Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Precis. Ryssarna har inga problem att forcera ett minfält. Man kör bara rakt fram. Smäller det så smäller det och då kan nästa fordon passera just den minan innan man kör på nästa. Effektivt onekligen. Huruvida det är en klok taktik är mer diskutabelt....
Jag tror nog att det skulle kunna stämma väldigt bra på områden med anti-personminor, då sådan "minröjning" säkerligen skulle vara lämplig insats för egna straff-fångar och nytillkomna mobiks.
Däremot mer tveksamt vad gäller anti-tank minor, militären har åtminstone till skillnad från Flashback-krigarna här förstått att det inte finns oändliga resurser i Ural-bergen, och till skillnad från försumbara människoliv något som är värt att hushålla med.
Citat:
Ursprungligen postat av
tr0llelito
Wow, detta är farligt på riktigt.. Putin uppfostrar en helt ny generation självmordsbombare:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/gEAvXL/hardare-indoktrinering-i-rysslands-40000-skolor
I deras nya historiebok står bland annat följande:
"
Våra soldater – som är kategoriskt beordrade att aldrig någonsin beskjuta civila kvarter – stötte i början av den militära specialoperationen på en aldrig tidigare skådad taktik från Nato. Den ukrainska armén skyddade inte sina invånare, befäste inte städerna utan tvärtom – de intog positioner i civila kvarter och tillät inte invånarna att lämna dem. Med andra ord använde de sina egna invånare som gisslan, som ”levande sköldar”. En sådan ohygglig taktik har ingen armé någonsin förr i historien använt på sitt eget territorium. Ni är redan vuxna, ärade högstaklasselever. Dra era egna slutsatser av Ukrainas nya militära taktik."
Detta jävla kloakland upphör aldrig att förvåna.
Det är ju inte helt nytt för Putin att infiltrera utbildningsväsendet, även långt tidigare var det inte ovanligt för lärare att kunna hota elever med tråkiga konsekvenser om de skulle delta i anti-Putin demonstrationer el. dyl.
Däremot måste man säga att Ryssland nu på kort tid störtar allt djupare mot Nordkorea, jag har bekanta som har vissa återkommande ärenden i Ryssland och de säger att upp till ett halvår efter invasionen så var Ryssland någorlunda likt sitt tidigare halvtaskige jag.
Ett år senare säger de däremot att skillnaden är total, och de totalitära tendenser som tidigare tog mer subtila uttryck nu verkligen genomsyrar alla delar i samhället.