2023-08-27, 19:08
  #378949
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Se där, ytterligare en som sprider Kievs och dess herrars propaganda. Nej det ser mörkt ut för Ukraina och det är därför man nu gör ett extra ryck i forum, på sociala plattormar och i statsmedia.

Alla som anser att kriget i Ukriana är onödigt och väst politiska och militära elit skyldiga ska jagas. Andra åsikter önskas ej och vi måste alla lyda. Fred önskas inte heller utan vi måste skydda globalisterna och 1procentarna i världen så att dom kan fortsätta att ställa till krig och elände under tiden dom plundrar. Många rycker ut som frivilliga och kallar folk lögnare, kommunister, putinfan och allt annat enligt ordern. Den amerikanska "regelbaserade ordningen" och "värdegrunden" måste skyddas till varje pris.

Here We Go Again – CNN Promotes US Intel Report of Russian Disinformation
https://theconservativetreehouse.com/blog/2023/08/25/here-we-go-again-cnn-promotes-us-intel-report-of-russian-disinformation/

Newly declassified US intel claims Russia is laundering propaganda through unwitting Westerners
https://edition.cnn.com/2023/08/25/politics/us-intel-russia-propaganda/index.html?utm_content=2023-08-25T14%3A58%3A05&utm_term=link&utm_source=twCNNp&ut m_medium=social

Man kan läsa mer här.

Politics & Ethics in the Mobilization of Social Science for National Security
https://www.stimson.org/2023/politics-ethics-in-the-mobilization-of-social-science-for-national-security/

Att folk tänker själv är farligt, förtryck dom.
Borde inte den där enprocenten vara de som är emot ett stöd till Ukraina, med tanke på att 97% är för det menar jag ..
Citera
2023-08-27, 19:14
  #378950
Medlem
Thelonegunmans avatar
Så vad händer här då? Ryssland gör bokstavligt talat en parkeringsplats av en kyrkorgård med fd wagnersoldater. Inte nog med att maffiabossen Putin mördade hela Wagner-toppen utan de soldater och kåkfarare som dog för Putins imperiedrömmar ska förnedras på det här sättet. Putin blir mer och mer lik Stalin. Snart ser vi Z-Ryssland retuschera fotografier och radera minnet av Pinnpelles hjältar.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1695812089309258208

"The Wagner cemetery near Yekaterinburg is getting cemented over."
Citera
2023-08-27, 19:20
  #378951
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Så vad händer här då? Ryssland gör bokstavligt talat en parkeringsplats av en kyrkorgård med fd wagnersoldater. Inte nog med att maffiabossen Putin mördade hela Wagner-toppen utan de soldater och kåkfarare som dog för Putins imperiedrömmar ska förnedras på det här sättet. Putin blir mer och mer lik Stalin. Snart ser vi Z-Ryssland retuschera fotografier och radera minnet av Pinnpelles hjältar.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1695812089309258208

"The Wagner cemetery near Yekaterinburg is getting cemented over."
Man har väl förstått att de herrelösa kåkfararna och deras hot om hämnd inte är något att bry sig om.

Wagner har ingen heder och de kommer inte lyfta ett finger mot regimen, vilket är ganska synd. För visst hade det varit roande att se packet spåra ur totalt på Moskvas gator. Nu blir det i stället civilbefolkningen ute på landet som får tampas med återvändande mördare, pedofiler och våldtäktsmän.
__________________
Senast redigerad av Chillgren 2023-08-27 kl. 19:26.
Citera
2023-08-27, 19:22
  #378952
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Så vad händer här då? Ryssland gör bokstavligt talat en parkeringsplats av en kyrkorgård med fd wagnersoldater. Inte nog med att maffiabossen Putin mördade hela Wagner-toppen utan de soldater och kåkfarare som dog för Putins imperiedrömmar ska förnedras på det här sättet. Putin blir mer och mer lik Stalin. Snart ser vi Z-Ryssland retuschera fotografier och radera minnet av Pinnpelles hjältar.

https://twitter.com/NatalkaKyiv/status/1695812089309258208

"The Wagner cemetery near Yekaterinburg is getting cemented over."
Det gäller tydligen att radera ut allt som har med Wagner att göra.

Historien ska skrivas om och då får det inte finnas nåt som kan bevisa motsatsen.

Typiskt ryskt!
Citera
2023-08-27, 19:22
  #378953
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
För att en utbyggd försvarslinje ska kunna fungera så måste den vara ordentligt bemannad - överallt. Om det inte finns folk så är den i princip värdelös. Som en stridsvagn eller ett krigsfartyg utan några gubbar ombord.

Om de ryska trupperna har lidit stora förluster under slaget om Robotyne (som nog kommer visa sig ha varit detta krigs största enskilda fältslag, hittills), så måste återstående manskap spridas ut längs med linjen, vilket skapar luckor. Om den anfallande styrkan då har en god bild av hur försvararnas styrkor är distribuerade, så kan de välja den mest fördelaktiga punkten för genombrott och koncentrera insatsen dit. Då får försvararna problem.

Den här typen av försvarslinjer måste alltså försvaras AKTIVT. När ukrainarna tidigare gick igenom minfälten norröver så kunde ryssarna försvara sig PASSIVT, genom att notera var framryckningen ägde rum och försöka bryta anfallarens tempo genom artillerield, flyginsatser och motanfall när det dök upp ett bra läge.
Ja, intressant bakgrundsbeskrivning, iaf för mig där de mytomspunna linjerna och många fortifikationerna framstår som en ännu högre tröskel än frontlinjen men förmodligen blir det lättare from nu, iaf i den/dessa anfallsvektorn.

Men spontant tänker jag att det som främst slöat ner AUF är den enorma minfälten och att de borde ha mycket mer manöverutrymme att slå till och avancera nu när man passerat dem. Det borde ge som du säger goda möjligheter att identifiera en plats att slå till mot och sedan skrida till verket.
Citera
2023-08-27, 19:23
  #378954
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ja, intressant bakgrundsbeskrivning, iaf för mig där de mytomspunna linjerna och många fortifikationerna framstår som en ännu högre tröskel än frontlinjen men förmodligen blir det lättare from nu, iaf i den/dessa anfallsvektorn.

Men spontant tänker jag att det som främst slöat ner AUF är den enorma minfälten och att de borde ha mycket mer manöverutrymme att slå till och avancera nu när man passerat dem. Det borde ge som du säger goda möjligheter att identifiera en plats att slå till mot och sedan skrida till verket.

Minfälten har varit ruskiga hinder, verkar det som.
Citera
2023-08-27, 19:27
  #378955
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chillgren
Man har väl förstått att de herrelösa kåkfararna och deras hot om hämnd inte är något att bry sig om.

Wagner kommer inte lyfta ett finger, Tyvärr.
Det hade varit kul att se packet spåra ur totalt inne i Moskva. Nu blir det i stället den vanliga civilbefolkningen som får tampas med krigsskadade pedofiler, mördare och våldtäktsmän.
Nej, Putin måste ha synat Wagner och deras hot som en total bluff eftersom han pissar på dem så öppet.
Man hade ju annars hoppats på att Prigge och spillrorna av Wagner hade någon plan B som skulle aktiveras men nu är de kastrerade, vingklippta och förnedrade. Det är väl så det fungerar i Mordor, att den starkaste orchen är king of the hill och att Putin kände sig ordentligt förnedrad av Wagners uppror och vill trycka till dem rejält.
Citera
2023-08-27, 19:30
  #378956
Medlem
Thelonegunmans avatar
Den här nyheten kanske har fladdrat förbi redan här men en svärm med drönare ska ha slagit till i Kursk med goda resultat.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1695777165726417041?s=20

"16 kamikaze drones worked against four Su-30 aircraft and one MiG-29. The S-300 complex's radars and two "Pantsyr" are also among the targets hit."
Citera
2023-08-27, 19:33
  #378957
Moderator
-Info-s avatar
Det var visst fake news, så jag tar bort mitt inlägg.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)
__________________
Senast redigerad av -Info- 2023-08-27 kl. 20:11.
Citera
2023-08-27, 19:39
  #378958
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Den här nyheten kanske har fladdrat förbi redan här men en svärm med drönare ska ha slagit till i Kursk med goda resultat.

https://twitter.com/Maks_NAFO_FELLA/status/1695777165726417041?s=20

"16 kamikaze drones worked against four Su-30 aircraft and one MiG-29. The S-300 complex's radars and two "Pantsyr" are also among the targets hit."

Ja. Det där var intressant. Det (och även andra händelser på sistone) visar att Ukraina kan slå till och förstöra ryska militära flygplan även inne på ryskt territorium. Kriget kommer att bli kostsamt för Ryssland.

Citat:
Natten mot söndagen utförde ukrainska drönare en attack mot ett ryskt militärflygfält vid Kursk. Det var tredje gången på en månad som Ukraina anföll ett militärt flygfält på rysk mark.

Enligt ukrainska uppgifter träffade drönare fyra stridsflygplan av typen Su-30 och ett jaktflygplan av typen Mig-29. Även flera radaranläggningar ska ha träffats.

Enligt den ukrainska militära underrättelsetjänsten SBU nådde ”nästan alla” drönare som skickades mot flygfältet sina mål. ”Ryssland konstaterar självt 13 explosioner”, skriver den ukrainska sajten Censor.net.

https://www.dn.se/varlden/ukrainas-egna-vapen-slar-mot-ryska-flyget/
Citera
2023-08-27, 19:43
  #378959
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Voelsen
Tänk när ryssarna börjar skjuta SCUD!!!
Hur ska det gå då?
Det låter farligt för ryssen!
Citera
2023-08-27, 19:46
  #378960
Medlem
lapons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Nej, Putin måste ha synat Wagner och deras hot som en total bluff eftersom han pissar på dem så öppet.
Man hade ju annars hoppats på att Prigge och spillrorna av Wagner hade någon plan B som skulle aktiveras men nu är de kastrerade, vingklippta och förnedrade. Det är väl så det fungerar i Mordor, att den starkaste orchen är king of the hill och att Putin kände sig ordentligt förnedrad av Wagners uppror och vill trycka till dem rejält.

Alex Parker har vid upprepade tillfällen efterlyst "ett tydligt uttalande från Wagners befälsråd" efter Prigozjins död. Inget sådant har kommit, vilket han beklagar: "Istället har en del av nätet börjat sprida någon slags vakthavande nonsens om att 'man inte ska tro på någon!'. De har också vänt sig till mig och bett mig att lägga ut detta rundskick. Jag skickade det det dit pepparn växer. Jag kommer bara att lägga ut uttalanden från Wagners befälsråd, men något sådant har i nuläget inte kommit"

Parker verkar ha en ganska bestämd föreställning om att det finns ett befälsråd, och förväntan om att ett "uttalande" ska komma.
-
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in