2023-08-31, 20:10
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Sybel du vet min åsikt angående det hela men vi ska vara försiktiga med att ge egenskaper till de tilltalade.

Jag tror inte att Maja har någon form av strategi hon har varit på fel plats vid fel tidpunkt enligt MIN åsikt.

Även Johanna sa det vid förhör "tyvärr så var hon (Maja) det"

Majas misstag har varit att hon inte berättat vad som hänt långt tidigare.

Jag TROR att om Maja berättat sanningen och även sin egen eventuella inblandning från början hade inte Maja blivit åtalad och dömd i TR för mord i samförstånd.

Vad orsaken är till att Maja ända in till kaklet nekade till vetskapen om mordet på Tove TROR jag tyvärr ligger i Majas uppväxtmiljö inte pga något kärleksförhållande till Johanna.

Man kan undra varför varken Johanna eller Maja inte har fångats upp av Soc i Vetlanda långt tidigare. Varningssignalerna har funnits där långt tidigare som JAG har uppfattat det.

I tråden och i förhör framkommer det att både Johanna och Maja har gemensamma "vänner". Jag TROR inte (av erfarenhet som stödperson vid förhör) att "vännerna" har varit ovetande om vad som sagts och förekommit tidigare.
Varför har inte "vännerna" talat och berättat för sina föräldrar eller andra vuxna vad som har förekommit tidigare?
Jag hoppas att de "vännerna" skäms idag!
Jag tror det finns mer än en anledning till varför M inte berättat, en kan vara att hon faktiskt deltog i badrummet men jag tvivlar fortfarande.

Att hon var på fel plats på fel tid håller jag inte riktigt med dig om. I princip alla som känner dem menar att där J är, är också M - ler och långhalm. M råkade inte befinna sig i lgh av misstag men jag tror heller inte hon var där för att "hjälpa" J.
Citera
2023-08-31, 20:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Kan tänka mig att det är det här stycket som några tolkar som att Maja är på väg ur sin hjärntvätt. Hon har i detta skede sluppit det destruktiva förhållandet hon hade med Johanna i några veckor, och är utom räckhåll för J s manipulation. Det har ännu inte helt släppt och hon är inte riktigt redo att berätta vilken hemsk person J är.

Men efter ett par förhör senare har hon verkligen förstått vad J har gjort och vilken hemsk människa hon är, och passar då på att berätta hur euforisk glad hon var efter mordet, att det var länge sen hon känt sig så här upprymd, hur besviken hon var efter den misslyckade bränningen. Förhörsledarna får knappt stopp på henne i det sista förhöret! Att hon själv befann sig mitt i skiten vid J s sida hela tiden bekommer henne inte. Snacka om att kasta sin fd bästis under bussen!
I sin iver att måla upp Js negativa person i yviga penseldrag så fattar hon inte att hon att hon samtidigt kastar sig själv under bussen.

Det är lite morbid humor över detta.
Citera
2023-08-31, 20:21
Medlem
Alonens avatar
Initialt i den här soppan så trodde jag att M var rättså oskyldig.

Under resans gång har jag förstått att M har fler fingrar i syltburken än hon vill vidgå.

Det blir mycket intressant att ta del av HRs bedömning i detta ärende.

Oavsett Ms deltagande eller inte, har HR på fötterna att döma M för mord, eller inte❓

När-var-hur landar detta❓
Citera
2023-08-31, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag tror det finns mer än en anledning till varför M inte berättat, en kan vara att hon faktiskt deltog i badrummet men jag tvivlar fortfarande.

Att hon var på fel plats på fel tid håller jag inte riktigt med dig om. I princip alla som känner dem menar att där J är, är också M - ler och långhalm. M råkade inte befinna sig i lgh av misstag men jag tror heller inte hon var där för att "hjälpa" J.

Den sista bilden som togs på den 21-åriga flickan T*ve, var när hon kom ut för att lämna Nattklubben "Nöjet" i Vetlanda. Vid det aktuella tillfället var klockan 01:32.

Vid just det, aktuella tillfället enligt ovan skrivet, så väntade både Fröken Janss*n och den heliga Fröken Hellm*n på den 21-åriga flickan T*ve.

Tänk på det, att den mycket heliga och oskyldiga Fröken Hellm*n som vid det aktuella tillfället greps av polisen, pekade ut grannen i sina förhör vilket var Fröken Hellm*n:s första försök, för att sålunda kunna slinka undan.

Tilläggas skall också, att den mycket heliga och oskyldiga Fröken Hellm*n nekade in i det absolut sista och skyllde allt, och helt och hållet, på Fröken Janss*n.

Jag har mycket svårt för att se, att din mycket kära lilla Fröken Hellm*n kommer att försättas på fri fot efter det, att Göta HovRätt avslutat detta mordfallet.

Mvh/@JokerMannen
Senast redigerad av JokerMannen 2023-08-31 kl. 20:54.
Citera
2023-08-31, 20:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Samsittaren bad om "entledigande". Hon orkade inte med att vara "biktfader" och jag har för mig att det beviljades.
Det är också lite märkligt, att den introverta, tysta M tjatade hål i huvudet på samsittaren. Jag tolkade det som att M äntligen kunde få lätta sin börda och kräka av sig allt som tryckt henne. Men samtidigt var hon väldigt återhållsam med vad hon själv hade skuld i, en selektiv börda.

Hur tänker du med fördel i att erkänna dumpningen? Skulle det vara för att i nästa ögonblick kunna minimera sitt deltagande och peka på att hon kände sig tvingad?

Ja, det där pytsandet har gjort mig lite villrådig. Jag tolkade först hennes förnekelser som glömska, men sammanfallandet med bevis och minnesåterkomst tyder mer på någon form av strategi. En lite märklig sådan då det minskar hennes trovärdighet, så poängen med det har jag svårt att se, såvida det inte bara handlar om allmänt förnekande av inblandning.
Biktfader och extramoder. 🤗
Ja, det kan ju bli fäktigt.

I förhöret säger hon att hon ska stå ut och höra av sig om det blir för mycket, hon hade ju mycket med sig själv och sin häktning (fan tro't..)

Det beror väl likaväl på hur den andra drog i trådarna, möjligen nyfiken.
Hon har nog kapacitet själv att lotsa.

Med fördel menar jag att häktningen gäller mord och det är sjumilakliv till gravfridsbrott.
Hon går hårdare in på sista förhöret att vara så rädd, så rädd..
Ur den aspekten är hon korkad och tycks glömma att det hon sagt finns på pränt, inte för att hon är narcissist men så agerar en sådan.
Vaneljugare har det mer besvärligt i text. Deras bästa partytrick sker IRL. Viftar med armar och krumbuktar
Men det var ett sidospår.

Upplevde M att det drog ihop sig, att det inte var idé att totalt blåneka med tanke på vad J säger, vad bevisningen säger och vad samsittaren säger höll jag på att.. så jag skrev det.
Hon har väl även en advokat som får betalt.
Att lägga ord i hennes mun höll jag på att...

Hon skyller snabbt på J om barriga jackan.
Sen tror hon att J berättat om dumpning och vill kasta skuld på henne.
Hon börjar kontra.

Även om hon inte är nån sofistikerad mastermind så är hon inte stendum och ljuga kan hon.
Det ena kan ha lett till det andra i cellen i diskussioner och grubblerier.

Om hon sen varit med på mer ålägger jag HovR. Men jag är oerhört misstänksam mot hennes utsvävningar och hon väntar in förhören och suger på karamellen.
Sen ploppar den ut en vecka senare.
Senast redigerad av develi 2023-08-31 kl. 20:52.
Citera
2023-08-31, 20:43
Medlem
Citat:

Oj jag måste bli bättre på hur jag uttrycker mig eller min läsförståelse.

Menar du verkligen att Maja var på rätt plats vid rätt tillfälle? Tror nog att du inte menade det.

Jag håller med om att Maja hade planerat att övernatta hos Johanna men det är inte riktigt så jag menar med fel plats och fel tidpunkt.

Om vi bortser från Majas eventuella inblandning i mordet på Tove, vad kan trigga en person att undanhålla information vid ett förhör där den tilltalade under så lång tid sitter häktad med restriktioner?

Jag säger hemförhållanden och uppväxtmiljö, du säger att det är mer underliggande orsaker.
Ja du kanske vet bättre och vet mer än jag.

Jag menar på att mordet inte behövs ha inträffat om de rätta nätverkandet har fungerat.
Senast redigerad av PR400 2023-08-31 kl. 20:47.
Citera
2023-08-31, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I sin iver att måla upp Js negativa person i yviga penseldrag så fattar hon inte att hon att hon samtidigt kastar sig själv under bussen.

Det är lite morbid humor över detta.

Ja precis. Hon hade ren tur att Johanna kom undan med skadegörelse istället för mordbrand. Annars hade M sannolikt åkt dit för medhjälp till mordbrand.

Men jag tror faktiskt M i sin enfald inte begrep vad hennes egen roll i det hela hade för betydelse. Hon gick all in för att få J till den tokiga kaninkokerskan som även lurat med stackars M på tåget.
Citera
2023-08-31, 21:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Maja har nog väldigt lätt att gå in i en offerroll. Hon har lärt sig att hantera världen på det viset, då ställs inga krav på henne och hon kommer undan med det mesta.

Lite intressant är att när Johanna senare säger att Maja höll i Toves händer och Maja nekar, så ekar det bland några i den här tråden "Johanna försöker sätta dit henne!".

Men försökte Johanna sätta dit Maja första gången som Johanna anklagades för det? Nej, det gjorde hon inte. Kan vara värt att tänka på,
Tänker du på haschkakaresan så försöker hon väl skydda henne initialt om jag inte missminner mig.

Nåt som jag tycker är intressant beteende är det jag nämnt tidigare.
Att hon ändrar det J påstås ha sagt.

Dels vittnar det senare tillägget om att J sagt att A*bin hämtat Tove om detta.
Det är en justering. Och korkat eftersom hon själv sagt till A dagen efter att T gått hem.

Men det jag menar är att M verkar inte vilja ha med sin första utsaga att göra enligt följande.

Jag funderar om "streta emot i början" upplevs för brännhett relaterat till henne själv.
Att hon tappat minnet tar jag inte för troligt och jag anser att hon borde pressats mer på denna punkten.
Om det nu inte skedde i TR, jag minns inte.

2022-12-21
Maja säger att J sa att hon knuffat in Tove på toan, fällt henne så hon slog i bakhuvudet strypt henne samt att "Tove försökte liksom att streta emot i början men ja."

2023-01-25
BF: Framgick det av Johannas berättelse om Tove gjorde något motstånd?
M: Inte vad jag uppfattade.
BF: Har det varit något prat överhuvudtaget om att Tove har gjort motstånd på något sätt?
M: I vilken?
BF: Ja när som. När du pratar med Johanna efteråt.
M: Inte vad jag kommer ihåg vad hon har sagt."
Senast redigerad av develi 2023-08-31 kl. 21:33.
Citera
2023-08-31, 21:11
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Den sista bilden som togs på den 21-åriga flickan T*ve, var när hon kom ut för att lämna Nattklubben "Nöjet" i Vetlanda. Vid det aktuella tillfället var klockan 01:32.

Vid just det, aktuella tillfället enligt ovan skrivet, så väntade både Fröken Janss*n och den heliga Fröken Hellm*n på den 21-åriga flickan T*ve.

Tänk på det, att den mycket heliga och oskyldiga Fröken Hellm*n som vid det aktuella tillfället greps av polisen, pekade ut grannen i sina förhör vilket var Fröken Hellm*n:s första försök, för att sålunda kunna slinka undan.

Tilläggas skall också, att den mycket heliga och oskyldiga Fröken Hellm*n nekade in i det absolut sista och skyllde allt, och helt och hållet, på Fröken Janss*n.

Jag har mycket svårt för att se, att din mycket kära lilla Fröken Hellm*n kommer att försättas på fri fot efter det, att Göta HovRätt avslutat detta mordfallet.

Mvh/@JokerMannen
Det var ett evigt tjatande om att M lagt skuld på grannen. Var har du fått det ifrån?
Citera
2023-08-31, 21:17
Medlem
Kellywomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen

Mvh/@JokerMannen

Nu har du skrivit det flera ggr. Men det var inte M som skyllde på grannen. Det var J som försökte med det i början
Citera
2023-08-31, 21:23
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja precis. Hon hade ren tur att Johanna kom undan med skadegörelse istället för mordbrand. Annars hade M sannolikt åkt dit för medhjälp till mordbrand.

Men jag tror faktiskt M i sin enfald inte begrep vad hennes egen roll i det hela hade för betydelse. Hon gick all in för att få J till den tokiga kaninkokerskan som även lurat med stackars M på tåget.
Nej precis. Så uppfattar jag det hela också.
Annars hade hon aldrig berättat detaljerna.
Enfaldig är rätt ord. Noll koll på hur obekvämt hon själv sitter (sätter sig).

Hon gick som sagt all-in (iver) och pladdrade rätt av. De berättelserna känns trovärdiga detaljmässigt, även om hon i sin helhet tar i ända ner från tårna.

Det är nästintill ofattbart hur hon kan svälja dessa "hemlisar"... och så rockar de vidare tills nästa gång J tar fram sin hämndagenda.
Jisses...

Förvisso är konsekvenstänk säkert out of order i vissa lägen, men hon vet samtidigt att det är fel. Då får man nog vara gött bakom flötet om man inte skulle fatta. Så är inte fallet.

På samma bräde undrar jag om det är lite vajsing med empatin.
Hade J som sagt fått fyr på brasorna hade till och med fler än fyra riskerat dö om det spridit sig. Bara tanken ger mig svindel.

Där kommer väl min fundering kring rädd att J ska lämna henne in. Om hon de facto är förälskad som komponent.
Det är ju skogstokigt det hon beskriver.
Senast redigerad av develi 2023-08-31 kl. 21:27.
Citera
2023-08-31, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Really...

Nu var det själva sensmoralen jag for efter ang reasonable doubt och inte gubben själv.

Men tack för all del att du googlat för att göra en höna av en fjäder.

Ja really. Och jag tror du förstod andemeningen/sensmoralen i det jag skrev också.

Och den är också kopplad till ”reasonable doubt”. Jag kommer till det.

Visst att köra lite ”…we think nothing is more unfair than to judge of the sentiments of one age by the improved moral perceptions of another…”(inte Denning den här gången), men snubben betecknade homosexuella som reservoirer för könssjukdomar osv.

”It’s up to history to judge”…som Pol Pot sa.

Min poäng var, precis samma som när någon igår skrev att 2+2 alltid är fyra, att sammanhanget alltid är viktigt.

Det är som när JJ säger att hon vill bli kremerad. Lite fint ju på nåt sätt att höra en brådmogen 20-åring göra såna framtidsplaner. Men sen sätter man sig in i sammanhanget och vem som säger det.

Polischefer i det här fallet sa att de gjort allt för att lösa detta. Det har de inte har det ju nu visat sig. Men det lät fint när de sa det.

Rådmannen har dömt och det finns fortfarande helt logiska vurpor i tidslinjen.
Hans kanske mest kända citat är ”Inte orimligt kort tid”. Lite fint om han sagt det i ett annat sammanhang, kanske om vår tid här på jorden, eller annat, men nu är hans tidsuppfattning kanske lite FÖR filosofisk i domen. Utrymme för ”reasonable doubt”? Han är övertygad, men inte alla.

Så Denning, Pol Pot och JJ kan säga fina saker, men avsändaren och sammanhanget är ibland värda att fundera över.
Senast redigerad av Avel 2023-08-31 kl. 21:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in