Citat:
Ursprungligen postat av
Blundetto
Jaha, och du verkar vara skadad i huvudet. En upplevd känsla av att blivit kränkt har aldrig skadat någon. Med tanke på att koranen är evig och oskapad med originalet i himlen så kan den inte eldas upp. Rent teologiskt så är det i princip en deckare som det står koranen på som idioterna eldar upp. Skulle inte förvåna om den var översatt till engelska och därmed ogiltig. Det är nog inte så att brännarna snott koranerna från teologiska fakulteten vid universitetet i Bagdad.
Men OK! Du menar att HMF bör omfatta koranen. Sinnessjukt. HMF kom till för att skydda minoriteter. En religion med 1,5 miljarder anhängare och 47 OIC stater i ryggen är en särskilt sårbar grupp menar du och ditt (S) parti? Därför bör vi i lilla norden begränsa vår yttrandefrihet för att skydda denna lilla globala minoritet från kränkningar! Den principen menar ni går före yttrandefriheten i norden? Det känns skönt att ha trasiga tankar om hela tankar landar i din slutsats. Jävla dåre.
Jag håller i stort sett med dig (vi dårar emellan)!
Jag förstår inte riktigt hur muslimer kan ta illa upp för att man bränner en kopia av Koranen. Det är ju bara papper och trycksvärta. Jag skulle vilja vet om de också tar illa upp om man bränner en tom bok med blanka papper som det står Koranen på? Eller om man bara bränner omslaget som det står Koranen på? Eller om man bränner ett vanligt papper som det står Koranen på? De frågorna skulle jag vilja få svar på.
Men, nu är det så att vanligt folk som omfattas av Koranens ord känner sig kränkta när man bränner deras heliga bok. Normala människor avstår då att bränna boken. Jag känner mig kränkt om någon viftar med handen några cm från mitt ansikte därför gör (nästan) ingen det. Av samma anledning kränker man inte folk i onödan om man nu inte vill få sina minuter i rampljuset.
Jag tycker inte alls man skall skapa nya lagar eller ordningsregler som syftar till att förbjuda bokbränning. Vissa bokbränningar kan ändå stoppas med HMF. Det betyder inte per automatik att jag håller med, det bara är så oavsett vad jag tycker.