2023-08-19, 11:13
Medlem
Jag lyssnar mycket på 80-talsmusik, då som nu. Nu slår det mig när jag rattat in RetroFM, att väldigt många kvinnor från de tiden inom pop och rock hade cigarettröster. De harklade när de sjöng och lät som de kedjerökt sedan de var 10år gamla. Ofta hade de jeans och slitna kläder också så de såg ut som pundare från Woodstock. Bonnie Tyler är ett exempel, hon den andra som sjunger Black velvet är en annan.

Varför gillade man sådana kvinnliga boomersångerskor då? Jag tycker det låter för jävligt.
Citera
2023-08-19, 11:33
Avstängd
Sagodjurs avatar
Det är sexigt.
Citera
2023-08-19, 11:46
Medlem
sfrges avatar
Lyssna på "Black Velvet".
Det är ju en rock, blues-låt. Hur tror du det skulle låta om Lene Nyström hade sjungit den med sin barbieröst?
Eller Bonnie Tyler som du nämnde. Hennes lite raspiga röst hade ju en otrolig karaktär som ingen AI-röst kan få till idag.

Och på den tiden fanns det inget autotune eller nått sånt. Allt var äkta.
Citera
2023-08-19, 11:49
Medlem
Marianne faithful var väl stor inom genren hes kvinna. Fantastisk artist.
Citera
2023-08-19, 12:46
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Cates
Jag lyssnar mycket på 80-talsmusik, då som nu. Nu slår det mig när jag rattat in RetroFM, att väldigt många kvinnor från de tiden inom pop och rock hade cigarettröster. De harklade när de sjöng och lät som de kedjerökt sedan de var 10år gamla. Ofta hade de jeans och slitna kläder också så de såg ut som pundare från Woodstock. Bonnie Tyler är ett exempel, hon den andra som sjunger Black velvet är en annan.

Varför gillade man sådana kvinnliga boomersångerskor då? Jag tycker det låter för jävligt.

Just när det gäller "hon den andra som sjunger Black velvet" är jag inte övertygad att om det handlar om en sönderrökt röst, utan mer om medvetet vald teknik. ("false vocal cords". Fråga din musiklärare vad det är för något.) Lyssna på den här låten Alannah Myles - Song Instead Of A Kiss (Youtube), där hon sjunger lite annorlunda.

Men visst fanns det en handfull artister med lite raspiga röster som var stora på 80-talet, som Bonnie Tyler och Tina Turner. Men det är ju inte så att det är inte finns några idag som är populära, som också har hesa och raspiga röster. Miley Cyrus, Grace VanderWaal, och Adele, för att nämna några. Sedan har vi ju vår Cornelia Jakobs som relativt nyligen kom på fjärde plats i världens största musiktävling.

Jaja, alla kan ju inte gilla allt. Så här får du tips på en icke-boomer-tjej som sjunger riktigt mjukt och fint, nästan gulligt, som jag tror du kommer uppskatta. https://www.youtube.com/watch?v=SQNtGoM3FVU
Citera
2023-08-19, 12:53
Medlem
Bret-Harts avatar
Bonnie Tyler har den rösten hon har på grund av en olycka hon var med om som ung, Alanha Myles heter kvinnan som sjunger Black velvet
Citera
2023-08-19, 13:09
Medlem
Citat:

Vet precis vad du menar!
Kim Carnes och Loredana Berté är andra exempel på sångerskor med "rökröst" från 80-talet...

Håller för övrigt med dig. Det låter inte bra.
Citera
2023-08-19, 13:25
Medlem
Kottkompotts avatar
Black Velvet var ju inte så illa, låter mer som medveten teknik. Lät rätt okej ändå.

Varför i hela friden nämner inte TS ens Janis Joplin, som är en kolpapperskopia av de kissluktande tanterna vid valfritt bussnav i vissa städer?
Citera
2023-08-19, 13:43
Medlem
Secunduss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kottkompott
Varför i hela friden nämner inte TS ens Janis Joplin, som är en kolpapperskopia av de kissluktande tanterna vid valfritt bussnav i vissa städer?

För att TS snackar om 80-talet. Joplin dog 1970.
Citera
2023-08-19, 20:30
Medlem
Carexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaffekoppen
Vet precis vad du menar!
Kim Carnes och Loredana Berté är andra exempel på sångerskor med "rökröst" från 80-talet...

Håller för övrigt med dig. Det låter inte bra.

Loredana!
Tack för påminnelsen!
Hon var ju riktigt bra.
Citera
2023-08-19, 23:21
Medlem
note-its avatar
Citat:

Det kallas för pengar. Du och vi andra får höra det som säljer. Sen kan ju du tycka vad du vill, du behöver ju inte lyssna.
Citera
2023-08-19, 23:25
Medlem
KingHisss avatar
Allt går i faser. Det kommer säkert en fas om 30-50 år när rost-rösten åter går i mode. Men inte nu.

Nu gäller "Hi Barbie"

På 1940 talet gällde

"Hi Hitler"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in