2023-09-04, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defectum
Du verkar vara trasig i dina tankar.
Jag är emot att lagstifta om förbud att bränna böcker. Däremot vill jag inte kränka andra personer för det skadar. I detta fall skadar det stora mängder med människor. Det är den ena sidan av saken. Sedan har vi den andra sidan och det handlar om det du skriver, dvs att det bara är en bok med trycksvärta i. Om det var en deckarroman som heter "Koranen" kan undra om muslimerna skulle känna sig kränkta av att den brinner? De borde vara lika lite kränkta som vi av att idioter eldar Svenska flaggan.
Trots ovanstående blir det problem när idioter får fritt spelrum så något måste göras och det minst dåliga är att använda HMF mot dem. Mot de som eldar Svenska flaggan i andra länder kommer dock ingen att göra något mot. Frågan är svår.
Människan har nästan alltid ett val, din reaktion på någon annans handling är nästan alltid ditt eget val. Människorna som blir skadade av detta bestämmer detta själv, dom hade även kunnat välja att ignorera detta. Men så fungerar inte många muslimer, för många muslimer är våld det naturliga sättet att lösa konflikter på
Citera
2023-09-04, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Jaha, och du verkar vara skadad i huvudet. En upplevd känsla av att blivit kränkt har aldrig skadat någon. Med tanke på att koranen är evig och oskapad med originalet i himlen så kan den inte eldas upp. Rent teologiskt så är det i princip en deckare som det står koranen på som idioterna eldar upp. Skulle inte förvåna om den var översatt till engelska och därmed ogiltig. Det är nog inte så att brännarna snott koranerna från teologiska fakulteten vid universitetet i Bagdad.

Men OK! Du menar att HMF bör omfatta koranen. Sinnessjukt. HMF kom till för att skydda minoriteter. En religion med 1,5 miljarder anhängare och 47 OIC stater i ryggen är en särskilt sårbar grupp menar du och ditt (S) parti? Därför bör vi i lilla norden begränsa vår yttrandefrihet för att skydda denna lilla globala minoritet från kränkningar! Den principen menar ni går före yttrandefriheten i norden? Det känns skönt att ha trasiga tankar om hela tankar landar i din slutsats. Jävla dåre.

Nu far du med osanning.. 57 OIC stater.
Citera
2023-09-05, 00:08
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Kan ju bero på att koranbrännarnas kopplingar till SD är vedertagna, så det finns inget att ifrågasätta. Vem var det som uppmanade: "Bränn hundra till?" Vi är väl bara uppe i nåt 20-tal hittills, så beställningen från SD är inte slutförd ännu.

Vedertagna och vedertagna. Koranbrännaren var en kortvarig medlem innan vederbörande blev utslängd och R.J skrev en sak som handlade om sak och inte person på X. Är det din definition av vedertagen koppling? Eller finns det fler vedertagna kopplingar? Andra skulle nog mena att man kan ställa större krav på den socialdemokratiska oppositionsledaren och svenska journalisters kritiska frågor. Det finns många frågor att ställa som inte är påverkade av allmän SD-tourett.
Senast redigerad av Blundetto 2023-09-05 kl. 00:44.
Citera
2023-09-05, 02:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B-I-L
Jag tycker regeringens förslag om ändring av ordningslagen är lite tveksam ur yttrandefrihetssynpunkt.

Sveriges säkerhet ska kunna beaktas vid tillståndsprövning föreslår man.

Det kan innebära att demostrationer som inte skändar något föremål men har plakat och tal med budskap, kan stoppas.
T.ex. om man ska hårddra det, protester mot Rysslands invasion, kunde få Ryssland att uttala hot mot Sverige. Protester mot Kinas syn på Taiwan och önskemål om fulla diplomatiska förbindelser av Taiwan, kan få Kina att uttala hot mot Sverige.

Nu går väl yttrandefrihetsgrundlagen före ordningslagen,
men jag undrar hur detta ska tolkas, om man skriver en så allmänt hållen text.

https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2023/08/en-oversyn-av-ordningslagen-for-att-starka-sveriges-sakerhet/

I Danmark ska man förbjuda skändande av religiösa heliga böcker, men lagen ska uttryckligen inte påverka frihet att tala och skriva.

Sverige hade ju under WW2 censur så frågan är om demonstrationsrätten helt kan suspenderas om Sveriges säkerhet hotas av främmande makt.
Beroende på hur konkret hotbilden måste vara kan polisen neka somliga eller alla tillstånd att demonstrera mot vad det nu är utan att behöva motivera varför.
Citera
2023-09-05, 05:45
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Vedertagna och vedertagna. Koranbrännaren var en kortvarig medlem innan vederbörande blev utslängd och R.J skrev en sak som handlade om sak och inte person på X. Är det din definition av vedertagen koppling? Eller finns det fler vedertagna kopplingar? Andra skulle nog mena att man kan ställa större krav på den socialdemokratiska oppositionsledaren och svenska journalisters kritiska frågor. Det finns många frågor att ställa som inte är påverkade av allmän SD-tourett.

Jo, visst finns det fler kopplingar. Paludan, den förste koranbrännaren, delar ideologi med SD och visade sig även vara anlitad av en SD-organisation för att dra igång hela den här cirkusen med korangrillning. Självklart måste det belysas att ett riksdagsparti hotar rikets säkerhet och uppviglar till terrorbrott.
Citera
2023-09-05, 06:16
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Sverige hade ju under WW2 censur så frågan är om demonstrationsrätten helt kan suspenderas om Sveriges säkerhet hotas av främmande makt.
Beroende på hur konkret hotbilden måste vara kan polisen neka somliga eller alla tillstånd att demonstrera mot vad det nu är utan att behöva motivera varför.
Förr i tiden kunde polisen stoppa demonstrationer med hänvisning till rikets säkerhet. Det gjorde de också, emellanåt. Det tyckte inte 68-vänstern om. Därför såg de till att lagen ändrades. Med den ordningslag vi har idag, och har haft i flera decennier, så kan inte polisen neka en ansökan om att anordna en allmän sammankomst med hänvisning till rikets säkerhet. Regeringen har tillsatt en utredning om att ändra lagen för att ge polisen den möjligheten (Dir. 2023:123).

Socialdemokraterna vill inte det, och det var därför de kom med sitt alternativa förslag som nämns i trådstarten.
Citera
2023-09-05, 10:34
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Jo, visst finns det fler kopplingar. Paludan, den förste koranbrännaren, delar ideologi med SD och visade sig även vara anlitad av en SD-organisation för att dra igång hela den här cirkusen med korangrillning. Självklart måste det belysas att ett riksdagsparti hotar rikets säkerhet och uppviglar till terrorbrott.

Jaha, du syftar på CF. Fortfarande en långsökt koppling. Ungefär som att MP skulle vara ansvariga för återställ våtmarkers aktioner. Det finns relevantare saker man som oppositionsledare kan ägna presskonferenser åt.
Citera
2023-09-05, 10:38
Avstängd
MarcoStars avatar
Citat:
Jaha, du syftar på CF. Fortfarande en långsökt koppling. Ungefär som att MP skulle vara ansvariga för återställ våtmarkers aktioner. Det finns relevantare saker man som oppositionsledare kan ägna presskonferenser åt.

Har svårt att föreställa mig något viktigare än Sveriges säkerhet. Maggan bör göra allt hon kan för att rädda situationen innan vårt land blir till en enda stor grusparkering.
Citera
2023-09-05, 10:50
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Har svårt att föreställa mig något viktigare än Sveriges säkerhet. Maggan bör göra allt hon kan för att rädda situationen innan vårt land blir till en enda stor grusparkering.

Grusparkering? Jaha, du gillar att överdriva. Men ja, rikets säkerhet är en sådan sak man kan ägna presskonferenser åt. Det är bättre än att gaffla på om SD:s långväga satelliters eventuella kopplingar till moderskeppet. Det skulle även vara fint om de tog upp hur invånarnas yttrandefrihet ska skyddas från våldsbejakande extremister. Men där finns det ju uppenbart inget större intresse.
Citera
2023-09-05, 11:08
Avstängd
pojkpingiss avatar
Först Olof Palme, sedan Anna Lind, sedan dådet på en svensk känd psykiatriläkare på Gotland - man undrar juvem som står näst på tur? För någon lär det väl vad det lider
Citera
2023-09-05, 13:30
Medlem
Citat:
Jaha, och du verkar vara skadad i huvudet. En upplevd känsla av att blivit kränkt har aldrig skadat någon. Med tanke på att koranen är evig och oskapad med originalet i himlen så kan den inte eldas upp. Rent teologiskt så är det i princip en deckare som det står koranen på som idioterna eldar upp. Skulle inte förvåna om den var översatt till engelska och därmed ogiltig. Det är nog inte så att brännarna snott koranerna från teologiska fakulteten vid universitetet i Bagdad.

Men OK! Du menar att HMF bör omfatta koranen. Sinnessjukt. HMF kom till för att skydda minoriteter. En religion med 1,5 miljarder anhängare och 47 OIC stater i ryggen är en särskilt sårbar grupp menar du och ditt (S) parti? Därför bör vi i lilla norden begränsa vår yttrandefrihet för att skydda denna lilla globala minoritet från kränkningar! Den principen menar ni går före yttrandefriheten i norden? Det känns skönt att ha trasiga tankar om hela tankar landar i din slutsats. Jävla dåre.
Jag håller i stort sett med dig (vi dårar emellan)!

Jag förstår inte riktigt hur muslimer kan ta illa upp för att man bränner en kopia av Koranen. Det är ju bara papper och trycksvärta. Jag skulle vilja vet om de också tar illa upp om man bränner en tom bok med blanka papper som det står Koranen på? Eller om man bara bränner omslaget som det står Koranen på? Eller om man bränner ett vanligt papper som det står Koranen på? De frågorna skulle jag vilja få svar på.

Men, nu är det så att vanligt folk som omfattas av Koranens ord känner sig kränkta när man bränner deras heliga bok. Normala människor avstår då att bränna boken. Jag känner mig kränkt om någon viftar med handen några cm från mitt ansikte därför gör (nästan) ingen det. Av samma anledning kränker man inte folk i onödan om man nu inte vill få sina minuter i rampljuset.

Jag tycker inte alls man skall skapa nya lagar eller ordningsregler som syftar till att förbjuda bokbränning. Vissa bokbränningar kan ändå stoppas med HMF. Det betyder inte per automatik att jag håller med, det bara är så oavsett vad jag tycker.
Citera
2023-09-05, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BMH
Att bränna sin egen koranbok är inte hets mot folkgrupp. Det är enbart skadegörelse av sin egen bok och inget annat. Så töjbar är inte lagen om hmf. Att vinkla en lag till en misstänks nackdel är inte förenligt med de mänskliga rättigheterna om en rättvis rättegång. Det Socialdemokraterna försöker göra är en skam utan dess like. Skäms så in i helvete socialdemokrater. De borde ställas inför riksrätt för brott mot rättssäkerheten. Att vinkla en lag på det viset som Socialdemokraterna försöker göra är tveklöst ett brott mot rätten till en rättvis rättegång som är inskrivet i europakonventionen om de mänskliga rättigheterna
Nu har jag inte satt mig i frågan riktigt men vad jag förstått vill de utreda om inte HMF också kan gälla vissa Koranbränningar. Det beror ju på vad avsikten med bränningen är, om avsikten är att hetsa då KAN HMF vara tillämpligt (oavsett vad jag tycker).

Däremot skall vi absolut inte lagstifta bara för att andra folk eller diktatorer ute i Världen vill det. Vi skall själva bestämma över våra lagar! Om vi böjer oss för trycket och förbjuder Koranbränning kommer det snart nya krav, det kan vi absolut inte gå med på. Det räcker det regeringen krupit för diktatorn Erdogan, äckligt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in