2023-09-06, 19:32
Medlem
leachs avatar
Biden Administration Announces Additional Security Assistance for Ukraine
The capabilities in this package, valued at up to $175 million, include:

Equipment to support Ukraine's air defense systems;
Additional ammunition for High Mobility Artillery Rocket Systems (HIMARS);
155mm and 105mm artillery rounds;
81mm mortars systems and rounds;
120mm depleted uranium tank ammunition for Abrams tanks;
Tube-Launched, Optically-Tracked, Wire-Guided (TOW) missiles;
Javelin and AT-4 anti-armor systems;
Over 3 million rounds of small arms ammunition;
Tactical air navigation systems;
Tactical secure communications systems and support equipment;
Demolitions munitions for obstacle clearing; and
Spare parts, maintenance, and other field equipment.
https://www.defense.gov/News/Releases/Release/Article/3516840/biden-administration-announces-additional-security-assistance-for-ukraine/
Citera
2023-09-06, 19:52
Medlem
Taggads avatar
Utifallatt det synnerligen uppmuntrande inte delgivits tråden:
Citat:
Blinken om motoffensiven: ”Väldigt uppmuntrande”
Den amerikanska utrikesminister Antony Blinken lovar att USA kommer se till att ”Ukraina har vad de behöver”, både på kort och lång sikt.

Under besöket i Kyiv väntas Blinken tillkännage ett nytt stödpaket på en miljard dollar.

– Vi ser de viktiga framsteg som görs nu i motoffensiven och det är väldigt, väldigt uppmuntrande, säger Blinken efter ett möte med ukrainska regeringen på onsdagen, enligt AFP.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Citera
2023-09-06, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag tror det är en fråga om statistik. T.ex. om man frågar: "Hur många kommuner har landminor?". Då kanske 40 % av kommunerna säger ja. Men det är ju inte 40 % av alla kvadratmeter i landet, vissa kommuner kanske bara hade minor på en plats. Jag säger inte att det precis är så, men sådana här saker är svåra att mäta och kvantifiera.

Det räcker med att jag lägger en mina på min tomt och sätter upp en skylt ”varning! Minerat område” så är hela tomtens area minerad i andras ögon. Minans faktiska yta motsvarar kanske en promille av tomten men 100% av tomtens area måste anses vara minerad för en utomstående som ska avminera den.
Citera
2023-09-06, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Ukrainarna har mer erfarenheter av krigsinsatser där drönare ingår än vad NATO har.
NATO borde ta till vara den erfarenheten och utveckla sin taktik och utbildning med hjälp av ukrainarna för framtida operationer. och övningar.

Det finns säkert en mycket nyttig feedback från dom Ukrainska styrkorna. Säkerligen har man en kontinuerlig uppdatering om hur kriget fortlöper till NATO, åt andra hållet går nyttig info om ryssarnas förehavanden. Säkert så finns det koordinater på väldigt många av ryssarnas grupperingar så så fort Ukrainarna kommer inom skotthål så smäller det.
Citera
2023-09-06, 20:06
Medlem
raskenss avatar
Det har tydligen läckt info från Kreml där dom anger tupade ryssar i samma storleksordning som Ukraina anger:

Skulle inte förvåna mig om facit blir en miljon stupade ryssar innan Ukraina har återtagit allt territorium.

https://twitter.com/generalsvr_en/status/1699369621382377830?s=20
Citera
2023-09-06, 20:14
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Någon
Det räcker med att jag lägger en mina på min tomt och sätter upp en skylt ”varning! Minerat område” så är hela tomtens area minerad i andras ögon. Minans faktiska yta motsvarar kanske en promille av tomten men 100% av tomtens area måste anses vara minerad för en utomstående som ska avminera den.

Ja men jag tror inte denna statistik har ett sådant exakt underlag. De har inte kontrollerat hur många tomter, snarare hur många kommuner eller byar, eller någon annan ytenhet som är mycket större än 1 tomt.
Citera
2023-09-06, 20:16
Medlem
Kaptagons avatar
Det ryska järnvägssystemet har blivit hackat och det ser ut som att hackarna kommer att lägga ut all data till allmän beskådan.

https://twitter.com/officejjsmart/status/1699418779095024035?s=19
Citera
2023-09-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mysadname
Du påstår ju att det inte kan vara så mycket minerad mark i Ukraina som finns att läsa, därför jag undrar var du har läst motsatsen
Varför lyssnar du inte istället för att läsa i blindo?

Det är ju vansinnigt att ens avara på din fråga här. Men självklart förstår jag som alla andra med källan mellan öronen vart det är du vill komma.

Svar : man läser helt enkelt inte om saker om det redan från början är så jävla dumt och verklighetesfrånvarande att till och med en fördetta jurist på en ding ding värld skulle tacka nej till ärendet.

Och utöver det så läser jag inte jag. Det enda jag gör är att måla förstånd med en tyst pensel i blindo.
Jag har läst att detta är lösning som fungerar både i Ukraina som i Ryssland. Om man bara inte strider om tystnaden eller försöker klä den i falskhet.

Men jag är säker på att jag aldrig kommer behöva presentera en källa på att där inte är två tredjedelar utav Ukraina som är minerat. Varför? För att det aldrig varit och självklart aldrig kommer att vara. Källa - du
Citera
2023-09-06, 20:28
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Taggad
Utifallatt det synnerligen uppmuntrande inte delgivits tråden:
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e

Med andra ord, jänkarna är med tills Ukraina står som segrare. Det är första gången USA säger något sådant, mig veterligen. Jag tror på extrema ukrainska framgångar de nämaste 2-4 veckorna.
Citera
2023-09-06, 20:29
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptagon
Det ryska järnvägssystemet har blivit hackat och det ser ut som att hackarna kommer att lägga ut all data till allmän beskådan.
https://twitter.com/officejjsmart/status/1699418779095024035?s=19

Vad spelar det för roll?
Citera
2023-09-06, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Med andra ord, jänkarna är med tills Ukraina står som segrare. Det är första gången USA säger något sådant, mig veterligen. Jag tror på extrema ukrainska framgångar de nämaste 2-4 veckorna.
jag tror du har rätt
Citera
2023-09-06, 20:34
Medlem
bullbulles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar

Låter fantastiskt. När Kerchbron står i brand mina vänner, då skålar vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in