2023-08-31, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Är inte avundsjuk eller missunnsam, men tänker att hur kul är det att sitta där under vintermånaderna i värsta snöstormen, ingen som kommer och skottar åt en det får man göra helt själv. På sommaren är det däremot perfekt med badmöjligheter runt hela ön och motorbåten liggandes precis vid husknuten.
Ingen som kommer och skottar? Det är en ö med en egen bro. Om man nu vill att någon sköter snöröjning.
Citera
2023-08-31, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Ingen som kommer och skottar? Det är en ö med en egen bro. Om man nu vill att någon sköter snöröjning.
Halvö står det i beskrivningen på trådstarten, men det ser ut som en ö (med bro) om man tittar på Google maps.
Citera
2023-08-31, 21:04
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Halvö står det i beskrivningen på trådstarten, men det ser ut som en ö (med bro) om man tittar på Google maps.
Citat:
Vad är det för skillnad på en ö och en halvö?

En ö är helt separerad från land medan en halvö fortfarande är förbunden till landmassan. Det kan ibland endast vara genom ett näs men oftast är den fast förankrad på en av fyra sidor.

Det betyder att huset ligger på en ö som är separerad från land. En ö med en egen bro.
Citera
2023-08-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DipsMedSlips
En sån här trådstart blir - no offence - värdelös när det inte framgår i trådstarten vad den såldes för nu.

Eftersom man inte får något svar så börjar man spekulera och jag tippar själv på en 40-50 uppåt 60 miljoner.

När kollade du senast priser i Sthlm? Gick ju för tusan ett objekt på Värmdö för 77mkr i somras som var av liknande karaktär.
Citera
2023-08-31, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det betyder att huset ligger på en ö som är separerad från land. En ö med en egen bro.
Jo, det jag påpekade var att det i beskrivningen i trådstarten står att det är en halvö, medans det ser ut att vara en ö på Google maps.
Citera
2023-08-31, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
På Google ser det ut att vara en rejäl häck på vissa sidor.

Tänkte inte på att kolla där
Tack för svar och nu ska jag googla och titta närmare på detta drömstället. Egen bro och egen väg- bara wow!
Citera
2023-08-31, 21:18
Medlem
kravodlat68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Men snälla nån, han menar såklart inte vad Björn köpte den för på nittiotalet. Han menar "vad gick den lös på NU, när den såldes?"

Fan, folk är handikappade på Flashback numera.

En kvarts miljard gick den för...

Alltid gillat dig Lulu.. fräck och rak!

Och så rätt, folk är fan dumma på riktigt numera.
Citera
2023-08-31, 21:19
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Jo, det jag påpekade var att det i beskrivningen i trådstarten står att det är en halvö, medans det ser ut att vara en ö på Google maps.
Du har rätt i att det är en ö och inte en halvö.

I trådstarten finns det 3 länkar till Expressen, Svensk Damtidning och till Wikipedia. I Expressen och Svensk Damtidning står det halvö men på Wikipedia står det "Vågaskär är en liten ö".

En bild på ön (från Wikipedia) i en annan vinkel där man ser att bron är inte särskilt lång till fastlandet och gissar att det tidigare har varit en stenbro som har antingen rasat eller tagits bort.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/4/43/V%C3%A5gask%C3%A4r_2013c.jpg/1280px-V%C3%A5gask%C3%A4r_2013c.jpg
Senast redigerad av exoticspice 2023-08-31 kl. 21:32.
Citera
2023-08-31, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Hehe, Spotify-Ek har pressat upp priserna lite, efter att kan köpte en halvö längst österut i Djursholm för 500 miljoner. Den ägaren hade köpt halvön för 10-20 mkr.

Björn är fantastisk i affärer och att köpa den villan på den absoluta botten 1995 är spektakulärt. Måste varit Sveriges dyraste hus då. man fick lyxhus med sjötomt för 3-4 mkr 1994, jag var med och letade då, köpte en Nacka-villa med sjötomt för 1.9 mkr.

Jag kan minnas fel, men jag tror ön beboddes av en ensam tant, jag bodde i Danderyd då, var helt nergången, och köparen innan Björn betalade 2 mkr eller så.

Djursholms-rekord-priset var 30mkr fram till för bara några år sedan. Man kan lätt se den enorma omfördelningen av pengar från fattiga till rika under perioden 2008-2022. Det har lett till 10-dubblat rekord. Pengar har inget värde längre.

Runt 2012.tror jag rekordpriset i Djursholm var runt 80.mkr
Citera
2023-08-31, 21:40
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Tvåhundra
Fyrtioåtta
Miljoner!!

Haha. Gillar hur du skrev det.
Citera
2023-08-31, 21:45
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Björn har en förmögenhet på 300 miljoner dollar, drygt 3 miljarder kronor. Så det går ingen nöd på karln.
Citera
2023-08-31, 21:59
Medlem
Sanctuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Björn har en förmögenhet på 300 miljoner dollar, drygt 3 miljarder kronor. Så det går ingen nöd på karln.

Han är bättre på fastighetsaffärer än musik. Helt sjukt egentligen att han har en större förmögenhet än Benny som ju var den som skrev alla melodier som gjorde dom världsberömda (Björn bidrog med svengelska texter och medioker stämsång).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in