2023-09-04, 15:12
Medlem
blobben!!!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quackenbush
Det hårdare samhällsklimatet märks tydligt. Kvinnan tvingades vara hemma och vårda ett sjukt barn men detta godtogs inte av socialen, som gissningsvis fått order om att kapa kostnaderna och jaga lätta offer. Då blir det såhär, kvinnor och barn kommer i kläm.

Vad ska kvinnan nu leva på? Existensminimum är en rättighet.
Trots att du trollar så håller jag med om att existensminimum borde vara en rättighet i det kalla oförlåtande Sverige. Det rätta hade varit att riva upp kvinnans uppehållstillstånd och skicka hem henne.
Citera
2023-09-04, 15:13
Medlem
Cameltotems avatar
Citat:
Alla ni som är så arga och hatiska, var är ni ute i verkligheten? Jag har aldrig hört den här sortens retorik i sociala sammanhang, från fikarummet eller på festen. Under vilka stenar gömmer ni er IRL? Eller är det bara online era unkna åsikter kommer fram?

Hur kan man vara så hatisk på en barnfamilj?

Ja många otrevliga, men så är internet.

Men här har du en fråga som jag hade kunnat ställt dig i verkligheten.

Tycker du man förtjänar bidrag i 10 år om man inte ens går på SFI?
Citera
2023-09-04, 15:13
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Alla ni som är så arga och hatiska, var är ni ute i verkligheten? Jag har aldrig hört den här sortens retorik i sociala sammanhang, från fikarummet eller på festen. Under vilka stenar gömmer ni er IRL? Eller är det bara online era unkna åsikter kommer fram?

Hur kan man vara så hatisk på en barnfamilj?

För att den paratiserar på vårt samhälle. Kärringen har varit här i 10 år, men har fortfarande inte bemödat sig att lära sig svenska. De får gratis utbildning för att lära sig svenska. Fan de får t.om betalt för att lära sig svenska utan tidsbegränsning, men trots det bryr hon sig inte. Hon har visat att hon inte är intresserad. Hon har inget här att göra. Hon ska ut och hennes skitungar också. Det är inget krig i Somalia längre.
Citera
2023-09-04, 15:14
Medlem
Vad skulle en svensk familj med tio barn få i bidrag av den Somaliska staten om de bosatte sig i Somalia? Någon som vet? Tio piskrapp var om dagen på torget?
Citera
2023-09-04, 15:17
Medlem
Kungsgardens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Att det blev en nyhet beror väl troligtvis på att familjen fick fart och överklagade beslutet till domstolen, då passade det minsann att lägga ner kraft om bidraget försvinner!

Det handlade - som sagts av andra tidigare i tråden - bara om några kronor under en enda månad.

Överklagandet bestod av några (särskrivna) ord. Biståndshandläggaren är ungefär lika dålig på svenska. Ingen kan någonting i dagens Sverige, vad det verkar. "Vart avslag typ liksom". Ser fint ut i domstolen.

Citat:
Ursprungligen postat av mannens överklagade i sin helhet=
Jaj över klaga får att ni ej fått pengar

Inte ens en punkt! Eller ort, datum, underskrift! Bara ett anonymt e-brev.

Jag tycker lika illa om alla bidragsfuskare. Det finns så många svenskar som skenseparerar och lurar till sig bostadsbidrag. Arbetar medan de är sjukskrivna eller vabbar osv.
Citera
2023-09-04, 15:25
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jazoid
Herre jesus, ..hon har varit i Sverige i 10 år.
Hur självbedrägligt kan man bli för att argumentera som du gör?

Så här låter det när en talesperson för muslimer talar om integration osv,
efter att han har bott i Sverige i 35 år.

https://sverigesradio.se/avsnitt/mahmoud-khalfi-imamen-om-koranbranningar-och-islamist-anklagelser
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-09-04 kl. 15:28.
Citera
2023-09-04, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Vad skulle en svensk familj med tio barn få i bidrag av den Somaliska staten om de bosatte sig i Somalia? Någon som vet? Tio piskrapp var om dagen på torget?

Själv har jag dragit till ett annat land och här ställs det självklart krav på att jag kan försörja mig själv, annars åker jag ut direkt. Inte heller får jag någon sjukvård förstås om jag inte själv köper en försäkring. Så bör det givetvis vara i Sverige också.
Citera
2023-09-04, 15:31
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HemligaBrev
Var brukar du fika?

Han fikar tillsammans med andra socialliberala mentala amöbor, som han själv. Den arbetsplats eller studieplats han frekventerar, om han har någon, är förmodligen fylld med batiktanter, arga unga vänstertjejer, och ilskna HR-människor som direkt anger, varnar eller avskedar den som går utanför den acceptabla meningskorridoren.

Jag har mött många som han i näringslivet. Aldrig på viktiga eller centrala positioner, mind you, men på HR-avdelningar och kommuner i både Sverige och Norge, då jag tidvis haft med sådana allmänna instanser att göra.

De ljuger och bedrar sig själva så mycket att de till slut tror att de har rätt. Ekokammaren säger att de har det. Det är samma sociala ingenjörskonst man använde sig av i Sovjet, DDR eller Rumänien under Ceaucescu.
Citera
2023-09-04, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MudOven
Helt rätt, varför ska hon ens uppehålla sig i landet om hon vägrar lära sig språket. Horan borde skickas ut ur landet direkt.
Skulle ha skett för länge sedan
Citera
2023-09-04, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillwill
Att det blev en nyhet beror väl troligtvis på att familjen fick fart och överklagade beslutet till domstolen, då passade det minsann att lägga ner kraft om bidraget försvinner!

Nja, jag har jobbat som handläggare på ekonomiskt bistånd i fem år. Många som får hela avslagsbeslut av den typen av anledningar överklagar. Ofta, som du säger, medför ett avslagsbeslut att familjen får fart vilket i praktiken leder till att de ringer ner sin handläggare påtalar hur orättvist beslutet var osv. osv. i all oändlighet. Som handläggare tar man då ofta till knepet att be personerna överklaga om de nu anser att beslutet är så fel.

Förvaltningsrätten går alltid på socialtjänstens linje och domarna kommer i princip med vändande post.
Citera
2023-09-04, 15:34
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Det hårdare samhällsklimatet märks tydligt. Kvinnan tvingades vara hemma och vårda ett sjukt barn men detta godtogs inte av socialen, som gissningsvis fått order om att kapa kostnaderna och jaga lätta offer. Då blir det såhär, kvinnor och barn kommer i kläm.

Vad ska kvinnan nu leva på? Existensminimum är en rättighet.

Jag hade kanske hållit med dig om det inte vore för nyckeltalet 10 år. Samtliga andra år då, oändligt vabbande då med? Ej en retorisk fråga, jag undrar hur du resonerar
Citera
2023-09-04, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av expat2021
Själv har jag dragit till ett annat land och här ställs det självklart krav på att jag kan försörja mig själv, annars åker jag ut direkt. Inte heller får jag någon sjukvård förstås om jag inte själv köper en försäkring. Så bör det givetvis vara i Sverige också.

På Svalbard har invånare från de länder som har undertecknat Spetsbergstraktaten, däribland Sverige, rätt att bosätta sig och bedriva näringsverksamhet och jakt och fiske. Däremot finns där ingen socialhjälp så om man inte kan försörja sig så bli man LANDSFÖRVISAD därifrån! Samma synsätt skulle lösa många problem i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in