2023-08-29, 05:50
Medlem
Minns min mormor hade en Så kallad Pelle innanför dörren
En läderklädd stor dank på läderklädd spiral liksom jävla vilket schvung det blev
Själv har jag en kofot ett luftgevär och en pilbåge
Citera
2023-08-29, 06:40
Bannlyst
Björnspray. Det är tom legalt att ha, med tanke på vad hände vid en björnjakt nyligen. Bör går att köpa ifrån USA:
Senast redigerad av 53280 2023-08-29 kl. 06:42.
Citera
2023-08-29, 07:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Vanlig enkel hantverkarkniv du köper på Jula, sedan backa upp med en vanlig hammare. Men du borde öva lite på hur använda kniven- lät att tveka när det hettar till
Citera
2023-08-29, 07:45
Medlem
Rashygiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 53280
Björnspray. Det är tom legalt att ha, med tanke på vad hände vid en björnjakt nyligen. Bör går att köpa ifrån USA:

Det är lagligt i USA men knappast i Sverige.
Citera
2023-08-29, 07:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Rashygien
Det är lagligt i USA men knappast i Sverige.

Är det så viktig då? Om en bolsjevik försöker göra intrång på din egendom, så gäller det första skydda din egendom och skadda bolsjeviken så mycket som möjligt, andra hand vad som är lagligt.
Citera
2023-08-29, 08:00
Medlem
Känns som ett ganska skapligt vapen för 200 spänn

https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/brytjarn/brackjarn-rund-2000041580
Citera
2023-08-29, 08:16
Medlem
irishrages avatar
Stinger piska. Det är något du kan använda och gör väldigt ont.
Citera
2023-08-29, 08:28
Medlem
GruppboendetFiskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klockspel
Det är möjligt att du har rätt och att det framstår som mer oskyldigt om man tog något tillhygge snabbt jämfört med om man beväpnat sig i förväg.

I min bok har detta perspektiv dock fel prioritet. Vilket vapen som ser mest oskyldigt ut efter att du slagit ihjäl någon bör inte vara i fokus, utan vilket vapen som är mest effektivt för att skydda dig själv och din familj och, efter det, har minst tråkiga konsekvenser efter du använt det. Med tråkiga konsekvenser menar jag både bittra åklagare och hämndlystna vänner. För detta vill du ha ett vapen som kan användas på säkert avstånd och som är tillräckligt avskräckande eller kraftfullt för att stoppa angreppet - helst utan att någon skadas.

Det är detta perspektiv mitt inlägg ovan utgår ifrån. Är situationen så illa så du har rätt att använda dödligt våld så är det bättre att ha en glock än en hammare i handen. Straffet för vapenbrottet är isåfall värt det, jämfört med sannolikheten att du själv blir knivhuggen, övermannad eller skjuten. Har situationen inte riktigt eskalerat till att du har rätt att använda dödligt våld i nödvärn, så är t.ex en tårgaspistol ett väldigt bra alternativ för att förebygga att situationen leder dit. Hammare, basebollträn, knivar och liknande är dåliga alternativ i förebyggande syfte och behöver du använda dessa vapen är risken stor att du själv skadas. En pistolattrapp att hota med och en kniv som plan B är isf bättre.

Straffvärdet för grovt vapenbrott är inte speciellt blygsamma längre efter alla skärpningar. Det exakta straffvärdet för just tårgaspistol vet jag inte, men antar att det bedöms mer som pepparspray, så antagligen ringa eller av normalgraden. Så för den som inte vill begå grovt vapenbrott är tårgaspistol, pepparspray och kniv heta kandidater..

Du har för stora förväntningar på angriparen. Om han dör så är han borta sen. Om han inte dör så kan han komma tillbaka för hämd. Bruschorna kommer att gå på dig oavsett om han dör eller inte. Om han bara hamnar i fängelse eller så, så kommer de att försöka "böta" dig. Struntar du i att betala böterna har vi samma situation som om han hade dött.
Det är bättre att ha för avsikt att döda aset från första början. Du tror för mycket om sådana människor.

Om man vill ha ett avståndsvapen och har tillgång till en pistol så är ju det såklart bättre än en hammare. Men har folk en pistol liggande då? Nej.

En fördel med en hammare är att skadan går genom kläder. En kniv däremot kan man fastna i jackan med, och det är inte helt enkelt att gå igenom jeans, et.c.. men hammarslag gör krossande skada. Och du kan alltid vända hammaren och slå också. Man kan enkelt mata in slag mot armar och ben om aset försöker skydda sig.
Citera
2023-08-29, 08:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av weedissweet
Eller en mindre motorsåg kanske

Riktigt bra alternativ.👍
Bara den går igång på första draget.
Citera
2023-08-29, 08:35
Medlem
idiamindadas avatar
Satsa krutet på skalskyddet så situationen kan undvikas. Brandsläckare och skohorn är som några nämnt fina och tillsynes oskyldiga saker att ha i ett hem. Själv har jag full arsenal inklusive hund av lämplig kaliber. Och skalskydd såklart.
Citera
2023-08-29, 08:56
Medlem
Dckheads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
En koran, då avbryter 9 av 10 skurkar sin attack.

Hade du rekommenderat att man lightar på den innan användning? Tänker att det kan se läskigt ut från skurkens synvinkel, men orsaka brännskador och försvåra användningen lite
Citera
2023-08-29, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Jag har redan funderat i dom banorna och gjort mitt val.

Högaffel.

-Det kan finnas en naturlig förklaring till att ha den i handen. Du eskalerar inte en situation mer än nödvändigt, trots att du har ett potentiellt dödligt vapen i handen.

-Stadig och stabilt grepp men förhållandevis lätt.

-Väldigt effektivt passivt försvar mot allt utom pistol, för att hålla en angripare på armlängds avstånd.

-Du kan dra den med sidan mot ex en angripares knä och på så vis oskadliggöra utan att ha ihjäl någon eller något. Men vinner samtidigt lätt över en kniv om det mot förmodan skulle bli en kamp om livet.
Senast redigerad av rotebro-conny 2023-08-29 kl. 09:17.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in