2023-08-22, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Bilar exploderar inte.
Farsgubben bevittnade en kollision mellan en personbil och en lastbil. Han satt hemma i trädgården 10 m från frontalkrocken och bevittnade ett rejält eldklot vid smällen (som en explosion). Lastbilen väjde ner för en slänt och personbilen stod kvar i vägbanan och brann "normalt" alltså inte explosionsartat
Citera
2023-08-22, 22:14
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Ganska lång reportage på TV4 alldeles nyss.

Man kan konstatera att om det varit ett "vägarbete och bilkö som mörkas" så är även det gamla paret Hamilton som bor på gården som olycksfordonen krockade in i, med i konspirationen.

Lägg ner. Det var inget vägarbete och ingen kö.
Citera
2023-08-22, 22:14
Medlem
Flaklypans avatar
TV4 just precis

"En personbil som hamnade i fel vägbana krockade med en lastbil och blev NEDPLOGAD in i diket"

Jaha, varför var dom på fel sida av vägen då?
Citera
2023-08-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JanneBagare
Bilen gjorde en omkörning på en mindre raksträcka, där sikten är dålig. Inget vägbygge eller liknande!! Men linjer saknades på vägen. Den som körde chansade att hinna. Gasade på för att hinna före lastbilen. Över 100km/t!! Försent förstod föraren att en kollision var i antågande. Både lastbilen och bilen väjde åt samma håll ner på en tomt i anslutning till vägen. Båda fordonen har mest skador på höger fram, där bilen satt inmosad under fronten på lastbilen. Dog troligtvis vid kollisionen!

Tragiskt, att dom väjde åt samma håll.
Annars är ju det som lastbilschaffisen gjorde helt rätt. Väj alltid åt höger i körriktningen. Älg, eller annat större vilt; väj ner i högra diket. Mötande, samma sak. Väj tillbaka till din egen sida.
Citera
2023-08-22, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alltjagsagerarsant
Äldre modell av mindre toyota kombi helt enligt fördomsprofilen för dom inblandade
Inte intresserad av fördomar, mer intresserad om det är en elbil eller inte. Jag kör bensin-bil för att veta min synvinkel och jag är inte anti-elbil.
Citera
2023-08-22, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-X
Kolla trafikverkets hemsida så ser du att det är vägarbete på den olycksdrabbade vägsträckan.

https://sverigesradio.se/trafiken/skaraborg#:~:text=Lv%20184%20Falk%C3%B6ping%E2%80% 93Skara%20(V%C3%A4garbete)

" igår kl 07.27"
"Bjärklunda–Härlunda i båda riktningarna
Trafiken styrs med vakt och lots pga asfalteringsarbete."

Ja då kan vi bekräfta att det var vägarbete i området sen vet vi inte hur långt ifrån platsen där de krockade kanske någon km ifrån.
Citera
2023-08-22, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi
Inte intresserad av fördomar, mer intresserad om det är en elbil eller inte. Jag kör bensin-bil för att veta min synvinkel och jag är inte anti-elbil.

Sannolikheten för att det ska vara en elbil finns, men är nog oerhört låg.
- Det ska ha varit någon form av minibuss de färdades i
- Att långpendlare på landsbygden skulle välja elbil är mindre sannolikt (möjligheten finns)
Citera
2023-08-22, 22:20
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Tragiskt, att dom väjde åt samma håll.
Annars är ju det som lastbilschaffisen gjorde helt rätt. Väj alltid åt höger i körriktningen. Älg, eller annat större vilt; väj ner i högra diket. Mötande, samma sak. Väj tillbaka till din egen sida.

Hade dom körkort, var körkortet taget i Sverige eller i ett land med vänstertrafik? Kunde dom inte komma in till höger för att det var under omkörning?

Mycket enkla frågor som man kan tycka redan skulle ha besvarats om det nu var kö (många vittnen)
Citera
2023-08-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snusjohan
Bilar exploderar inte.

Nej jag har redan blivit rättad för det, samtidigt som vitten beskriver denna kollision och brand som "en explosion". Där ser man!
Citera
2023-08-22, 22:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av david-taxi

Det mest trovärdiga som nämnts är nån slags billig minibuss eftersom de normalt är 6 i bilen (en var på inskolning på förskola).

Du kommer inte hitta en elbil som tar 6 passagerare som ett gäng arbetare från Falköping med invandrarbakgrund har råd med. Tesla Model X eller nån Mercedes EV (kommer inte ihåg modell) är väl vad som finns i Sverige för tillfället. VW Buzz ska komma som 7-sitsig 2024, Kia ev9 ska nog också ha fler säten men vet ej när den släpps. Men detta är bilar för miljonen och upp (ok, buzz 7-sits kanske snarare 700-800k?).

Så nej, det är extremt osannolikt att bilen som gav upphov till 10m höga lågor i en intensiv brand enligt vittnen var något annat än en vanlig hederlig bensinare (bensin brinner väl bra mycket mer explosivt än diesel).
Citera
2023-08-22, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaklypan
Hade dom körkort, var körkortet taget i Sverige eller i ett land med vänstertrafik? Kunde dom inte komma in till höger för att det var under omkörning?

Mycket enkla frågor som man kan tycka redan skulle ha besvarats om det nu var kö (många vittnen)

Det finns överhuvudtaget inget som tyder på att det var kö, eller mycket trafik, på platsen. Finns ingenting bland vittnesmål från räddningsledare och boende i huset om detta.

Enda är en massa "trådsanningar" som upprepas, ingen som helst länk eller riktigt vittne som påstår detta.

Sen, som det redan konstaterats krävs det att man tar körkort i Sverige om ens körkort inte kommer från EES-land, Storbritannien, Färöarna Schweiz eller Japan.
Citera
2023-08-22, 22:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
Sannolikheten för att det ska vara en elbil finns, men är nog oerhört låg.
- Det ska ha varit någon form av minibuss de färdades i
- Att långpendlare på landsbygden skulle välja elbil är mindre sannolikt (möjligheten finns)
Långpendlare som kan räkna väljer elbil, dock tror jag inte en vanlig arbetare har råd med någon av de få EV modeller som tar 6 passagerare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in