2013-02-17, 17:29
Medlem
Jamtland94s avatar
Hej!

Jag går ut gymnasiet nu till sommaren och vill börja plugga på högskola så fort som möjligt!

Min dröm är att bli arkitekt men att komma in på de Svenska arkitekturhögskolorna med mitt förväntade snittbetyg 17.60 (utan meritpoäng) 20.10 (med meritpoäng) verkar inte vara aktuellt. Kan dessutom nämna att jag skrev högskoleprovet förut med rätt så dåligt resultat (0.6) hade då inte pluggat inför provet, ska göra det igen nu till våren.

Jag har börjat titta på de Norska högskolorna varav två av dem har Arkitektutbildning, ett av dessa NTNU hade intagningspoängen 52.7 (førstegangsvitnemål) och 58.3 (Ordinaer) 2012.

Min stora fråga är då hur man konkurrerar med sina Svenska betyg i Norge?

Räknar man om sina Svenska betyg med eller utan meritpoäng enligt den här tabellen: http://www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning/sverige/poengberegning/

Finns det någon norsk motsvarighet till Meritpoäng. I Sverige får jag 2.5 meritpoäng oavsett vilken utbildning jag söker då jag har läst, Svenska C, Engelska C, Matte C, Moderna språk steg 1, steg 2 och Moderna språk steg 3, steg 4.

Räknar man med alla sina Svenska slutbetyg när man omvandlar till Norska? Jag har utökt mitt gymnasieprogram med 300p.

Om någon har kunskapen eller vet hur man gör så skulle jag vara mycket tacksam!
Senast redigerad av Jamtland94 2013-02-17 kl. 17:40. Anledning: felstavning
Citera
2023-08-29, 19:16
Medlem
Vad jag förstått så finns det ett språkkrav (norska) om man vill plugga i Norge.

Vet ej om man kan bli aktuell som vanlig svensk som gått gymnasiet i Sverige eftersom man då saknar betyg i norska.
Citera
2023-09-01, 22:54
Medlem
OsloRbastFTrests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvinnoBrist
Vad jag förstått så finns det ett språkkrav (norska) om man vill plugga i Norge.

Vet ej om man kan bli aktuell som vanlig svensk som gått gymnasiet i Sverige eftersom man då saknar betyg i norska.

Det är kanske språkkrav på högskola o så, vet faktiskt inte helt säkert där, men på universitetsnivå är det helt klart inte det. Det är ju och har länge varit internationella studenter på universiteten.
Citera
2023-09-01, 23:51
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KvinnoBrist

Citat:
Ursprungligen postat av OsloRbastFTrest
Det är kanske språkkrav på högskola o så, vet faktiskt inte helt säkert där, men på universitetsnivå är det helt klart inte det. Det är ju och har länge varit internationella studenter på universiteten.
I Sverige så är det krav på att man är har behörighet i svenska för att läsa kurser eller program på svenska. Detta gäller både högskola och universitet. Däremot är det fritt fram att läsa kurser på engelska utan behörighet i svenska.

Vi har dock ett undantag för just nordiska länder, där man inte behöver uppfylla den vanliga svenskabehörigheten om man läst ett det lokala språket som modersmål i gymnasiet. Se t.ex. här:
"Behörighet i svenska
Den som inte har norska som modersmål i betyget, måste dokumentera tillräckliga kunskaper i svenska för grundläggande behörighet, t ex genom godkänt resultat på Tisus eller annan behörighetsgivande kurs.
" (fetstil i original)
(https://uhrporten.se/bedomningshandboken/utlandska-gymnasiala/alla-lander/norge/landblad---fr.o.m.-2009/)

Finns även detaljer här:
"Uppfyller jag kraven i svenska med min gymnasieutbildning?
Du uppfyller kraven på motsvarande Svenska 3 om du har godkänt betyg i något av följande:

Norsk 393 årstimmar (hovedmål, sidemål och muntlig)
Norsk 14 veckotimmar (hovedmål, sidemål och muntlig)
Du kan också bli behörig genom:

Test i norsk - høyere nivå, skriftlig (Bergenstesten) med betyget Bestått.
Dessutom kan du bli behörig i svenska genom prov (Tisus), utbildningar i svenska från universitet eller högskola, svenska gymnasiekurser eller svensk folkhögskola.
" (fetstil i original)
(https://antagning.se/sv/betyg-och-behorighet/utlandsk-gymnasieutbildning/vilka-dokument-ska-in/gymnasiedokument-fran-ditt-utbildningsland/)

Om de andra nordiska länderna har liknande undantag för svenskar vet jag inte. Här finns i alla fall vad som verkar vara de ordinarie reglerna för Norge:
https://www.samordnaopptak.no/info/utenlandsk_utdanning/sprakkrav/krav-til-norsk-og-engelsk-for_hoyere_utdannning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in