2023-09-03, 12:24
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Hus sönderbombas och folk skjuts med automatvapen mitt på ljusa dagen i Sverige 2023. Tack, sju-klövern. Fint land ni lämnade över till våra barn

Så nära krig man kan komma utan att kalla det krig.
Citera
2023-09-03, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Lite tidigt för att spekulera, men polisen säger ju också att det verkar varit en detonation i lägenheten. Inte i trapphuset.

Att de två redan är gripna med för även för ”brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor” och inte bara för vanliga allmänfarlig ödeläggelse tyder på att de redan hittat rester av sprängämnen och/eller brandfarliga ämnen i deras lägenhet.

Kan det vara en bombmakare som bodde där? Lär ju finnas ett par stycken i Norrköping med tanke på hur sommaren varit.

Behöver ju inte vara kopplat till gängkriminalitet men det känns som en lågoddsare just nu.

Då återstår frågan om hur mycket sprängverkan de tidigare sprängdåden kommit upp i? (Jag har inte följt rapporteringen helt noggrant.) Är det snarlikt i styrka?

För om denna detonation avviker mycket skulle det kunna finnas anledning att tro att det inte handlar om gängen utan om något annat?
Citera
2023-09-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Se där ja... Det kanske även ger lite perspektiv på de dunsar som grannar hört på kvällstid.

Det verkar som om en bombverkstad har sprängts.

Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, någon knarktillverkning....??
Meth lab?
Citera
2023-09-03, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Se där ja... Det kanske även ger lite perspektiv på de dunsar som grannar hört på kvällstid.

Det verkar som om en bombverkstad har sprängts.

Du verkar ha lite koll på detta med detonationer och brandförlopp. Vill du förklara hur dunsar hänger ihop med tillverkning av bomber?
Citera
2023-09-03, 12:30
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marie-Antoinette
Jaa, någon knarktillverkning....??
Möjligt,sitter tillufts ventiler vid aktuella fönsterraden så troligast att köken ligger där.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Meth lab?

Hur passar dunsarna in?
Citera
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FivePoundPeter
Lite tidigt för att spekulera, men polisen säger ju också att det verkar varit en detonation i lägenheten. Inte i trapphuset.

Att de två redan är gripna med för även för ”brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor” och inte bara för vanliga allmänfarlig ödeläggelse tyder på att de redan hittat rester av sprängämnen och/eller brandfarliga ämnen i deras lägenhet.

Kan det vara en bombmakare som bodde där? Lär ju finnas ett par stycken i Norrköping med tanke på hur sommaren varit.

Behöver ju inte vara kopplat till gängkriminalitet men det känns som en lågoddsare just nu.

Jag tror du är inne på rätt spår, någon som byggt en bomb och skiten smällde tidigare än planerat.
Citera
2023-09-03, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MaxZero
Hur passar dunsarna in?
Jaaa? Man flyttar förpackningar med kemikalier; Hinkar, säckar och eller kartonger???
Citera
2023-09-03, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jaaa? Man flyttar förpackningar med kemikalier; Hinkar, säckar och eller kartonger???

Förlåt att jag frågar, har fan aldrig tillverkat vare sig knark eller bomber...

Grannen beskrev dunsar som att det bankades i väggen (betong).
Citera
2023-09-03, 12:39
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Du verkar ha lite koll på detta med detonationer och brandförlopp. Vill du förklara hur dunsar hänger ihop med tillverkning av bomber?

Bara allmän teknisk utbildning...

Rörbomber fungerar bäst om de görs i metall och man vill att de skall vara inkapslade helt, men man behöver ändå ett hål för tändanordningen.

Materialet behöver sågas till för man beställer knappast en färdig sats för montering. Men när man sågat av röret måste man se till att röret kan förslutas efter fyllning. Ena änden kan ju svetsas, men att svetsa i andra änden efter fyllning är ju ingen bra idé... Så jag skulle tippa på att man har någon form av hatt som man på något sätt hamrar på röret. Jag förutsätter då att man använder ett sprängämne som tål stötar.

Om de har utrustning för att gänga större rör så borde inga smällar uppstå, om de inte bara är slarviga och tappar saker...
Senast redigerad av ThordOlavsson 2023-09-03 kl. 12:41.
Citera
2023-09-03, 12:41
Medlem
Citat:
Förlåt att jag frågar, har fan aldrig tillverkat vare sig knark eller bomber...

Grannen beskrev dunsar som att det bankades i väggen (betong).
Nej visst. Det där är ju litet skumt men samtidigt verar det ju vara litet lyhört så det behöver kanske inte vara så våldsmma rörelser.

Jag har heller aldrig kokat ihop knark men jag såg nån dokumentär från USA där folk sysslade med meth-tillverkning. Ibland flög skiten i luften . . .
Citera
2023-09-03, 12:41
Medlem
Bomb verkstad.

Killen sålde, bodde med sin tjej.

Instabila blandningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem