2023-08-19, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Vad jag egentligen skulle vilja diskutera är varför du hänger kvar vid FE trots att bevisen för att jorden inte är platt är så överväldigade.

Varför vill du så gärna att jorden ska vara platt? Vad är din drivkraft och varför tycker du det är det viktigt att argumentera för något så otroligt världsfrånvänt?

Jag har ju min gissning om att det handlar om någon slags existentiell kris som innebär att du inte kan acceptera att du är en skit i utkanten av ett oändligt universum. Att det handlar om att du och ditt ego vill vara i centrum för någon slags skapelse. Men det är ju min personliga reflektion och jag skulle verkligen vilja höra din reflektion.

Så varför hänger du kvar vid något så vansinnigt som FE?

Jag är egentligen bara nyfiken och vill åt sanningen i frågan. Tycker er oförmåga att tänka utanför er bekvämlighetszon är intressant, och det motiverar mig att återkomma till tråden för att ifrågasätta era "sanningar".

Dina antaganden kring varför jag tror jorden är platt är felaktiga, dock innebär tron att jag inte längre kan kalla mig en ateist, då jag har svårt för en platt jord utan någon form av bakomliggande intelligens. Kan inte riktigt motivera ateism under det paraplyet, helt enkelt. Är en platt jord i centrum av den här skapelsen? Kanske det, vem bryr sig. Jag vill bara ha sanningen.
Citera
2023-08-19, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag är egentligen bara nyfiken och vill åt sanningen i frågan.

Det köper jag inte. Det råder ingen som helst tvivel om vad som är sanningen. Om du står fast vid den analysen så är den enda förklaringen att du är ofattbart trög och korkad.

Citat:
Dina antaganden kring varför jag tror jorden är platt är felaktiga, dock innebär tron att jag inte längre kan kalla mig en ateist, då jag har svårt för en platt jord utan någon form av bakomliggande intelligens. .

Så min gissning om att det egentligen handlar om gud och intelligent design är korrekt. Du försöker bevisa din tro genom att förneka något så uppenbart som att solen går ned under horisonten.

Vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Men vad jag däremot får vatten på min kvarn om är min uppfattning om att religiösa fundamentalister är ett gissel. Hela er värld går ut på att bomba antingen människor eller allmän kunskap. Är det inte terrordåd i Guds namn så är det tafatta försök att sänka hundratals år av kunskap och erfarenhet.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-08-19 kl. 21:37.
Citera
2023-08-19, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det köper jag inte. Det råder ingen som helst tvivel om vad som är sanningen. Om du står fast vid den analysen så är den enda förklaringen att du är ofattbart trög och korkad.

Så min gissning om att det egentligen handlar om gud och intelligent design är korrekt. Du försöker bevisa din tro genom att förneka något så uppenbart som att solen går ned under horisonten.

Vet faktiskt inte om jag ska skratta eller gråta. Vad jag däremot får vatten på min kvarn är min uppfattning om att religiösa fundamentalister är ett gissel. Hela er värld gör ut på att bomba antingen människor eller allmän kunskap.

Det råder tvivel om sanningen, annars hade jag inte varit här.

Jag förklarade för dig att ditt antagande var felaktigt, och hur en skapare eller intelligent design är involverat i min tro på en platt jord. Du är väl för trög och korkad för att förstå hur du har fel? Det är lite känslan jag får här.

Du har din bild av vad som motiverar någon som ifrågasätter din tro på en rund jord, och den bilden kan nog ingen ändra på, oavsett vad som sägs. 🙂
Citera
2023-08-19, 21:39
Medlem
Citat:
Det råder tvivel om sanningen, annars hade jag inte varit här.

Jag förklarade för dig att ditt antagande var felaktigt, och hur en skapare eller intelligent design är involverat i min tro på en platt jord. Du är väl för trög och korkad för att förstå hur du har fel? Det är lite känslan jag får här.

Du har din bild av vad som motiverar någon som ifrågasätter din tro på en rund jord, och den bilden kan nog ingen ändra på, oavsett vad som diskuteras. 🙂
Finns inget tvivel om att jorden är rund, bara dumhet alternativt fejkare. Vem av dem är du? Har man missat alla fakta sim går att se bara man stiger utanför dörren saknar man en tankegång och är lite bakom. Sorry, men det är så.
Citera
2023-08-19, 21:41
Medlem
Citat:
Det råder tvivel om sanningen, annars hade jag inte varit här. ...

Ett kort svar är nej. Det råder ingen som helst tvivel.

Bevisen är entydiga och endast religiösa fundamentalister kan förneka att vi vet hur jorden ser ut. Och en baksida av hela ditt tramsande är att du framställer troende som fullständiga idioter.
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-08-19 kl. 21:44.
Citera
2023-08-19, 22:22
Medlem
Citat:
Som sagt, din bild är svår att rubba. Låter dig ha den. 👍

Känns det inte ens lite patetiskt att försöka motivera sin tro genom att förneka att vi hittar på jorden?

Det känns ju generalknas att hänga upp sin religiösa tro på något så självklart som om vi hittar på Australien eller inte. Din tro hänger minst sagt på.väldigt lösa grunder - vad du egentligen borde fråga dig varför din tro är så svag. Att hänga upp sin tro på om gravitation finns eller inte känns bara patetiskt
Senast redigerad av WilleGarvin 2023-08-19 kl. 22:35.
Citera
2023-08-19, 22:44
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Som sagt, din bild är svår att rubba. Låter dig ha den. 👍
Du är också extremt svår att rubba. Som diskussionen om fotografierna och kurvaturen. Hur mycket folk än försökte förklara detta med brännvidden för dig så fortsatte du och ställde samma fråga gång på gång på gång.
Citera
2023-08-19, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Du är också extremt svår att rubba. Som diskussionen om fotografierna och kurvaturen. Hur mycket folk än försökte förklara detta med brännvidden för dig så fortsatte du och ställde samma fråga gång på gång på gång.

Kanske för att förklaringen "brännvidd på kameran" inte hjälpte till i att svara på min fråga.
Citera
2023-08-19, 23:19
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Kanske för att förklaringen "brännvidd på kameran" inte hjälpte till i att svara på min fråga.
Jo den svarade perfekt på din fråga. Verkar bara vara du som inte förstod svaret.
Citera
2023-08-19, 23:22
Medlem
Citat:
Jo den svarade perfekt på din fråga. Verkar bara vara du som inte förstod svaret.

Vad var min fråga, och hur förklarade kamerans brännvidd frågan?
Citera
2023-08-19, 23:28
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vad var min fråga, och hur förklarade kamerans brännvidd frågan?
Du frågade varför det var mer kurvatur på bilden från lägre höjd och många har förklarat för dig att brännvidden förstärker/försvagar kurvan. Du har väl fått den förklaringen mint 7-8 gånger nu. Vad är det du inte förstår egentligen?
Citera
2023-08-19, 23:32
Medlem
Citat:
Du frågade varför det var mer kurvatur på bilden från lägre höjd och många har förklarat för dig att brännvidden förstärker/försvagar kurvan. Du har väl fått den förklaringen mint 7-8 gånger nu. Vad är det du inte förstår egentligen?

Fast båda bilderna visade enligt er jordens "sanna" kurva - alltså att den inte ska vara nämnvärt påverkad av kamerans brännvidd.

Då var min fundering hur en bild tagen på lägre höjd (mycket lägre höjd) kunde visa en kraftigare kurva än den tagen på högre höjd (mycket högre höjd).

Men om ni försökte säga att kamerans brännvidd påverkar kurvan på båda bilderna så att vi inte alls kan avgöra om de visar oss jordens "sanna" kurva, så missförstod jag er.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in