2023-08-23, 17:01
Medlem
populopiduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Automatik
Om de krockat med en personbil hade ju de i den andra bilen dött också.

Det kan man väl inte veta säkert? Kollision med lastbil är betydligt kraftigare än Kollisionen med personbil i normala fall.
Citera
2023-08-23, 17:15
Medlem
Slave Marks avatar
Det gäller vara vaksam i trafiken både bakåt och framåt.
Sådana här händelser är alltid tragiska framför allt anhöriga...
Citera
2023-08-23, 17:20
Medlem
Raggarspinns avatar
Självklart kan man inte veta hur utgången hade blivit om det var en personbil som de krockat med istället för en lastbil. Men två bilar som frontalkrockar i 70-100km/h och som dessutom brinner explosionsartat brukar vara dåliga odds för överlevnad.
Jag kan inte se några bromsspår från personbil på de bilderna som finns, bara bromsspår från lastbil som bryter 45 grader åt höger.
En hypotetisk fråga, om somaliataxin frontalkrockade med en buss med säg 20 passagerare i stället för lastbilen, hur många hade överlevt och hur många hade blivit brända till döds?
Citera
2023-08-23, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxtadus
det här låter som rent hittepå.. hur menar du praktiskt att dessa 10 skulle kunna "köpa" till sig körkort när man måste identifiera sig flertalet gånger under processen?

Litar du på SVT?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hundratals-fuskare-har-upptackts-pa-teoriprovet

Fusket har varit känt länge men inte gjorts något åt, precis som på högskoleprovet. Finns oändligt många möjligheter med antingen teknisk utrustning eller spökskrivare.
Citera
2023-08-23, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Tankevurpa?

Kollisionen blev ju så våldsam till stor del för att det var just en lastbil dom krockade med och inte en personbil.

Så knappast troligt att fler hade dött om dom krockat med en personbil, utan mer troligt färre.

Om två bilar frontalkrockar varav ena kör i 80-90 km/h så dör alla i båda bilarna. Nu slapp lastbilschauffören undan med livet i behåll men med psykiska men.

Frågor på det? Såg nu att du redan fått det förklarat för dig, men att du ändå är tveksam. Det lär man sig väldigt tidigt när man tar körkort, ett tips är att ta ett.
Senast redigerad av bjurskan 2023-08-23 kl. 17:35.
Citera
2023-08-23, 17:49
Medlem
Elekensas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson
Finns det någon omkörd bil?
Kan lastbilschauffören se orsaken till varför mötande bil ligger i fel körbana?

Du menar att det inte går att se med ögonen om bilen kommer på fel sida mitt i en omkörning? Det känns högst troligt att detta är fallet, andra anledningar till att ligga på fel sida av körbanan känns extremt små om det inte är en omkörning.
Citera
2023-08-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slave Mark
Det gäller vara vaksam i trafiken både bakåt och framåt.
Sådana här händelser är alltid tragiska framför allt anhöriga...
tycker att alla borde vara lättade över att personbilen hade de enda döda. tänk om det hade varit en barnfamilj som hade mött dom? nä detta var faktiskt tur för alla inblandade.
Citera
2023-08-23, 18:02
Medlem
Det gäller att vara fokuserad när man kör bil.

Inte köra när man är trött. Det misstaget har jag gjort flera gånger.

Man somnar i någon sekund plötsligt är bilen påväg mot diket men som tur hjälper lane assist mig och rycker på ratten.

Så kör inte när ni är trötta och aktivera lane assist när ni kör.
Citera
2023-08-23, 18:13
Medlem
Slave Marks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney

Man somnar i någon sekund plötsligt är bilen påväg mot diket men som tur hjälper lane assist mig och rycker på ratten.

Microsömn. Jag har upplevt det själv med MC på Autobahn genom Europa.
Tackar min Gud att jag fortfarande lever...
Citera
2023-08-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney

Och om någon kommer över i ditt körfält, utan lane assist - medans du sitter och halvsover?

Jag reagerar för du är ett skolexempel på hur system felförstås.

"Kör inte när ni är trötta" är helt rätt och riktigt, men att knäppa på ett system "som säkerhet" är galet feltänkt.

Jag har haft diskussioner med kollegor som sitter och mailar eller skriver besöksrapporter på väg hem från jobb.
"Det är lugnt. Jag har lane assist" brukar det heta.

Okay? Om den du möter inte har det då?

"Nä, det förstås..."

Bilkörning är ett hantverk.
Alla är inte lämpade. Alla kan inte lära sig.
Vilket denna händelsen så tydligt visar.
Citera
2023-08-23, 18:24
Medlem
Det är ovanligt att bilar fattar eld vid kollisioner. Troligen har personbilen sladdat in med sidan i lastbilens front, varvid bränsletanken krossats, och innehållet sköljt in över lastbilsmotorn och omedelbart orsakat en eldsvåda. En sådan brand går inte att släcka med en vanlig brandsläckare, det går inte ens att komma nära utan att skada sig.
Citera
2023-08-23, 18:39
Medlem
Får inte de köra ett år med hemlandets körkort?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in