2021-06-25, 10:31
Medlem
LaPrincipessas avatar
Om DHL Express ska köra ut hemleverans vid ett specifikt datum men de av någon anledning inte kan eller hittar exakt rätt (eller annan anledning), vad händer då? Lämnar de hos ombud eller hör av sig igen? Brukar de höra av sig när de vet ungefärlig tid eller dyker de upp närsomhelst under dagen?
Citera
2021-06-25, 10:38
Medlem
GormDenGamles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaPrincipessa
Om DHL Express ska köra ut hemleverans vid ett specifikt datum men de av någon anledning inte kan eller hittar exakt rätt (eller annan anledning), vad händer då? Lämnar de hos ombud eller hör av sig igen? Brukar de höra av sig när de vet ungefärlig tid eller dyker de upp närsomhelst under dagen?

Du får välja - försöka igen, ombud eller hos dem.
Citera
2021-06-25, 10:55
Medlem
Har haft med DHL att göra flera ggr gällande försändelser. Dom är inte att lita på gällande vare sig överenskomna tider eller avhämtningsplatser, så mycket kan jag säga.
Har tyvärr inte mer information än så att komma med mer än det lönar sig att själv hålla noga koll på vart paketet tar vägen genom parcel trackern, lycka till!
Citera
2021-06-25, 10:57
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Har haft med DHL att göra flera ggr gällande försändelser. Dom är inte att lita på gällande vare sig överenskomna tider eller avhämtningsplatser, så mycket kan jag säga.
Har tyvärr inte mer information än så att komma med mer än det lönar sig att själv hålla noga koll på vart paketet tar vägen genom parcel trackern, lycka till!

Vad tror du är mest att lita på med dem, att få hemleverans eller be dem skicka till ombud?
Citera
2021-06-25, 11:02
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Problemet med DHL & andra fraktföretag som mest levererar till företag, är att om en privatperson står som mottagare så utgår dom ofta ifrån att man inte är hemma, chaffisen orkar inte köra utan bara krysser i "ej hemma" på lappen. Det bästa är att alltid beställa till en företagsadress. Har du inget företag, skitsamma, skriv in det i din adress ändå & sätt upp en lapp utanför hemmet med ditt påhittade företag. Men du måste givetvis vara hemma.

"Vandelay Industries"
Citera
2021-06-25, 11:04
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Problemet med DHL & andra fraktföretag som mest levererar till företag, är att om en privatperson står som mottagare så utgår dom ofta ifrån att man inte är hemma, chaffisen orkar inte köra utan bara krysser i "ej hemma" på lappen. Det bästa är att alltid beställa till en företagsadress. Har du inget företag, skitsamma, skriv in det i din adress ändå & sätt upp en lapp utanför hemmet med ditt påhittade företag. Men du måste givetvis vara hemma.

"Vandelay Industries"

Men tror du att det är bättre att ta till ombud direkt då?
Citera
2021-06-25, 11:06
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Men tror du att det är bättre att ta till ombud direkt då?
Jo, om du orkar pallra dig till ombudet så är det givetvis säkrast.
Citera
2021-06-25, 11:10
Medlem
Citat:
Vad tror du är mest att lita på med dem, att få hemleverans eller be dem skicka till ombud?

Ombud. Ta en skärmdump eller annan tydlig bekräftelse på avhämtningsplats/tid om det skulle bli förseningar från DHL
Citera
2021-06-25, 11:12
Medlem
fittslems avatar
Beror ju lite på vart du bor, vad du har beställt och hur krångligt det är att ta sig till dörren. Även om dom givetvis ska bära upp skiten till dörren så är det smidigare att bara klicka "inte hemma" och köra till närmsta postkontor om du har beställt en fet TV och bor 5 trappor upp utan hiss.

Har varit med om det flera gånger, man är hemma, addressen är omöjlig att missa men trots det så får man ett meddelande klockan kvart i 6 på en vardag att addressen ej kunde hittas för att personen ej pallar leverera upp varan.
Citera
2021-06-25, 11:53
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Beror ju lite på vart du bor, vad du har beställt och hur krångligt det är att ta sig till dörren. Även om dom givetvis ska bära upp skiten till dörren så är det smidigare att bara klicka "inte hemma" och köra till närmsta postkontor om du har beställt en fet TV och bor 5 trappor upp utan hiss.

Har varit med om det flera gånger, man är hemma, addressen är omöjlig att missa men trots det så får man ett meddelande klockan kvart i 6 på en vardag att addressen ej kunde hittas för att personen ej pallar leverera upp varan.
Det där är helt otroligt, Jag har dock för mig att det från Post Nord brukar stå "Paket ej levererat då ingen varit hemma" eller något åt det hållet. Det har hänt måååånga gånger trots att frugan eller jag varit hemma, de har alltså inte ens försökt, och vi bor på en adress mitt i stan. DHL funkar ju precis lika uselt som Post Nord.

Jag tror säkert att utkörarna har en extrem press på sig och körrutter och antal stopp som inte i verkligheten är genomförbara. Dels tror jag att det kan vara en etablerad kultur i branschen att skita i privatkunderna och dels tror jag att det "är godkänt" av respektive åkeris ledning.

Personligen så kan jag föredra att få grejerna till ombud direkt för det är ju uppenbarligen där de hamnar i vilket fall.
Citera
2021-06-25, 12:09
Medlem
LaPrincipessas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Personligen så kan jag föredra att få grejerna till ombud direkt för det är ju uppenbarligen där de hamnar i vilket fall.

Jag har nu valt att få det till ombud. Strular ofta där jag bor nämligen! Hoppas det kommer på det utlovade datumet!
Citera
2023-09-06, 14:59
Medlem
Jag kan ju dela med mig om min senaste och pågående upplevelse av DHL "Express".

Jag beställde ett stort paket från USA. Detta skulle levereras senast den 29 augusti, vilket var bra jävla lång tid (mer än en månad) men detta lyckades eBay fucka upp. Dock, exakt den 29 augusti lämnades äntligen paketet över till DHL.

Onsdagen den 30 fick jag information om att paketet skulle lämnas "mellan åtta och fem" dagen efter. Jag såg inget annat val än att ta ledigt från jobbet.

De kom inte.

Jag kontrollerade skeppningsuppdateringarna under de följande dagarna. Paketet valsade runt mellan Italien och Tyskland. Det lämnades in tulldeklarering till Sverige men det sades aldrig att paketet anlänt i Sverige.

På måndagen får jag ytterligare ett SMS om att "paketet ska levereras mellan 8 och 5 idag." Detta var 10:32. Jag var på jobbet. 2 minuter senare ett till, "vi försökte leverera men du var inte hemma." DHLs sida visar att de försökte leverera 10:31 dvs en minut innan de ens skickade notifikation om leveransen.

Senare på dagen ringer de mig och vill boka en ny tid.

"Okej, kan ni leverera mellan fyra och fem?"

"Nej."

"Kan ni åtminstone säga om ni kommer, säg, på förmiddagen eller eftermiddagen?"

"Nej."

"... Fine. Kan ni leverera till mitt jobb?"

"Nej."

Valde att få leverans idag. De har två timmar på sig.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in