2023-08-22, 10:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qaaq
Statistiskt så är det långtradarsluskens fel. De orsakar de flesta dödsolyckor vi har på vägarna. De är ofokuserade, porrsurfar, onanerar och käkar snabbmat samtidigt som de fraktar tonvis med gods. Klart det smäller. OCh de själva känner ju sig säkra 3 meter upp i hytten och kan chansa lite. Vore bättre om styrhytten tvingades vara i jämnhöjd med marken så de blir medvetena om riskerna också kan bli mos.

Hemskt att 5 personer ska behöva dö. Man får hoppas att de också var idioter.

Vissa statistiken på det. 9,5 gånger av 10 upplever jag att det är personbil som kommit över på fel sida och frontat med tungt fordon.
Visst finns det en del arslen till yrkeschaufförer med hundratusental mils körvana i ryggen men arslen till bilchaufförer är så långt många fler. Ja, det räcker att stå invid vilken väg som helst i 5 minuter för att få klart för sig vilka som chansar mest o inte kan hantera mobiler o milkshakes samtidigt som det rattas. Men den diskussionen hör så klart inte hit.

Hemsk olycka dock även om jag anser att det kunde varit ännu värre.
Citera
2023-08-22, 10:06
Medlem
TeamAbruptos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Ok, det måste varit en dålig bilförare, tyvärr ser jag ganska ofta på vägarna numera folk som chansar mer, gör mycket riskabla omkörningar och även folk som kör mycket fort. Visst har det alltid varit så men jag upplever själv att detta beteende har ökat i trafiken.

För mig är det obegripligt hur man kan köra om i blinda kurvor, före dolda krön etc. Kommer det en lastbil eller annat fordon i hög fart smäller det. Folk tycks inte ha någon respekt längre för att fordon är farliga.

Sedan kanske jag är lite elak men vissa typer av fordon och förare är mer riskbenägna och kanske muppar, stackars lastbilsförare att behöva uppleva en sådan olycka men det kanske är en del av vardagen för många numera ?

Har också sett djävulskt dåliga bilförare i sommar. Folk som ligger och "tailgatar", kör om över helstreckade linjer. Och även om jag inte sett det själv vet jag att folk har inga problem att köra bil och även svara på ett SMS. Inte undra på att det händer olyckor.
Citera
2023-08-22, 10:07
Medlem
bofhs avatar
Fem avled i kraschen vid deras hus: ”Flammorna slog tio meter höga”

BJÄRKLUNDA. Personbilen hade kilats fast under lastbilen, som efter kollisionen styrde ner i slänten in på deras gräsmatta.

Fem män i åldern 20-45 år avled i kraschen söder om Skara på måndagen.

– Just som vi kom hem började personbilen brinna, flammorna slog tio meter höga, säger Sarah och Clarence Hamilton.

https://www.dn.se/sverige/fem-avled-i-kraschen-vid-deras-hus-flammorna-slog-tio-meter-hoga/
Citera
2023-08-22, 10:08
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo och handlar det om lastbil mot personbil handlar det om hur många som satt i personbilen ofta bara. Ingen kan överleva i den bilen. Undantag finns även där som tex popgruppen Viola Beach. 4 döda när de körde in i en bro och ner i vattnet.

Man får hoppas de var redan döda alternativt medvetslösa när det började brinna. Oftast är ju så fallet.

Tragisk olycka och åter igen lastbil. Men kommer inte bli några förändringar trots det. Lastbilstrafiken är helt enkelt för samhällsviktig.

Så är det.
Folk har bråttom till och från jobb, då är lastbilar med långa kedjor av personbilar bakom en stor risk.

Sen behövs lastbilarna, kanske är lösningen att bygga mer helt tvåfiligt, 2+1 verkar ofta leda till riskabla omkörningar.
Citera
2023-08-22, 10:10
Medlem
C.H.Ts avatar
Ungefärliga koordinater.

58.31245, 13.45019
Citera
2023-08-22, 10:10
Medlem
platyzmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Fem avled i kraschen vid deras hus: ”Flammorna slog tio meter höga”

BJÄRKLUNDA. Personbilen hade kilats fast under lastbilen, som efter kollisionen styrde ner i slänten in på deras gräsmatta.

Fem män i åldern 20-45 år avled i kraschen söder om Skara på måndagen.

– Just som vi kom hem började personbilen brinna, flammorna slog tio meter höga, säger Sarah och Clarence Hamilton.

https://www.dn.se/sverige/fem-avled-i-kraschen-vid-deras-hus-flammorna-slog-tio-meter-hoga/

Tio meter höga? Var det en elbil ändå?
Citera
2023-08-22, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av allan78
Utgår från att det var en grupp MENA som kör alldeles för fort och antingen tappar kontrollen i en kurva, eller gör en vansinnig omkörning.

Somalier, har iaf jag noterat ofta vara lagda åt det motsatta hållet - kör så sakta så det blir farligt. Däremot vinglas det höger o vänster inom egna körfältet o blinkers finns sällan att tillgå i bilens utrustning. Ja ja.. Bara en subjektiv notering.
Citera
2023-08-22, 10:13
Medlem
Citat:
Frågan är vem som gjorde fel, bilföraren eller lastbilen.

Olike besked i tråden, någon får lägga till i tråden när den informationen finns.

– En förundersökning gällande grov vårdlöshet i trafik är inledd, men det finns ingen misstänkt i nuläget, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen i Västra Götaland.

Låter som att de undersöker om det kan vara lastbilsföraren. De andra är ju döda då hade undersökningen lagts ner och påpekat att den misstänkta är avliden.

Men.. fem män i en bil vs en yrkeschaufför i lastbil, då sätter jag mitt vad på att det var bilen som buskörde.
Citera
2023-08-22, 10:14
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Usch vad hemskt. Den här olyckan påminner om dom där stackars människorna som frontade med en lastbil i Norrland. Minns inte vad dom gjorde men jag vill minnas att alla som åkte i minibussen var från utlandet typ Schweiz. Så fruktansvärt tragiskt, pratades en hel del om det på nyheterna har jag för mig.

Även om det i detta fall är personer från utlandet eller inte så tycker jag ändå det är hemskt med dessa fordonsolyckor där många människor dör. Det enda positiva i detta fall är att lastbilens chaufför klarade sig och det kanske var tur att dom inte frontalkrockade med en barnfamilj, eller en annan mindre mötande bil med folk i för då hade säkert dom också avlidit.

Vad jag kan se i tråden och vad andra säger om vägsträckan är det med sannolika att fordonet kört för fort och kanske gjort farliga omkörningar, eller tagit stora risker.

Uppdatera tråden när ni vet mer vad som hänt.
6 unga män från Schweiz, samma by tror jag, dog när deras bil i blixthalka kom över på fel sida vägen i en farlig norrlandskurva och frontalkrockade med en enorm malmlastbil 60 ton. Det gjordes ett helt TV-program om detta, kanske Uppdrag granskning.
(FB) Sex döda på lv 395, Masugnsbyn, Kiruna. Frontalkrock minibuss/lastbil 2019-01-12
Jag kan inte få ihop det med "5 män 25-40 i samma bil" annat än att de är typ byggjobbare från Polen som jobbat i samma projekt, eller likvärdigt.
Citera
2023-08-22, 10:17
Medlem
Tragiskt
Citera
2023-08-22, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parodisverige
– En förundersökning gällande grov vårdlöshet i trafik är inledd, men det finns ingen misstänkt i nuläget, säger Göran Carlbom, vakthavande befäl vid polisen i Västra Götaland.

Låter som att de undersöker om det kan vara lastbilsföraren. De andra är ju döda då hade undersökningen lagts ner och påpekat att den misstänkta är avliden.

Men.. fem män i en bil vs en yrkeschaufför i lastbil, då sätter jag mitt vad på att det var bilen som buskörde.

Det är nog tvärtom så att polisen måste göra en utredning, men de vet redan att det var bilföraren som var skyldig till vårdslösheten. Därmed har de ingen misstänkt, eftersom han är avliden.
Citera
2023-08-22, 10:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av parodisverige

Det är givetvis så att de måste starta upp en dylik förundersökning oavsett vem som är skyldig. Att ingen är misstänkt i nuläget visar ju på det precis omvända, att lastbilschauffören sannolikt står helt utan skuld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in