fått. D.v.s ryssens GLOC (försörjningsvägar) har blivit längre och då blir effekten av pjäserna man har mindre.
Citera
2023-09-07, 09:03
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Men det var inget våld. Bara tal. Jag fick ett mail från Youtube med en bättre förklaring. Det handlade om en "kriminell organisation". Det kanske är nyligen införda lagar i Storbritannien som verkar
Ja Wagner har ju klassats som kriminell organisation i Storbritanien
Citera
2023-09-07, 09:14
Medlem
Hor-Ullas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Tänk om de som vistas i denna tråd ägnade några minuter åt Sverige istället och värna om våra nationella intressen. Verkar inte möjligt.

Vad är det du är missnöjd över? hittade ett inlägg från dig där du gör dig lustig över att det minsann inte blev någon invasion av Ryssland. Detta skrev du 3 dagar innan Ryssland anföll.

Citat:
Det betyder att beskjutning från Kievs trupper kommer upphöra, åtminstone kortsiktigt. Nu vågar inte Ze fortsätta med sitt artilleri.

Nu gäller det bara för amrisarna att hitta på ett elegant argument för att trots avsaknaden av militär invasion, som faktiskt var enda kriteriet för att införa sanktionerna, att ändå införa sanktioner. För inget av denna affär har med Ukraina att göra, utan den har att göra med att USA vill styra vilka EU gör affärer med. Fast det är det väl ändå ingen som tror på, så inkörda är gemene person på amerikansk exceptionalism. USA vill alltid Europa väl......

Kommer länder våga gå emot USA? För sanktioner drabbar enbart Europa, inte det gapiga USA. Vi har inte lärt oss läxan från 2014. Kanske Grekland, Ungern, kanske Frankrike, Italien. Sverige berörs knappast som nation, lite dyrare soppa. Sverige skulle aldrig fatta egna beslut, vi gör som vi blir tillsagda. Tyskland blir intressant att följa, för de har ju i princip fått förskrivet, utan att något att säga till om själva, den beska medicinen av Dr Bidé att stänga NS1 och NS2 för att istället köpa den billigare och lättare att transportera naturgasen från USA. Win-win. En stor dag för EUs ekonomi. Tror paniken kommer råda ett bra tag nu, för inga primitiva affärsbegränsande sanktioner från the good guys kommer påverka Ryssland.

Blev lite osammanhängande där på slutet, dags att vika in det berömda skägget.
Citera
2023-09-07, 09:15
Medlem
Citat:
Jag skulle vilja läsa källor bakom detta.
Ukraina har tagit ner nästan SEXTUSEN artillerisystem.. det måste vara en stor procentdel...

Jag kanske poängterar det uppenbara: Ryssland har nästan oändligt med kanoner om museeföremål som D-20 etc räknas in (de separerar inte mellan självgående artillerisystem och skräp, i uppdateringen över förluster) . De mer moderna systemen är inte lika många till antalet.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_equipment_of_the_Russian_Ground_Forces

Under artillerisystem finns uppskattningar hur mycket som fanns innan invasionen, i kolumnen längst till höger står förluster i ukraina. Jag skulle gällande förluster se vad oryx rapporterar. Oryx siffror är dessutom ett minimum.
Citera
2023-09-07, 09:19
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Jag skulle vilja läsa källor bakom detta.
Ukraina har tagit ner nästan SEXTUSEN artillerisystem.. det måste vara en stor procentdel...
Enligt Wikipedia har (hade innan kriget) Ryssland drygt 5000st 152mm artilleri pjäser av olika sort och drygt 6000 av dom mindre 120/122mm. Där ingår både mobilt och draget artilleri från alla tidsepoker.
Dom har även nått hundratal av 203mm och 240mm artilleri. Dessa kolloser är nog mera paradgrejer och ammunitionen är säkerligen begränsad.
Citera
2023-09-07, 09:21
Medlem
Sladdersnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Enligt Wikipedia har (hade innan kriget) Ryssland drygt 5000st 152mm artilleri pjäser av olika sort och drygt 6000 av dom mindre 120/122mm. Där ingår både mobilt och draget artilleri från alla tidsepoker.
Dom har även nått hundratal av 203mm och 240mm artilleri. Dessa kolloser är nog mera paradgrejer och ammunitionen är säkerligen begränsad.
Ja så är de
Citera
2023-09-07, 09:24
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitalejonet
Jag kanske poängterar det uppenbara: Ryssland har nästan oändligt med kanoner om museeföremål som D-20 etc räknas in (de separerar inte mellan självgående artillerisystem och skräp, i uppdateringen över förluster) . De mer moderna systemen är inte lika många till antalet.

Under artillerisystem finns uppskattningar hur mycket som fanns innan invasionen, i kolumnen längst till höger står förluster i ukraina. Jag skulle gällande förluster se vad oryx rapporterar. Oryx siffror är dessutom ett minimum.

Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Givetvis går det inte att veta exakt.
Min huvudsakliga poäng är att Ryssen förlorar just nu över 30 stycken om dagen. Detta måste vara betydelsefullt, rejält betydelsefullt.
Citera
2023-09-07, 09:25
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Jag tror att det är bra att inte förlita sig på den där typen av information som innehåller "ryssland har snart slut på" och sen så kan man sätta in valfritt ord så som, kryssningsmissiler, elitsoldater, stridsvagnar, artilleri.

Ryssland må vara sanktionerade, men de vet hur man får snurr på en krigsindustri och att bara räkna bort enheter från en ursprunglig lista och komma fram till hur mycket de har kvar är ingen bra modell.

De har nog absolut fått igång produktion av artilleripjäser och eldrör. Jag undrar till och med om inte en viss mängd av det som är utställt är gammalt skit som bara syftar till att agera skenmål. D.v.s de saturerar områden med en stor mängd mål av dålig kvalitet samtidigt som de tillverkar nya.

Däremot så tror jag det stämmer att deras tidigare överlägsenhet i kapacitet på artilleri har jämnats ut, men det är nog mer för att Ukraina har blivit bra på att bekämpa framskjutna ammunitionsdepåer med de lite längre räckviddiga system de fått. D.v.s ryssens GLOC (försörjningsvägar) har blivit längre och då blir effekten av pjäserna man har mindre.
Jag påpekade primärt att deras artilleriförluster måste vara av signifikant betydelse.
Jag tror de förlorar långt fler system än de kan ersätta.
Citera
2023-09-07, 09:27
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Allt är i sin ordning. Denna konflikt har varit lärorik.
Ja, skojar du. Exakt hela jordklotet - förmodligen även människor utan tillgång till internet - har i decennier trott att Ryssland var världens näst största militära stormakt.
Detta kan vara en illusion större än Houdini, Pen and Teller samt CarlEinar Häckner skulle kunna åstadkomma tillsammans Förmodligen världens största luftslott va?
Citera
2023-09-07, 09:31
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Min huvudsakliga poäng är att Ryssen förlorar just nu över 30 stycken om dagen. Detta måste vara betydelsefullt, rejält betydelsefullt.
Det är säkert betydelsefullt. Hur bra Ukrainas siffror stämmer vet man inte. Dom lokaliserar och beskjuter ryssarnas artilleri. Men hur många som dom förstör är antagligen en uppskattning. Det är svårt att veta då artilleriet är ganska långt bakom frontlinjen och man inte får några direkta bilder.
UAF märker såklart av att ryssarnas artillerield minskar vartefter dom tappar pjäser och ammunitionen sinar.
För nån vecka sedan var det nån NATO general som bedömde att artilleriförhållandet mellan Ukraina och Ryssland nu är helt jämnt. Ryssarnas övertag har hela tiden minskat, från 10:1 övertag i början av kriget till att nu vara helt borta.
Citera
2023-09-07, 09:38
Medlem
Citat:

Absolut, särskilt om de sprängs tillsammans med besättning 😎.
Citera
2023-09-07, 09:40
Medlem
donald12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasaboy28
Vart kommer dessa uppgifter ifrån? Är dom trovärdiga?

Källan kanske är lite biased med tanke på det fetade

Nu baseras ju Ukrainas redovisning på en metodik för att få fram bra siffror som att räkna på drönarbilder tex.

Stor skillnad mot ryzzarna som rapporterar det ledningen vill höra för att inte bli utkastade från ett fönster.... Bara för att det ingår i ryzzens DNA att alltid ljuga så behöver ni inte överföra detta på andra nationaliteter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in