2023-08-26, 11:27
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dirtydwarf

Att han skulle tycka så här om ryssar förvånar mig inte då han har en förmåga kunna se hela bilden och strunta i pk.
Därför han är en av mina stora idoler.
Konstigt att alla smarta intellektuella tycker samma sak. Att även ryska liv går åt medans usa leker världskrig by proxy.

Var det PK att invadera Ukraina?
Citera
2023-08-26, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Nej. RyZZarna idag är den tvåbenta motsvarigheten till löss, fästingar och kackerlackor. Skulle inte tveka 1 sec att ta bort ALLA dessa fr Jorden yta för alltid.
Finns nästan inga "goda ryssar". Här är ett av bevisen:
https://9gag.com/gag/aDYNxAO
Det där är nog en feltolkning. Det är precis samma sak som att Nordkoreas innevånare tror att de bor i den bästa av världar.

Hade de Ryska medborgarna tillgång till korrekt information skulle de nog vara mer kritiska mot Kreml.
Citera
2023-08-26, 11:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Du svepte ganska brett i det här inlägget: (FB) Lars Von Trier; Russian lives matter

Men visst jag kanske har fel. Jag har ofta fel.
Nej jag sveper inte, jag skriver specifikt att många skribenter på flashback skriver/förmedlar ett brinnande hat mot en folkgrupp, i detta fallet ryssar.

En del inlägg är direkt obehagliga att läsa.
Citera
2023-08-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Nej jag sveper inte, jag skriver specifikt att många skribenter på flashback skriver/förmedlar ett brinnande hat mot en folkgrupp, i detta fallet ryssar.

En del inlägg är direkt obehagliga att läsa.
OK. Som sagt: Jag har inte något emot Ryssar.

Tvärtom hade jag ett bra samarbete med en Rysk sångerska, då jag är musikproducent på amatörnivå. Nu har Kreml stoppat henne från att mejla mig.
Citera
2023-08-26, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farfisaorgel
Den danske regissören Lars Von Trier gillar inte att Danmark tänker sända stridsflygplanet F-16 till Ukraina. Därför skrev han så här på sociala medier i veckan efter att statsminister Mette Frederiksen fotograferats med Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj i cockpit på en F-16:

– Russian lives matter also!

Von Trier har efter sitt inlägg försökt göra klart att han stöder Ukraina av hela sitt hjärta, men säger att alla liv har betydelse.

Han har också stängt av möjligheten att kommentera Instagram-kontot.

https://www.expressen.se/premium/artiklar/kriget-i-ukraina-25-augusti/

Har han rätt?

Han är en idiot. Kort och gott.
Citera
2023-08-26, 11:37
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlinge
Var det PK att invadera Ukraina?

Nej det var däremot kritiskt nödvändigt för att sätta ner foten en gång för alla.
När usa slutade lyssna på ryssens varningar så hade ju Putin ingen annan utväg och då krävdes det en special operation.
Citera
2023-08-26, 11:39
Medlem
Flashshits avatar
Von Trier är antagligen illegalist….
Citera
2023-08-26, 11:47
Medlem
Lars har rätt att ryska liv också spelar roll. Jag tycker det är en viktig vinkel i ett allt mer dehumaniserande betraktingssätt på ryssarna.

Min mening är främst att ryssarna får ta ansvar för sin egen situation, de har valt fram Putin och han är i grund och botten deras problem och ska inte vara Ukrainas. Nu får de dö p.g.a. deras egna feghet och det är väl mindre orättvist än att ukrainare ska göra det.

Men jag tror inte att världen tjänar på att betrakta ryssar som orker. Snarare tvärt om, budskapet till ryska folket ska vara "Titta vad som händer med erat folk, vi tvingas döda dom i drivor. Ska ni verkligen hålla på så här? Era söner och fäder och brödrar?".
Citera
2023-08-26, 11:54
Medlem
otellos avatar
Ptja, det är bara för ryssarna att packa ihop, åka hem till Ryssland, be in ursäkt och betala ett stigande skadestånd.
Citera
2023-08-26, 12:03
Medlem
Om en politiker Saddam Hussein-poserar med vapen tycker jag det är rimligt att påminna om att de är mordmaskiner. Jävligt obehaglig propaganda att posera med vapen.

Von Trier gjorde bara en liten ironisk twist på det med sin dåliga engelska.
Citera
2023-08-26, 12:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Att dehumanisera ryssar eller ryska soldater är fel, så så långt har Trier rätt.

Det är också i högsta grad hedervärt att söka fredliga lösningar till priset av kompromisser, även om det kanske inte alltid är lämpligt eller önskvärt.

Att reagera på alla dessa skrivbordsgeneraler som den glatt poserande Mette Fredriksen som är så stensäkra på det moraliskt riktiga i att offra andras liv för den sak man tror på, men själv inte riskerar sitt eget, det är inte heller speciellt märkligt. Det finns något motbjudande i detta.

Man får förstås hävda att motstånd till orättvisan är undanröjd är det enda riktiga, men deltar man inte själv och det är sitt eget liv man lägger i potten är åtminstone en smula ödmjukhet inför situationen på sin plats.
Citera
2023-08-26, 12:20
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Han är en idiot. Kort och gott.

Plus demens och alkohol. Passar bra i "ruZZki mir".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in