Citat:
Ursprungligen postat av
tr0llelito
Det var fler än jag hoppades, förstås.
Men då har alltså Ukraina tagit ut 48% av Ryssens artillerikapacitet. Därtill har de rapporterade problem med ammunition.. detta är signifikant för fortsättningen!
Jag tror att det är bra att inte förlita sig på den där typen av information som innehåller "ryssland har snart slut på" och sen så kan man sätta in valfritt ord så som, kryssningsmissiler, elitsoldater, stridsvagnar, artilleri.
Ryssland må vara sanktionerade, men de vet hur man får snurr på en krigsindustri och att bara räkna bort enheter från en ursprunglig lista och komma fram till hur mycket de har kvar är ingen bra modell.
De har nog absolut fått igång produktion av artilleripjäser och eldrör. Jag undrar till och med om inte en viss mängd av det som är utställt är gammalt skit som bara syftar till att agera skenmål. D.v.s de saturerar områden med en stor mängd mål av dålig kvalitet samtidigt som de tillverkar nya.
Däremot så tror jag det stämmer att deras tidigare överlägsenhet i kapacitet på artilleri har jämnats ut, men det är nog mer för att Ukraina har blivit bra på att bekämpa framskjutna ammunitionsdepåer med de lite längre räckviddiga system de fått. D.v.s ryssens GLOC (försörjningsvägar) har blivit längre och då blir effekten av pjäserna man har mindre.