2023-08-21, 21:28
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borrow
Det är ett bra beslut att skydda ditt lands språk. Västerlänningarnas dåliga kultur kan också blockeras.

Ryssland är inte isolerat eftersom det finns många andra rysktalande länder.

Även i Centralasien kommunicerar de flesta på ryska.

Eller så kan man se verkligheten som verkligheten verkligen ser ut, och anpassa sig efter den!

Vem tusan i hela världen kommer att vilja lära sig ryska??? Ingen i hela världen! (Om man inte har oturen att bli född i Mordor och tvingas dricka blod och lära sig svartspråket!).

Om man bara kan "prata" ryska så är man dömd att bara kunna grymta primitivt med andra smutsiga orcher! Det är synd och skam att putler degraderat Tolstojs språk till primitivt orch-språk, men så är det tyvärr...

Alla andra språk öppnar däremot upp ädel kommunikation och höga tankar med andra kulturer och väna folkslag!

//FCR
Citera
2023-08-21, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Tycker alla länder skall värna om sitt eget språk. Tappar man det egna språket så förloras en identitet.

Vilka länder i Europa riskerar eller har riskerat att tappa sitt "eget" språk? Jag kommer framförallt att tänka på länder på de brittiska öarna, alltså Irland, Wales och Skottland. Wales och Skottland är ju inte självständiga stater så de kanske inte räknas. På Irland var irländska majoritetspråk fram till tidigt 1800-tal, men sedan dess har det degraderats till ett minoritetsspråk. Så de har alltså förlorat sitt eget språk, betyder det att det inte finns någon irländsk identitet?

Om svenska i framtiden skulle bli minoritetsspråk i Sverige så tvivlar jag starkt på att det kommer vara för att det ersatts av engelska.
Senast redigerad av Hominem 2023-08-21 kl. 21:45.
Citera
2023-08-21, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Engelska är dessutom till stor del ett inexakt och flertydigt språk på ett sätt att en kristallklar tanke knappast kan uttrycka på språket ifråga

Vad menar du med detta? Inexakt och flertydigt?
Citera
2023-08-21, 21:53
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Ukraina och de baltiska staterna gör likadant. De har också lagstiftat om att förbjuda språk.

Ryska ja. Men det beror ju, i samtliga fall, på att Ryssland är en granne som utövar fullskaligt krig mot dem, alternativt hotar dem med död och förödelse, samt missbrukar de avtal länderna har emellan. Att Ukraina(!) och baltstaterna inte längre vill odla några starka band till bror Vladimirs påstådda imperium, utan hellre ser sig om åt annat håll, känns varken underligt eller krystat.
Citera
2023-08-21, 21:59
Medlem
Eoppoyzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konstnarren5
Ukraina och de baltiska staterna gör likadant. De har också lagstiftat om att förbjuda språk. Och Frankrike leker ofta med dessa ideer. Ryssland är sålunda i gott sällskap. I Sverige gör vi tvärtom. Vi slänger ut Pippi och andra rasistiska böcker från biblioteken och ersätter med arabiska. Våra myndighetssidor förekommer på minst sex språk. Det finns olika vägar att gå.

Varken Ukraina eller Baltikum har förbjudit några språk.
Citera
2023-08-21, 21:59
Avslutad
Kommer det att bli någon skillnad egentligen? Det går knappast att tala engelska med medel-Ivan redan nu, det vet jag av egen erfarenhet.

Jag har rest en del och jag är tacksam för de engelska kunskaper jag har då jag kan göra mig förstådd i större delen av världen. Den fördelen blir ryssen utan.

Ryssen får väl lära sig kinesiska istället som inte är det lättaste att läsa eller tala, alternativt arabiska eller nordkoreanska. Grattis ryssar!
Citera
2023-08-21, 22:01
Medlem
Svärjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
https://www.expressen.se/nyheter/putins-nya-krav-forbjud-engelsk-undervisning-/
...ingen kommer förstås att sakna dem heller utan hoppas att de stannar i sitt skithålsland...

The shithole country.
Att ryzzarna hivar engelska, för landet ännu mer in i stenåldern.
Asså, snacka om hjärndöd
Senast redigerad av Svärje 2023-08-21 kl. 22:05.
Citera
2023-08-21, 22:09
Medlem
Kunskap ger färdighet
Det lärde min lärare mig.

Kan inte förstå att förbli ovetande skulle gynna en på novis.

Men "vad än som får din båt att flyta..."
Citera
2023-08-21, 22:10
Medlem
Knucklehugss avatar
Medan andra länder går framåt med internationell forskning och studier, där engelska språket är praxis vid seminarium och konferenser. Så ser jag nästa generation ryska professorer hålla tal någonstans i gränslandet Ryssland/Kazakstan.

Bara för att Putin vill bli av med engelska så slår han nu automatiskt krokben för de tusentals? människor i sitt eget land som vill lära sig ett annat språk.

Översättarna lär få det svettigt framöver, all engelsk litteratur måste skrivas på kyrilliska och inte tala om all engelsk text på internet...
Citera
2023-08-21, 22:21
Medlem
XaoqcHs avatar
Ryssland förfaller ytterligare och Putin inför ytterligare ett sätt att kontrollera medborgarna då de inte kommer kunna vända sig till media på engelska.
Citera
2023-08-21, 22:22
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vilka länder i Europa riskerar eller har riskerat att tappa sitt "eget" språk? Jag kommer framförallt att tänka på länder på de brittiska öarna, alltså Irland, Wales och Skottland. Wales och Skottland är ju inte självständiga stater så de kanske inte räknas. På Irland var irländska majoritetspråk fram till tidigt 1800-tal, men sedan dess har det degraderats till ett minoritetsspråk. Så de har alltså förlorat sitt eget språk, betyder det att det inte finns någon irländsk identitet?

Om svenska i framtiden skulle bli minoritetsspråk i Sverige så tvivlar jag starkt på att det kommer vara för att det ersatts av engelska.

Det påstås att ca 25 miljoner (!) faktiskt förstår svenska. T ex har Färöarna föreslagit att svenska skulle bli ett stort gemensamt nordiskt språk. Lettland tyckte för ca 15 år sedan att de ville underordna sig Carl XVI Gustaf och bli en lydstat till Sverige.

Svenska språket har faktiskt en viss attraktionskraft idag, skulle jag vilja påstå. Det TILL TROTS att vi svenskar är så extremt bra på engelska och förmodligen det mest USA-tillvända landet i världen som inte har engelska som modersmål.

Det ena utesluter inte det andra. Att utesluta ett avgörande andra språk torde däremot göra det!
Citera
2023-08-21, 22:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarangDingDong
Engelska är ett germanskt språk. Ett västgermanskt Anglo-Frisiskt.
Fast otroligt uppblandat av romanska språk. Tror faktiskt att ord med germansk grund är i minoritet i det engelska ordförrådet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in