Citat:
Ursprungligen postat av
JanneBagare
Kika på googlemaps länken någon postade innan. Den heldragna linjen som finns på googlelänken fanns inte nu under beläggningsarbetet. Backa tillbaka mot Skara så ser ni kurvan precis bredvid makarna Ham*lt*ns ägor. *=i & o.
Precis där hände olyckan. Tidigare lotssystem frambringade en större karavan av bilar som mot alla odds skulle köras om. Inte lätt att hitta en lucka att gå in på utmed omkörningen med x antal bilar i rad. Man tog en chansning och märkte försent att lastbilen var i antågande…
Det är ingen kurva att tala om, vägen svänger väldigt svagt bara och just på detta stället har man relativt god sikt. Farligt här kan vara att väger går lite upp och ner och man kan ha svårt att se om en bil är i "dalen". En lastbil däremot borde man se oavsett, på grund av deras höjd.
Jag körde förbi olycksplatsen för 2 timmar sedan och tittade då givetvis extra noga. Det är bara dålig bilkörning som kan orsaka en olycka där.
Att de skulle kört om lotskaravanen är väl bara en trådsanning? Då hade vi nog haft fler vittnen.
Idag började lotsen nere vid Hornborgasjön och gick upp till toppen av backen innan kurvan typ. Dvs 500-600 meter från olycksplatsen.
Hur sträckan med lots var förlagd i måndags vet jag inte, då jag inte körde då. Men veckan innan började den vid Bengt Knutssons bil och gick vidare en bit mot Skara. Så visst finns det en sannolikhet att lotssträckan var förlagd vid olycksplatsen i måndags. Men det borde väl stått i tidningen i så fall?