2023-08-23, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De har ensamma kärnvapen för att förstöra jorden fem gånger om. Och Nato har nästan lika mycket. Om de inte längre träffar mitt i prick spelar mindre roll för omvärlden.
Ja det är min bild också. Världen lider tyvärr inte brist på kärnvapen.
Citera
2023-08-23, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Kinas och andra länder utanför väst ståndpunkt vad det gäller konflikten i Ukraina är ju glasklar.

Foreign Ministry Spokesperson Wang Wenbin’s Regular Press Conference on May 18, 2023
https://www.fmprc.gov.cn/eng/xwfw_665399/s2510_665401/2511_665403/202305/t20230518_11079616.html'

Wang Wenbin: China’s position on the Ukraine issue is consistent and clear. Ukraine should not become the frontier in major power confrontation. Under current circumstances, all sides need to remain calm, exercise restraint, and avoid taking any action that might further escalate or complicate the crisis. Efforts should be made to build a balanced, effective and durable European security architecture through dialogue and consultation and find a solution that is truly conducive to lasting peace and security in Europe.

On European security, our position is also consistent and clear. To strengthen or even expand military groups is not a viable way to ensure the security of a region. One country’s security should not be achieved at the expense of the security of other countries. We hope that all parties will seek to achieve common, comprehensive, cooperative and sustainable security, and build a balanced, effective and durable security architecture through dialogue and consultation and on the basis of respecting each other’s legitimate security concerns, so as to realize peace and lasting security in Europe.

Det är diplomatiskt språk och något Wang Wenbin behärskar jämfört med Blinken, Borell eller Kuleba.

Måste jag översätta vad texten betyder?

Inga problem med läsförståelsen.
Frågan är snarare vad du tolkar av det skrivna ordet.

Ryzzland borde gett fan i att gå in i Ukraina
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45-75Marlin
Du glömde nämna att Kina anser att Krim och övriga annekterade områden tillhör Ukraina!
Nej, jag glömde inget utan antog att de flesta hänger med. De är få länder som erkänt Krim som ryskt och det måste väl tyvärr till ytterligare ett världskrig för att rita om gränser när FN är totalt handlingsförlamad. Kina erkänner inte Kosovo med sin stora NATO-bas heller.

Kina har Taiwan så Krim är en känslig fråga för dom. Men orsaken till kriget är glasklart för dom och det är västs NATO-provokation mot Ryssland och inbördeskriget i Donbas. Det var ståndpunkten Kina har jag upplyste om och inte Krims eller Donbas status.
Citera
Medlem
Citat:
Kinas och andra länder utanför väst ståndpunkt vad det gäller konflikten i Ukraina är ju glasklar.

Foreign Ministry Spokesperson Wang Wenbin’s Regular Press Conference on May 18, 2023
https://www.fmprc.gov.cn/eng/xwfw_665399/s2510_665401/2511_665403/202305/t20230518_11079616.html'

Wang Wenbin: China’s position on the Ukraine issue is consistent and clear. Ukraine should not become the frontier in major power confrontation. Under current circumstances, all sides need to remain calm, exercise restraint, and avoid taking any action that might further escalate or complicate the crisis. Efforts should be made to build a balanced, effective and durable European security architecture through dialogue and consultation and find a solution that is truly conducive to lasting peace and security in Europe.

On European security, our position is also consistent and clear. To strengthen or even expand military groups is not a viable way to ensure the security of a region. One country’s security should not be achieved at the expense of the security of other countries. We hope that all parties will seek to achieve common, comprehensive, cooperative and sustainable security, and build a balanced, effective and durable security architecture through dialogue and consultation and on the basis of respecting each other’s legitimate security concerns, so as to realize peace and lasting security in Europe.

Det är diplomatiskt språk och något Wang Wenbin behärskar jämfört med Blinken, Borell eller Kuleba.

Måste jag översätta vad texten betyder?

Var i denna text finner du stöd för att Kina stöttar Ryssland? Meningen "One country’s security should not be achieved at the expense of the security of other countries" innebär ju bl a att Rysslands säkerhet inte får uppnås på Ukrainas bekostnad. Och Kina har heller inte godkänt Rysslands 8 år gamla annektering av Krim. Så diplomatspråk, javisst, men innebörden är faktiskt "Ryssland ut ur Ukraina och Ukraina ska avstå Nato-medlemskap (däremot inte EU-medlemskap)".
Citera
2023-08-23, 12:36
Avstängd
smaug20017s avatar
Hoppsan detta är nog det första S-400 systemet som jag har sett detonera. Jävla skit system. Film i länken....
Citat:
A #Russian S-400 complex was effectively destroyed in #Crimea.
https://twitter.com/nexta_tv/status/1694293643807326685
Citera
2023-08-23, 12:43
Medlem
Jack.Elams avatar
https://twitter.com/DefenceU/status/1694214926812741742
Citat:
Ukraine will never forget the generosity of our Swedish friends in our hour of need. We wish you a successful completion of your NATO accession procedures. Thank you for leading the way that Ukraine will one day follow.

Tack Sverige! 🇺🇦🤝🇸🇪
P.S. Archers will be here soon.
P.P.S. We are waiting for Gripens.

Jag trodde dom redan fått Archer, är det utbildningen som gjort att det dragit ut på tiden?
Citera
2023-08-23, 12:44
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Håller med om att det vore ytterst dumt att använda detta vapen. Men att som expertisen nu säger att domedagsklockan står ytterst nära 12 säger väl att det finns risk för att Putin bortser från de argument du lyfter.
Säger expertisen det? Inget jag hört.
Ingen domedag för Ryssland, de kan åka hem.
Sedan återstår förhandlingar om krigsskadestånd, men inte det heller blir förödande, eftersom sanktionerna kan släppas.
Citera
2023-08-23, 12:53
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Säger expertisen det? Inget jag hört.
Ingen domedag för Ryssland, de kan åka hem.
Sedan återstår förhandlingar om krigsskadestånd, men inte det heller blir förödande, eftersom sanktionerna kan släppas.

Det var en ganska vedertagen uppgift i media tidigare i år.

https://omni.se/domedagsklockan-2023/t/fbe77abd-656b-46a4-8b24-e3c095c92c73

https://omni.se/domedagsklockan-2023/t/fbe77abd-656b-46a4-8b24-e3c095c92c73
Senast redigerad av Flugpappa 2023-08-23 kl. 12:55.
Citera
2023-08-23, 12:54
Medlem
45-75Marlins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Med en ny dag kommer en ny general.

https://twitter.com/Gerashchenko_en/status/1694265824805105799

https://twitter.com/Andreaswirz2/status/1694266939659415866
Ja de egna generalerna är nog Putins största hot just nu….

Stämningen i militären lär inte vara på topp…
Citera
2023-08-23, 12:56
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
De har ensamma kärnvapen för att förstöra jorden fem gånger om. Och Nato har nästan lika mycket. Om de inte längre träffar mitt i prick spelar mindre roll för omvärlden.

Exploderar jorden 5 gånger då? Eller störtar den in i solen 5 gånger? Låter igen som faktoider från kalla krigets dagar. Jag har varit i Hiroshima, de har en ruin av en kyrka i en park där epicentrum var. Annars är det en helt vanlig överbefolkad japansk stad.
Citera
2023-08-23, 13:01
Medlem
Citat:
Nej, jag glömde inget utan antog att de flesta hänger med. De är få länder som erkänt Krim som ryskt och det måste väl tyvärr till ytterligare ett världskrig för att rita om gränser när FN är totalt handlingsförlamad. Kina erkänner inte Kosovo med sin stora NATO-bas heller.

Kina har Taiwan så Krim är en känslig fråga för dom. Men orsaken till kriget är glasklart för dom och det är västs NATO-provokation mot Ryssland och inbördeskriget i Donbas. Det var ståndpunkten Kina har jag upplyste om och inte Krims eller Donbas status.

Vi får nog ändå utgå från att anledningen till kriget är vad Vladolf Putler själv angett: Ukraina tillhör Ryssland historiskt och Ukraina har ingen rätt att existera som självständig stat, se t ex: https://www.nytimes.com/2022/02/21/world/europe/putin-ukraine.html

Som känd ryssvän i tråden kan du dilla om att det är NATO:s fel att Putler startade krig mot Ukraina men alla vet vem som anföll. Alla vet vem som är folkmördare och krigsbrottsling. Haag väntar på Putler.

Jadu, Kinas ståndpunkter är sisådär intressanta. Kina är en av världens mest repressiva diktaturer, kommer på plats 156 av 167 i demokratiindex (invid länder som Jemen och Kongo-Kinshasa .....) Hur mycket ni ryssvänner än drömmer om "BRICS" och att den kinesiska valutan ska ersätta den amerikanska dollarn som världsvaluta så är det bortkastad tid. En diktatur kommer givetvis inte kunna ta över USA:s roll. Och en diktaturvaluta är alltid bara ett galet diktatorsbeslut bort från att bli värdelös. Skulle Xi besluta om invasion av Taiwan sjunker yuanen som en sten till botten. Och då sitter länder som bytt ut dollar till yuan med konkursen i knät. Nä, världens diktaturer kan aldrig bli intressanta motpoler till världens fria länder. Ukraina ska tillhöra den fria världen, inte Putlers och Xi:s skuggvärldar. Måtte Ukraina vinna kriget snarast!
Citera
2023-08-23, 13:05
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Exploderar jorden 5 gånger då? Eller störtar den in i solen 5 gånger? Låter igen som faktoider från kalla krigets dagar. Jag har varit i Hiroshima, de har en ruin av en kyrka i en park där epicentrum var. Annars är det en helt vanlig överbefolkad japansk stad.

Inte ens under kalla kriget var det aktuellt med att jorden skulle gå under . Piggekott har kategoriskt fel och just nu är hans uppgift att försöka skrämmas med kärnvapen / De återkommer till det temat ungefär var 4-5 vecka .

Lite av ett defaultläge . När de inte kommer vidare på den senaste spinnen går de tillbaka till startpunkten och börjar om från början
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in