2023-08-18, 16:19
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Det är jättevanligt att mördare blir hungriga efter att ha mördat och det finns otaliga exempel på att förövare tar sig till McDonald strax efteråt. Tydligen glufsade Maja i sig hamburgaren och det är typiskt.

Vet en massa fall men det skulle bli för långrandigt att dra upp dessa i tråden. Antar att flera som följer mordfall reflekterat över samma sak.

Mördare kan bli allt från hungiga, euforiska och skitnödiga. Lisa Holms mördare efterlämnade en stor skithög i ladan efter mordet på Lisa. Englas mördare åkte och åt pizza med den döende flickan i bakluckan. Wilma Anderssons mördare gick utan jacka på motorvägen med armarna rakt ut som ett psyko. Kanske sket han i en buske innan? Det ver vi inte.

Bara några exempel..
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-18 kl. 16:37.
Citera
2023-08-18, 16:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det har dom inte, men dom kan inhämta journaler, vilket dom inte gjort
Ur P7an.

Utredningsunderlag

Handlingar aktuellt brottmål 1877-22, Eksjö tingsrätt
Journal, BUP Nässjö
Journal, häktet Jönköping
Citera
2023-08-18, 16:27
Medlem
BayouXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Kan ju ha varit Maja själv som flyttat ut liket till hallen medan Johanna var och köpte skrovmålet? Hur vet man? Det ljugs ju så det står härliga till och jag hoppas på Johanna att hon kommer säga sanningen i nästa rättegång.

Om nu inte Tove dog av Johannas strypning så kanske det var Maja som kvävde Tove genom att hålla för munnen? Det kommer ju en till som ska redogöra för vad som gjorde att Tove dog. Jag tror precis vad som helst om Maja och enligt mordutredare så är det skyldiga som ljuger värst och i alla lägen. Där stämmer bilden väl överens med Maja.
Båda ljuger och vi vet ju inte ens om Tove var avliden då Johanna åkte iväg med grannen.
Maja kanske slutförde jobbet, så att säga..
Citera
2023-08-18, 16:32
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jag hänvisade till fakta som finns ang. Ms diagnoser, då ziggarillen påstod att de var påhittade av "amatörpsykologer".
Det står jag fast vid. Tycker också att det är stötande då ni lägger fram att hennes påhittade diagnoser gör henne till helt omdömeslöst väsen. Tror du själv att alla med ADHD går omkring och är potentiella mördare? Enligt dina inlägg är Maja en ynklig krake som skulle behöva en personlig assistent.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-18 kl. 16:46.
Citera
2023-08-18, 16:37
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kanske uttryckte mig luddigt. Jag såg du hänvisade Z till trådstart om M:s diagnoser.

Jag citerade då direkt ur källan P7 om det som berör M:s diagnoser och ang övriga funktioner fö har jag inte uttalat mig.

Det tycks dock vara något rörigt med begreppet ser jag.

Inatt skrev nån annan att hon har ADD.
Enligt P7an har hon diagnos ADHD (erhölls sommaren 2022).

M drabbades av nedstämdhet och ångest för 2018.
2019 fick hon diagnoserna "tvångstankar med tvångshandlingar, ospecificerat ångestsyndrom och bristande självkänsla", utredning bup.

Du hänvisar sen till media (som i sin tur skriver det M nämner i fup), dvs att hon haft utmattningsdepression. Det finns inte som diagnos öht.
Ang stressrelaterad ohälsa finns tex utmattningssyndrom (i.e en diagnos med icd kod). Det står det inget om i P7an dock.

Vidare är hennes aktuella läkemedelsbehandling 2022 Sertralin (förebygger ångest, är stämningshöjande),
Concerta (ADHD) samt Melatan (sömn). Maja själv dementerar som sagt nedstämdhet och ångest.
ADD ingår i ADHD.
Hon har även drag av autism, dock inte så många att det uppfyller kriterierna för diagnos.
En begåvningsprofil (gissningsvis WISC) är också gjord och redovisad.
(Jag letade efter P7an men fann den inte i hastigheten.)

Det är långt ifrån alltid diagnoskoder sätts och det förefaller märkligt om M skulle diagnosticerat sig med utmattningsdepression själv. Om hon bara sagt depression eller utmattning kunde det mer låtit som egendiagnos.

Enligt hennes mamma har hon även diagnostiserats med dyskalkyli, vilket inte heller står i P7an.

Många i tråden har ifrågasatt och menat att man inte kan ta hänsyn till några diagnoser, vilket jag anser att man måste om man ska ha någon chans att förstå Ms handlande och virriga utsagor.

Men inget är av den dignitet att det bör påverka dom eller påföljd.
Citera
2023-08-18, 16:39
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BayouX
Båda ljuger och vi vet ju inte ens om Tove var avliden då Johanna åkte iväg med grannen.
Maja kanske slutförde jobbet, så att säga..
Om Johanna bara ströp en kort stund så kan det ju faktiskt vara så att Maja är den egentliga mördaren. Clea är ju inne på det och ska ta dit nån expert. Jag ser Maja ur ett helt annat perspektiv än hennes vurmare och det är en riktigt slug lögnerska som kan hitta på precis vad som helst. Jag vet inte ett enda ord Maja sagt som ska tolkas som sanning. Möjligen att hon filmade ett råddjur på hemvägen.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-18 kl. 17:23.
Citera
2023-08-18, 16:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
ADD ingår i ADHD.
Hon har även drag av autism, dock inte så många att det uppfyller kriterierna för diagnos.
En begåvningsprofil (gissningsvis WISC) är också gjord och redovisad.
(Jag letade efter P7an men fann den inte i hastigheten.)

Det är långt ifrån alltid diagnoskoder sätts och det förefaller märkligt om M skulle diagnosticerat sig med utmattningsdepression själv. Om hon bara sagt depression eller utmattning kunde det mer låtit som egendiagnos.

Enligt hennes mamma har hon även diagnostiserats med dyskalkyli, vilket inte heller står i P7an.

Många i tråden har ifrågasatt och menat att man inte kan ta hänsyn till några diagnoser, vilket jag anser att man måste om man ska ha någon chans att förstå Ms handlande och virriga utsagor.

Men inget är av den dignitet att det bör påverka dom eller påföljd.
Här är några fler citat ur P7an om adhd och Concerta.

Varav uppgifterna är inhämtade ur Journal från BUP, Nässjö kan tilläggas.

(FB) 21-åriga Tove försvunnen i Vetlanda (2022-10-16). Hittad död (2022-11-02)
Citera
2023-08-18, 16:49
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Hon har svårt att hålla ordning på sin lögnaktiga historia. Det är verkligen inget ovanligt när folk ljuger. De berättar inte om något självupplevt och har alltså inga äkta minnen av det de berättar om. Maja gick inte på toa kl 02:40 och har därför inget minne av att ha gått upp från sängen, in på toa och sett Toves kropp på golvet.

Men jösses, så nu menar du att hon låg kvar i sängen också. Var skall detta sluta

0243 registrerade hennes telefon rörelse, och det sammanfaller med när Johanna kommer upp från grannen, menar du att hon låg kvar i sängen då också?

Poängen var dock att du påstår att Maja glömt att det låg ett lik på toagolvet, vilket är lite anmärkningsvärt med tanke på vilken otroligt stor sak du försöker göra av just det att Maja minsann varken kan ha missat det eller har något dåligt minne. Klarvaken var hon visst också hela natten enligt dig.

Men nu har du visst bytt fot i frågan och menar att Maja var trött, låg kvar i sängen och har dåligt minne. Det får vi väl ändå betrakta som stora framsteg
Citera
2023-08-18, 17:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kan inte annat än hänvisa till psykiatriker och P7a som uppger att "senaste halvåret", dvs sommaren 2022 har M fått diagnosen adhd.

Dess skillnader vet jag.

"Hellman hade, via BUP, erhållit farmakologisk och psykoterapeutisk behandling med anledning av ångest och tvångsmässighet och ADHD-symtom samt under senare delen av högstadiet och början av gymnasiet haft en anpassad skolgång."

"Sommaren år 2022 genomfördes en neuropsykiatrisk utredning varvid Hellman åsattes diagnosen hyperaktivitets- och uppmärksamhetsstörning (ADHD).
kontakt med BUP-mottagningen hade Hellman ordinerats stämningshöjande och ångestförebyggande läkemedelsbehandling samt kognitiv beteendeterapi (KBT).
Efter att diagnosen ADHD ställdes ordinerades Hellman även centralstimulerande läkemedelsbehandling."

"Hellman var, under undersökningstillfället, ordinerad ångestforebyggande läkemedelsbehandling form av tablett Sertralin 200 mg dagligen, sömnförbättrande läkemedelsbehandling i form av tablett Melatan mg dagligen och läkemedelsbehandling mot ADHD-symtom form av Concerta 36 mg dagligen."

Jadå, jag har läst P7:an. Och ADD klassificeras under hyperaktivitetsstlrningsr F90.

Jag tvivlar på att mamman inte vet vilken diagnos Maja har, liksom jag tror mig minnas att Maja själv säger sig ha ADD.

Som sagt, ADD kataforiseras inom ADHD.
Citera
2023-08-18, 17:09
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
https://www.flashback.org/sp85424795

Tack!

Ja, det där är ju ett konsekvent uttalande över tid, så det är förmodligen helt sant. Det är ju inte heller en detalj som hon skulle ha något att vinna på att ljuga ihop, och dessutom en märklig detalj att ljuga om. Så den är nog alldeles sann.

Och då är vi tillbaka på den punkten att om Tove ligger död på badrumsgolvet, så placerar Maja sig själv helt och fullt medvetet på mordplatsen tillsammans med liket, och om jag minns rätt menar att hon stannar med liket i 20 minuter eller så.

Om Maja ljuger och undanhåller sitt deltagande i och vetskap om mordet, så är ju det sista hon skulle göra att placera sig själv på mordplatsen tillsammans med liket. Om hon nu ljuger om att hon sovit, så skulle hon ju definitivt fortsätta ljuga om att hon låg kvar i sängen under den perioden, och att rörelsen 0243 var, som vi vet, när Johanna pratade med Maja om hamburgaren, men att hon då bara var i hallen och köket t.ex.
Citera
2023-08-18, 17:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men jösses, så nu menar du att hon låg kvar i sängen också. Var skall detta sluta

0243 registrerade hennes telefon rörelse, och det sammanfaller med när Johanna kommer upp från grannen, menar du att hon låg kvar i sängen då också?

Poängen var dock att du påstår att Maja glömt att det låg ett lik på toagolvet, vilket är lite anmärkningsvärt med tanke på vilken otroligt stor sak du försöker göra av just det att Maja minsann varken kan ha missat det eller har något dåligt minne. Klarvaken var hon visst också hela natten enligt dig.

Men nu har du visst bytt fot i frågan och menar att Maja var trött, låg kvar i sängen och har dåligt minne. Det får vi väl ändå betrakta som stora framsteg
Haha, nej hon var aldrig ner i den där sängen förrän möjligen efter dumpningen. 02:40 gick Maja runt i lägenheten i alla rum utom badrummet.

Maja har inget självupplevt minne av att ligga i sängen, må dåligt, gå upp ur sängen och gå på toaletten. Så när hon ska hitta på den händelsekedjan så blir det fel. Capice?
Citera
2023-08-18, 17:23
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Haha, nej hon var aldrig ner i den där sängen förrän möjligen efter dumpningen. 02:40 gick Maja runt i lägenheten i alla rum utom badrummet.

Maja har inget självupplevt minne av att ligga i sängen, må dåligt, gå upp ur sängen och gå på toaletten. Så när hon ska hitta på den händelsekedjan så blir det fel. Capice?

Efter dumpningen gick Maja raka vägen in för att lägga sig på sängen, på precis samma vis som hon gjorde direkt efter Nöjet. Tröttheten tog överhanden och efter dumpningen var det säkert i en kombination av att försöka stänga ute verkligheten också. Maja har inte gjort myckt mer än sovit den där natten, för det var hon alldeles för trött och sömndrucken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in