Citat:
Ursprungligen postat av
Nonitotta
Minns när jag såg en rekonstruktionsvideo i Appojaure…
Hur resonerar man, tror du?
Den där rekonstruktionen i Appojaure var ju en fullständig katastrof. Tältet redan uppställt, de pekade var (gummi)kniven låg, osv.
När det gäller Tove, så redovissades ju lite matrester i bronkerna i den preliminära bedömningen, men ej i det slutliga uttlåtandet. Sannolikt hittade man väldigt lite i bronkerna, men inte i sådana mängder att det skulle kunna förklara dödsfallet. Tove var ju vältränad. Dessa ev små matrester tror jag Tove drog i sig i sin agonala andning. (Dödsandning). Vidare fann obducenterna skador i halsmuskulaturen och i blodkärlen i halsen på ena sidan talande för strypning.
Eriksson har ju bara tillgång till utlåtandet, och av vad jag har förstått så avser bägge de obducerande rättsläkarna att dyka upp i HR.
De två obducenternas utsaga, de två som obducerade, tror jag väger mycket tyngre än Erikssons bedömning av protokollet. Cleas ylande om vad hon tror orsakade döden för Tove tror jag inte man tar med i bedömningen öht.
Jag tror Clea får bita i gräset, Eriksson med sin Qvick-historia tror jag man skiter i, Johanna får stanna på en livstid i buren, Hinsan el Ystad, Maja… första gången man dömer en 19-åring för mord/medhjälp till mord etc. - utan straffrabatt blir en svårknäckt nöt.
Utvärdering avseende ”hur mycket” Maja varit med och mördat, tror jag blir svår, även utmätning av påföljd. (Men sovit har hon ju inte gjort, vem fan sover i en liten lgh, medans bästisen mördar i badrummet å grannen ringer på dörren…)