2023-08-12, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vellmann-Villmann
Walk of Life är ok men absolut svagast i hela diskografin, sorgligt att just den blev en av detta fabulösa bands största hittar

Man gav helt enkelt efter för 80-talet, precis som Queen och många andra band gjorde!
(Tror t ex inte att Q:s Hot Space från 1981 är de äkta fansens favvo, men D.S gick aldrig så långt som ren underground-disco... ).
Citera
2023-08-12, 11:59
Medlem
Korr: 1982.
Citera
2023-08-12, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastercheif97
Man gav helt enkelt efter för 80-talet, precis som Queen och många andra band gjorde!
(Tror t ex inte att Q:s Hot Space från 1981 är de äkta fansens favvo, men D.S gick aldrig så långt som ren underground-disco... ).
Queen förlorade sin breda publik i USA (och intresset från radiostationerna där) med just det albumet (och i än högre grad med singlar som Radio Ga Ga pch I Want to Break Free från nästa album). De kom att uppfattas som alldles för teatrala och gay, på fel sätt. Jag kan bara hålla med om att de här albumen inte är särskilt lyckade även om Queen förblev starka live.

Brothers in Arms är inte direkt mitt favoritalbum med Dire Straits heller, men det var utan tvekan deras kommersiella peak.
Citera
2023-08-12, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Queen förlorade sin breda publik i USA (och intresset från radiostationerna där) med just det albumet (och i än högre grad med singlar som Radio Ga Ga pch I Want to Break Free från nästa album). De kom att uppfattas som alldles för teatrala och gay, på fel sätt. Jag kan bara hålla med om att de här albumen inte är särskilt lyckade även om Queen förblev starka live.

Brothers in Arms är inte direkt mitt favoritalbum med Dire Straits heller, men det var utan tvekan deras kommersiella peak.

De stora spåren på BIA för mig är de stämningsfulla "Your Latest Trick", "Why Worry", "Ride Across The River" och naturligtvis titelspåret.
Citera
2023-08-12, 13:47
Medlem
Citat:
De stora spåren på BIA för mig är de stämningsfulla "Your Latest Trick", "Why Worry", "Ride Across The River" och naturligtvis titelspåret.
Ja, det är liksom ett album kluvet i två skikt. Intressant att Omar Hakim (säkerligen rekommenderad av Sting) satte allla trummor på bara två dar.
Citera
2023-08-12, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Ja, det är liksom ett album kluvet i två skikt. Intressant att Omar Hakim (säkerligen rekommenderad av Sting) satte allla trummor på bara två dar.

Helt rätt att albumet står på var sitt ben över en gränslinje; Knoplfer var ju en så otroligt skicklig kompositör att han kunde "rita" ihop sina verk på förnuft & känsla.

Hans bredd tog ju riktig fart för DS-fansen med soundtracket till filmen "Local Hero".

Citerar musiktidningen Rolling Stone´s dåtida recensents kommentar:

"En Insinuerande LP med charmig, kosmopolitisk soundtrackmusik - en skiva som kan göra filmer i ditt sinne".
Citera
2023-08-17, 10:54
Avslutad
Jag har lyssnat igenom de första fem albumen igen. Debuten och andra albumet är bra såklart men mina favoriter är fortfarande Making Movies och Love Over Gold. Mäktiga kompositioner på dem. Brothers in Arms är rätt ojämn men har några bra låtar och speciellt titelspåret är vackert.
Senast redigerad av Pecka- 2023-08-17 kl. 10:58.
Citera
2023-08-18, 00:28
Medlem
Citat:

Nä Fyfaan för disco musik, sånt borde förbjudits på 70-talet, så dålig är ju inte Walk Of Life men den passar inte alls in i deras diskografi, men finns ju andra exempel på när fantastiska band blir ihågkomna bara för en dålig låt som inte passar in i deras diskografi
Citera
2023-08-18, 00:32
Medlem
Making Movies 5
Love Over Gold 5
Dire Straits 4,5
Comminique 4,5
On Every Street 4
Brothers In Arms 4
Citera
2023-08-18, 14:37
Medlem
Geomeisters avatar
Love Over Gold 4,5
Making Movies 4,5
Dire Straits 4
Brothers In Arms 4
Comminique 3,5
On Every Street 3
Citera
2023-08-18, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geomeister
Love Over Gold 4,5
Making Movies 4,5
Dire Straits 4
Brothers In Arms 4
Comminique 3,5
On Every Street 3

Jag byter plats på C och OES, annars HELT överens med Dig.
Citera
2023-09-01, 13:28
Medlem
Gitarristen Jack Sonni, som spelade med Dire Straits på Brothers in Arms-turnén, har avlidit 68 år gammal. Jag vet inte om han räknades som officiell medlem, men han syntes i en del videor. På albumet ska han endast ha bidragit med "guitar synthesizer" på "The man's too strong".
https://omni.se/dire-straits-gitarristen-jack-sonni-dod/a/Q7A7RP
Senast redigerad av Klinoik 2023-09-01 kl. 13:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in