Citat:
Ursprungligen postat av
punishersweden
Din jämförelse haltar. Dels har Donbas tillhört Ryssland i närtid. Dessutom var det ju nu så att Ukrainska armen tillsammans med paramilitära styrkor terroriserade befolkningen i Donbas.
Det är lite oklart vad du menar med närtid här, om du syftar sedan 2014 var det ju självständig republik (erkänd av få), om du syftar sedan annekteringen för knappt ett år sedan ses den enbart som rysk av Ryssland själva samt paret Bill & Bull Nordkorea och Syrien.
Går vi längre tillbaka i tiden så stämmer det dock, även om det känns tveksamt att säga att tiden före 1917 är närtid, utan har i modern tid varit inom Ukrainas gränser.
Vad gäller eventuell terror av befolkningen har det som jag förstått varit relativt få civila dödsfall de senaste åren och verkligen inget i klass med ryssarnas Bucha utan mer collateral damage.
Internationella observatörer har dock vittnat om övergrepp från båda sidor, så att peka ut Ukraina som huvudsakligen ansvarig kan jag inte se stöd för.
Åtminstone 1165 civila i Donbas blev dödade som collateral damage bara under knappt första månaden av fullskaliga ryska invasionen, medan det var 110 krigsoffer (25 dödade och resten skadade) under hela år 2021.
Överhuvudtaget var det en ständigt nedåtgående trend i civila krigsoffer, så jag tror nog att många i Donbas befolkning betackar sig för sådan rysk hjälp.
https://www.crisisgroup.org/content/conflict-ukraines-donbas-visual-explainer
Citat:
Rysslands ekonomi går inte så dåligt som det utmålas i msm. Europeiska företag ersätts av företag från resten av världen. Det snurrar på som vanligt utan Europa.
Det ska faktiskt sägas att Rysslands centralbank har varit väldigt duktiga på att dämpa effekterna av sanktionerna, men det finns faktiskt en gräns på reserver och möjlighet att expropiera privata företags dollar/euro m.m. Sant är att effekterna inte varit så dramatiska än, men sanktioner är ändå ett långtverkande vapen och inom all överskådlig framtid finns det inte väldigt lovande alternativ till USA/Europa.
BICS hade ju med tiden kunnat bli något om Ryssland hade lagt sina imperialistiska planer på hyllan och varit trovärdig handelspartner, men det hade räckt med problemen som kommer från att försöka ena såpass kulturellt skilda länder utan att dessutom få en pariastat i gruppen.